۱۷ دی ۱۳۹۶، ۱۳:۴۳
کد خبر: 82788300
T T
۰ نفر
پرورش اسب در گنبدكاووس گامی برای درآمدزایی و اشتغال

گنبدكاووس - ایرنا - پرورش اسب در استان گلستان و منطقه گنبدكاووس از دیرباز دربین تركمن های ساكن این استان و منطقه رواج و شهرت ملی داشته است و اكنون توجه به این حوزه علاوه بر ایجاد درآمد برای پرورش دهندگان، در ایجاد اشتغال برای جوانان نیز می تواند موثر باشد.

صنعت پرورش اسب امروز در كشورهای مختلف جهان بویژه كشورهای اروپایی، آمریكایی و برخی كشورهای منطقه خاورمیانه هرساله علاوه بر درآمدهای حاصل از تولید مثل و فروش كره ها، درآمدهایی نیز از محل شركت در مسابقات كورس سواركاری نصیب فعالان این حوزه و نیز برگزار كنندگان مسابقات می كند.
صنعت پرورش اسب در استان گلستان بویژه اسب تركمن كه دربین تركمن های ساكن دراین استان و منطقه گنبدكاووس جایگاه ویژه ای دارد، زمانی می تواند در ایجاد درآمد برای پرورش دهنده و ایجاد اشتغال برای جوانان این خطه مفید باشد كه مسائل و مشكلات آنان مورد توجه قرار گرفته و مسئولان و متولیان امر، برای رفع این مشكلات همت كنند.
برخی پرورش دهندگان اسب در منطقه گنبدكاووس نیز با اشاره به مشكلات و موانع پرورش اسب، خواستار توجه ویژه دولت به این صنعت كه از لحاظ درآمد و اشتغال سهم بالایی دارد، شدند.
یك پرورش دهنده اسب در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: توجه به این صنعت می تواند علاوه بر ایجاد اشتغال برای جوانان، درآمد ارزی نیز برای كشور فراهم كند، آنگونه كه در برخی كشورهای منطقه و جهان از این صنعت درآمدهای زیادی دارند.
محمدتقی دمیرچی افزود: برگزاری مستمر كورس های اسبدوانی با حضور كشورهای دیگر و یا شركت فعالان این حوزه در كورس های خارجی، برپایی حراج های اسب و حمایت از پرورش دهندگان می تواند به ایجاد درآمد برای كشور و پرورش دهنده كمك كند.
وی گفت: حمایت دولت از صنعت پرورش اسب یك نوع سرمایه گذاری است كه در میان مدت و بلندمدت علاوه بر بازگشت سرمایه، زمینه ایجاد شغل های زیادی را نیز فراهم می كند.
دمیرچی كه 50 سال سابقه پرورش اسب دارد، اضافه كرد: اكنون هزینه های پرورش اسب باتوجه به گرانی علوفه بالاست و حداقل برای هر راس اسب بین هفت تاهشت میلیون ریال درماه هزینه می شود كه با شرایط و مشكلات فعلی به صرفه و صلاح پرورش دهنده نیست.
یك پرورش دهنده دیگر نیز با اشاره به برخی مشكلات صنعت پرورش اسب در استان گلستان گفت: یكی از مشكلات در این حوزه تست دی ان ای (DNA) برای خالص سازی نژاد اسب تركمن می باشد كه آزمایش آن توسط معاونت فنی فدراسیون سواركاری به كشور آمریكا ارسال می شود.
آنه محمد قلیچی افزود: به دلیل مشغله های كاری معاونت فنی فدراسیون و در سفرهای خارجی بودن وی، متاسفانه پیگیری های لازم در این حوزه انجام نمی شود و معمولا جواب یك آزمایش تا یك سال نیز طول می كشد.
وی گفت: هزینه هر آزمایش دی ان ای در استان گلستان 520 هزار تومان است درحالی كه این آزمایش ها دراستان خراسان شمالی رایگان انجام می شود و در این حوزه نوعی تبعیض وجود دارد.
قلیچی، برگزاری جشنواره های زیبایی اسب تركمن، برگزاری مستمر كورس های اسبدوانی، باشگاه داری و آموزش سواركاری به علاقه مندان و آزاد كردن صادرات اسب تركمن و حضور در كورس های اسبدوانی خارجی را از دیگر نیازهای صنعت پرورش اسب دانست و اضافه كرد: درصورت توجه به این حوزه ها این صنعت می تواند در ایجاد درآمد و اشتغال موثر باشد.
وی بابیان اینكه وزارت جهادكشاورزی و فدراسیون سواركاری اجازه صادرات اسب تركمن را به خاطر حفظ نژاد آن نمی دهد از طرف دیگر، واردات اسب های خارجی آزاد است، تصریح كرد: در صورت صادرات اسب، هر اسب خوب تركمن كه در داخل ممكن است تا 200 میلیون تومان قیمت داشته باشد تا دو برابر قیمت پیدا می كند.
این پرورش دهنده اسب كه 20 سال سابقه فعالیت دراین حوزه را دارد، نداشتن قرنطینه در كشور را مهمترین مشكل در صادرات اسب یا شركت اسب های ایرانی درمسابقات كورس در كشورهای خارجی دانست و برلزوم رفع این مشكل تاكید كرد.
یك پرورش دهنده دیگر نیز باخوب دانستن صنعت پرورش اسب در ایران و نیز استان گلستان گفت: اگر دولت بایك مدیریت منظم و علمی و نیز تسهیلات مناسب از صنعت پرورش اسب حمایت كند، این صنعت به اندازه یك چاه نفت درآمد و اشتغالزایی دارد.
یعقوب آوری افزود: درحال حاضر حمایت های لازم از این صنعت نمی شود كه برگزاری محدود كورس های اسبدوانی تنها درسه استان كشور (تهران، یزد و گلستان)، نداشتن انجمن اسب و اجازه نداشتن برای شركت در كورس های خارجی از جمله مشكلات پرورش دهندگان اسب است.
وی معتقد است كه علاوه بر حفظ نژاد اسب تركمن، باید اجازه واردات نژادهای برتر اسب دنیا نیز به پرورش دهندگان داده شود تا شرایط برای حضور در كورس های خارجی و یا میزبانی از مسابقات كورس جهان در ایران فراهم شود.
آوری كه 25 سال سابقه پرورش اسب دارد، با قدردانی از تلاش های فدراسیون برای فراهم كردن شرایط عضو ایران در فدراسیون جهانی، پیشنهاد كرد: زمینه پرورش اسب و برگزاری مسابقات كورس در دیگر استان های كشور از جمله خراسان رضوی و تبریز نیز فراهم شود.
یك پرورش دهنده دیگر اسب تركمن در گنبدكاووس كه كارشناس و داور مسابقات كورس اسبدوانی نیز می باشد دراین خصوص گفت: امروز پرورش اسب درجهان یك صنعت است اما در كشور ما به این صنعت و سرمایه گذاری در آن كمتر توجه شده است.
ناصر بارانی افزود: صرف نظر از برخی كشورهای اروپایی، در تركیه و امارات كه همسایه ما هستند، هر روز مسابقات كورس اسبدوانی برگزار و به صورت زنده از شبكه های تلویزیونی پخش می شود كه درآمدهای را زیادی نصیب این كشورها و فعالان این صنعت می كند.
وی گفت: در كشور ما مسابقات كورس اسبدوانی به صورت فصلی آن هم در یكی از استان ها و به صورت محدود دو روز در هفته برگزار می شود، ضمن اینكه علاوه بر بالا بودن هزینه خوراك اسب ها، هزینه لقاح یا جفت گیری آن نیز بین 20 تا 100 میلیون ریال هزینه دارد.
بارانی اضافه كرد: اگر از صنعت پرورش اسب حمایت جدی انجام شود و به سمت صنعتی شدن پیش برویم، هر راس اسب ورزشی می تواند یك شغل ایجاد كند و از محل تولید مثل یا شركت در مسابقات كورس نیز می توان درآمدهایی را ایجاد كرد.
وی، راكد ماندن بحث ثبت و نصب 'میكروچیپ' را از دیگر مشكلات صنعت پرورش اسب ذكر كرد و گفت: با انجام این اقدام و شماره گذاری اسب ها، شرایط برای حضور آنان در مسابقات كورس فراهم می شود كه متاسفانه چند سالی است متولی این حوزه مشخص نیست كه باید فدراسیون یا جهادكشاورزی آن را انجام دهد.
شهرستان گنبدكاووس با 350 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است و پرورش اسب و مسابقات سواركاری علاقه مندان زیادی دراین شهرستان بویژه در بین تركمن ها دارد.
/3039/1860
گزارش : علی لكزانوری ** انتشار دهنده: تاج محمد شیری
۰ نفر