۴ دی ۱۳۹۶، ۷:۵۵
کد خبر: 82774461
T T
۰ نفر
نقش تاريخي استان كردستان در جريان هاي فرهنگي و هنري كشور بايد احيا شود

سنندج - ايرنا - مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان كردستان گفت: اولويت كاري اين اداره كل در دوره جديد مديريتي، احياي نقش تاريخي استان در جريان هاي فرهنگي و هنري كشور است.

جلال قلعه شاخاني روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با اشاره به اينكه كردستان قطب جريان ساز فرهنگ و هنر منطقه و كشور است، اظهار كرد: فرمايش مقام معظم رهبري مبني بر فرهنگي بودن كردستان و تاريخ و فرهنگ غني و گذشته پر افتخاري كه اين استان در حوزه فرهنگ و هنر دارد گواه واقعي بودن اين موضوع است.
وي پتانسيل و استعدادهاي عظيم و علاقه بسيار زياد مردم اين استان در تمام حوزه هاي فرهنگي و هنري را ظرفيت بزرگي براي احياي نقش فرهنگي و هنري استان دانست.
قلعه شاخاني تاكيد كرد: توجه به عمق باورهاي ديني در حوزه قرآن و مسائل مذهبي، توسعه و تقويت بيشتر زبان و ادبيات كُردي، اهميت بيشتر به حوزه موسيقي و ورود جدي به حوزه سينما از جمله برنامه هاي اين اداره كل براي احياي اين نقش است.
وي با بيان اينكه در ساير حوزه هاي هنري نيز پتانسيل هاي و استعدادهاي بي شماري در استان وجود دارد، اضافه كرد: شناسايي و تقويت اين استعدادها از ديگر برنامه هاي فرهنگ و ارشاد اسلامي كردستان است.
مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان كردستان در خصوص مشكلات حوزه فرهنگ و هنر گفت: با توجه به اينكه مشكلات سخت افزاري يكي از مشكلات اصلي اين حوزه است ولي با كمبود فضاي فرهنگي روبرو هستيم و فضاهاي موجود فاصله زيادي با نياز مطلوب استاندارد فرهنگي دارد.
قلعه شاخاني با بيان اينكه استان فرهنگي يعني اينكه در هر خيابان و محله آن يك مكان براي انجام فعاليت هاي فرهنگي و هنري وجود داشته باشد، افزود: براي تحقق اين جايگاه بايد اعتبارات اين حوزه افزايش يابد و بخش خصوصي به صورت جدي به اين حوزه ورود پيدا كند.
وي بهترين راه براي جبران كمبود اعتبارات اين حوزه را ورود بخش خصوصي دانست و اظهار كرد: فعالان بخش خصوصي و اقتصادي بايد بدانند كه پتانسيل هاي حوزه فرهنگ و زبان هنر بهتر راه براي آنها در معرفي ظرفيت هاي استان است.
قلعه شاخاني با اشاره به اينكه تلاش مجموعه ارشاد استان ايجاد جهشي خوب در تخصيص اعتبارات به حوزه فرهنگ و هنر استان است، يادآور شد: بيشترين انرژي خود را براي جذب و استفاده از توان بخش خصوصي گذاشته ايم.
وي افزود: زماني كه جامعه احساس نياز و ضرورت كار در حوزه فرهنگ و هنر را درك كند آن موقع اين مشكلات حل و بخش خصوصي با ميل خود به اين حوزه ورود خواهد شد.
به گفته وي، هنر قوي ترين، موثرترين، كارآمدترين و تاثيرگذار ترين ابزار براي توسعه و معرفي ظرفيت ها و حوزه هاي مختلف است كه پيشرفت و توسعه در تمام اين بخش ها نيازمند توجه جدي به آنها است.
مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان كردستان با اشاره به ركود در حوزه فرهنگ و هنر طي چند سال گذشته در شهرستان كامياران نيز گفت: دليل اين ركود مشكلات در دستگاه متولي حوزه فرهنگ و هنر شهرستان است.
قلعه شاخاني با بيان اينكه اولين اقدام در اين شهرستان خارج كردن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي از حالت انفعالي است، افزود: اين اداره به عنوان مادر فرهنگ و هنر شهرستان بايد نقش خود را دوباره احيا كند.
وي در خصوص قدم بعدي براي فعال شدن حوزه فرهنگ و هنر اين شهرستان يادآور شد: برگزاري جايزه كتاب سال استان كردستان، جشنواره هاي موسيقي و فرهنگ و ادبيات كُردي تا پايان سال، برنامه بعدي براي فعال شدن دوباره اين حوزه است.
به گفته وي، شهرستان كامياران در جريانات ادبي منطقه نقش تاريخي داشته و داراي پتانسيل ها و ظرفيت هاي زيادي است كه تلاش اين مجموعه بازآفريني اين نقش در جريان هاي ادبي منطقه است.
قلعه شاخاني در خصوص فاصله و شكافي كه بين هنرمندان و دستگاه متولي فرهنگ و هنر در استان وجود دارد،گفت: يكي از جدي ترين اقدامات آنها براي پر كردن اين شكاف توسعه، تقويت و توانمند سازي تشكل هاي فرهنگي و هنري است.
وي با بيان اينكه تقويت و توسعه اين تشكل ها مي تواند به آنها كمك كند تا مطالبات صنفي حوزه هاي هنري رصد شود، تاكيد كرد: با اين اقدام هنرمندان كمك اجرايي و فكري بزرگي براي مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامي خواهند بود.
وي با اشاره به اينكه فرهنگ مبناي توسعه و توسعه فرهنگي زيربناي توسعه ساير بخش هاست، افزود: از مديران استاني، هنرمندان و اصحاب فرهنگ، هنر و انديشه، مردم و اصحاب رسانه مي خواهيم ضرورت توسعه فرهنگي را جدي تر دنبال كنند و توجه جدي و كارآمد تري به اين حوزه داشته باشند.
به گزارش ايرنا، با واگذاري سكان مديريت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي استان كردستان به فردي بومي و توانا در 2 ماه اخير، اميد به آينده اي بهتر در جامعه فرهنگي و هنري استان ايجاد شده است.
خبرنگار: ژاله گرگاني ** انتشار: مجيد سليماني
7349/9102