۲۴ آذر ۱۳۹۶، ۹:۴۰
کد خبر: 82763976
T T
۰ نفر
تلاش انجمن مردمی مافی ژین كردستان / سگ كشی را متوقف كنید

سنندج - ایرنا - انجمن مافی ژین (حق زندگی) كوتاه زمانی است كه تلاشی را آغاز كرده تا با عقیم سازی، واكسیناسیون و فرهنگ سازی علاوه بر كنترل جمعیت سگ های شهری، سگ كشی را در سنندج كاهش دهد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شلیك ناگهانی در دل تاریكی های بامداد، مرمی های داغ را به دل جانداری بی زبان می رساند و سگی را وادار به زوزه ای بلند و لرزان می كند كه شدت درد را نشان می دهد، زوزه ای كه سكوت شب را می شكند.
2 نفر با یك نیسان وانت كافی است كه بدنبال گرفتن جان سگ های خیابانی این شهر بروند، به آنها شلیك كنند حیوان را كه در حال جان دادن است را روی زمین بكشند و با برجای گذاشتن ردی از خون آن را به پشت خودروی نیسان پرت كنند.
پس از آن هم كسی نمی داند كه آیا روند بهداشتی دفن لاشه حیوان كه باید در عمق یك و نیم متری زمین باشد و بر روی آن آهك ریخته شود به درستی انجام می گیرد؟ البته در نحوه كشتار آنها این عمل به درستی انجام نمی شود و خون هایی كه ریخته شده نیز ضد عفونی نمی شود.
شهرداری سنندج تماس های مكرر مردم برای كنترل جمعیت این سگ ها و هزینه های بالای عقیم سازی را دلیل اصلی تصمیم خود برای كشتن این حیوانات می داند.
حال انجمن مافی ژین (یا حق زندگی) كه جوانانی دوستدار محیط زیست و حیوانات آن را تشكیل داده اند با كمك اعضای خود هزینه های عقیم سازی این سگ ها را تهیه و روند انجام آن را با كمك یك دامپزشك آغاز كرده است.
رئیس هیات مدیره این انجمن می گوید: نزدیك به 2 هفته است این كار را آغاز كرده ایم و تاكنون 10 سگ ولگرد عقیم شده و در نظر داریم پس از گفت و گو با شهرداری، عقیم سازی و واكسیناسیون این جانداران را افزایش دهیم.
فربد اسعدی مقدم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: پس از عقیم سازی و واكسیناسیون ضد هاری و انگل، 2 تا سه روز این سگ ها در مركز نگهداری و پس از پلاك گذاری در محیطی زندگی خودشان رهاسازی می شوند.
وی ادامه داد: با مدارسی كه در آن مناطق این كار را آغاز كرده ایم هماهنگ می كنیم و كودكان را به همراه والدین آنها به مدرسه طبیعت می بریم و در آنجا نحوه كار خود را توضیح می دهیم.
اسعدی مقدم افزود: هدف این است كه با فرهنگ سازی به این كودكان و خانواده آنها نشان دهیم كه سگ هایی كه عقیم و واكسینه شده اند خطری برای انسان ها ندارند و می توانند به صورت مسالمت آمیز در كنار ما زندگی كنند.
وی اثرات كشتار حیوانات بر كودكان را جبران ناپذیر دانست و تاكید كرد: كودكی كه صدای زوزه حین مرگ یك سگ را می شنود یا خبردار می شود كه با سگ های محله آنها چنین برخوردی شده خشونت و كشتن حیوانات برایش عادی می شود.
اسعدی مقدم به دلایل اثرگذاری و اهمیت عقیم سازی اشاره كرد و گفت: سگ ها به صورت گله ای زندگی می كنند و نمی گذارند هیچ سگ یا حیوان دیگری به قلمرو آنها نزدیك شود بنابراین وقتی سگ های یك منطقه را بكشید سگ های دیگری وارد آن منطقه می شوند و این چرخه ادامه پیدا می كند.
به گفته وی، در صورتی كه سگ ها عقیم شوند با توجه به اینكه نمی گذارند سگ های دیگری به قلمرو آنها نزدیك شوند هم جمعیت شان كنترل می شود و هم سگ هایی در منطقه وجود دارند كه واكسینه شده اند.
رئیس هیات مدیره مافی ژین (یا حق زندگی) با اشاره به اینكه از شهرداری خواسته ایم كه شكایات مردم از حضور سگ ها را به این انجمن اطلاع دهند، افزود: پس از مطلع شدن از این موضوع به آن محله می رویم و با ساكنان صحبت می كنیم كه نیازی به كشتن این حیوانات نیست.
وی ادامه داد: در یك مورد ساكنان یك آپارتمان خود پیشقدم شدند و هزینه های لازم برای عقیم سازی سگ های آن محله را جمع آوری كردند و عقیم سازی و واكسیناسیون سگ های آن محله انجام شد.
اسعدی مقدم یادآور شد: هزینه های عقیم سازی، واكسیناسیون، حمل و نقل و نگهداری سه روزه در مجموع سه تا چهار میلیون ریال است كه تاكنون با كمك اعضا و خود مردم تامین شده است.
وی به اهمیت فرهنگ سازی در این زمینه تاكید كرد و گفت: باید فرهنگ مهربانی با حیوانات را به كمك همه در جامعه رواج دهیم و در این راه به همكاری رسانه ها و مردم نیاز داریم.
اسعدی مقدم به درستی به فرهنگ سازی اشاره می كند چرا كه بسیاری از همین كسانی كه از افزایش تعداد سگ ها گله مند هستند و با شهرداری تماس می گیرند زباله ها را در زمان مناسب در كوچه قرار نمی دهند و همین موجب تامین غذایی بیشتر برای سگ ها و گربه ها و در نتیجه افزایش جمعیت شان می شود.
روندی كه این انجمن در پیش گرفته كمك به شهرداری است حال آنكه شهرداری ها بدلیل هزینه ها، این راه مطلوب تر را در پیش نگرفته اند.
انجمن های مردمی امروز می توانند بسیاری از كارهای دولتی را نیز برعهده بگیرند و با كمك مردم و همراهی دولت به درستی به انجام برسانند.
فعالیت انجن مافی ژین در كنترل جمعیت سگ های شهری می تواند الگویی برای دیگر انجمن ها و حتی دیگر شهرها باشد.
فعالیتی كه توسط این انجمن آغاز شده است مسلما بدون همكاری مردم و دیگر دستگاه های مرتبط نمی تواند در ابعاد گسترده تر به انجام برسد.
خبرنگار: امید بهمنی ** انتشار: مجید سلیمانی
6108/9102