استاندار چهارمحال وبختياري خواستار تشكيل كميته نظارت بر توليد آرد و نان شد

شهركرد-ايرنا- استاندار چهارمحال و بختياري بر ايجاد كميته تخصصي براي نظارت بر توليد كيفي آرد و نان تاكيد كرد.

به گزارش ايرنا، اقبال عباسي روز سه شنبه در شوراي تخصصي آرد و نان استان اظهار كرد: اين كميته متشكل از نمايندگاني از سازمان صنعت، معدن و تجارت، اداره استاندارد، تعزيرات حكومتي، فرمانداري ها و مراكز بهداشت تشكيل شود.
وي گفت: اين كميته بايد بصورت دوره اي از كارخانه و واحدهاي توليد آرد ديدن كند و براي جلوگيري از هرگونه تقلب در فرآيند توليد، كيفيت و رطوبت گندم دريافتي و رطوبت محصول نهايي را آزمايش و بررسي كند.
عباسي همچنين، بازرسي از نانوايي ها براي پخت نان با كيفيت را از ديگر وظايف اين كميته برشمرد و افزود: نانوا موظف به حضور هميشگي در نانوايي است در غير اينصورت مباشر وي بايد علاوه بر داشتن گواهي فعاليت و كارت بهداشتي آموزشهاي لازم را فراگرفته باشد.
عباسي ادامه داد: در بازرسي ها بايد كارگراني كه آموزشهاي لازم را نديده اند شناسايي و با همكاري اتحاديه و سازمان آموزش فني و حرفه اي آموزشهاي تخصصي به آنان ارائه شود ، درغير اينصورت سازمان صنعت، معدن و تجارت از صدور مجوز براي افراد غير آموزش ديده و فاقد گواهي خودداري كند.
وي با بيان اينكه قيمت گذاري نان در برخي نانوايي هايي كه بدون سهميه دولتي آرد فعاليت دارند بايد قانوني باشد، افزود: با بهره گيري از قيمتهاي تعيين شده استانهاي همجوار، سقف قيمتي نيز براي نانوايي هاي آزاد پز و چند منظوره( بربري،سنگك و تافتون) تعيين شود.
عباسي ادامه داد: با توجه به توجيه و سود بالاي اقتصادي در اينگونه نانوايي ها، از مسئولان مرتبط با حوزه آرد و نان انتظار مي رود در ترويج و تبليغ فرهنگ راه اندازي واحدهاي بيشتري از نانوايي هاي چند منظوره كوشاتر از گذشته باشند.
وي در ادامه تصريح كرد: از آنجا كه كارخانه هاي آرد سازي چهارمحال و بختياري با حدود 33درصد ظرفيت فعاليت دارند توليد آرد به شيوه اصولي و استاندارد آن مقرون به صرفه نيست، از اين رو احتمال تقلب در برخي از اين واحدها بايد به دقت بررسي شود.
استاندار چهارمحال و بختياري كيفيت پايين گندم و آرد ناخالص توليدي برخي كارخانه ها را از عوامل توليد نان بي كيفيت عنوان و بيان كرد: در اين موارد نانوا براي عمل آوري خمير و توليد نان ،ناگزير به استفاده از مواد شيميايي مي شود كه براي سلامت مردم مضر است.
استاندار چهارمحال و بختياري همچنين با بيان اينكه حدود 10درصد از آرد مصرفي استان بين عشاير توزيع مي شود تصريح كرد: از آنجا كه پخت و مصرف اين ميزان سهميه در بين عشاير محتمل نيست، اين مورد نيز نيازمند بررسي و پيگيري براي جلوگيري از فروش آرد عشايري و دولتي به نانوايي هاي شهري و روستايي است.
به گزارش ايرنا، مديركل شركت غله و خدمات بازرگاني چهارمحال و بختياري نيز در اين جلسه ميزان گندم خريداري شده امسال از كشاورزان از سوي اين شركت را 67هزار و 46تن عنوان كرد و افزود: 27هزار و 500تن از اين ميزان در سيلوهاي شركت غله و خدمات بازرگاني و مابقي توسط مباشران اين شركت نظير اتحاديه و تعاونهاي روستايي خريداري و نگه داري مي شود.
كيقباد قنبري با بيان مصرف سالانه 100هزارتن گندم در استان اظهار كرد: نياز مازاد بر گندم خريداري شده از خارج استان تامين مي شود.
وي در پيوند با اقدامات شركت غله براي تامين گندم با كيفيت اظهار كرد: از آنجا كه گلوتن و پروتئين گندم هاي ديم چهارمحال و بختياري پايين است شركت غله با خريداري و مخلوط كردن گندم استانهاي خوزستان ، گلستان و فارس اين نقيصه را رفع مي كند.
قنبري همچنين افزود: براي ارتقاي كيفيت نان توليدي با همكاري سازمان آموزش فني و حرفه اي تاكنون براي 200نفر از واحدهاي نانوايي و 100نفر از ناظران بهداشتي استان دوره هاي آموزشي برگزار شده كه تداوم اين دوره ها نيازمند تامين اعتبار است.
به گزارش ايرنا، رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختياري نيز در اين نشست از فعاليت 9كارخانه توليد آرد در استان با توليد 23هزارتن آرد در ماه خبرداد و افزود: چهار تعداد از اين كارخانه ها، تامين كننده بخشي از نياز آرد ديگر استان ها نيز هستند.
نعيم امامي با بيان اينكه كارخانه هاي توليد آرد استان بين 30تا60درصد ظرفيت در حال فعاليت است افزود: براي مقرون به صرفه بودن توليد آرد و جلوگيري از عرضه مازاد اين محصول، در سالهاي اخير تنها يك مجوز جديد منوط به عدم تخصيص آرد دولتي در منطقه بن و سامان صادر شده است.
نعيم امامي در ادامه از انجام 10هزار و 503مورد بازرسي بر عملكرد واحدهاي توليد نان و آرد از ابتداي امسال تا اوايل ماه جاري خبردادو افزود: در جريان اين ديدارها، 249مورد پرونده تشكيل و 273مورد تقلب و تخلف در قالب كم و گران فروشي و موارد غير بهداشتي كشف و شناسايي شده است.
وي اظهار كرد: در اين مدت در سطح چهارمحال و بختياري شكايات عمده اي براي كيفيت نان گزارش نشده و از نيمه دوم امسال كيفيت اين محصول در استان رو به بهبود بوده است.
چهارمحال و بختياري داراي 9 شهرستان با 900هزار نفر جمعيت است.
خبرنگار:شكوفه سليماني** انتشار دهنده: محمود رئيسي
8125/2097