به گزارش ايرنا ، بر اساس اطلاعات موجود اكنون 7.7 درصد خودروهاي كشور فرسوده اند كه شامل بيش از يك ميليون و 350 هزار دستگاه خودرو مي شود، اين خودروها به اعتقاد كارشناسان 60 تا 100 درصد بيشتر از خودرو هاي صفر كيلومتر سوخت مصرف مي كنند كه با اسقاط آن ها هم از هدررفت سرمايه ملي جلوگيري و سالانه 400ميليون ليتر سوخت صرف جويي مي شود.
خودروهاي فرسوده 50 برابر خودروهايي با استاندارد يورو چهار و نيز 22 برابر خودروهايي با استاندارد يورو 2 مصرف سوخت دارند.
كارشناسان امر مقدار خسارتهاي افزايش مصرف سوخت، مرگ و مير در تصادفات و آلودگي محيط زيست ناشي از فرسودگي ناوگان حمل و نقل را سالانه ميلياردها ريال اعلام مي كنند كه با اين مقدار پول در واقع مي توان بخشي از نارسايي جامعه را بهبود بخشيد.
به عنوان نمونه بر اساس گزارشهاي رسمي، در سال 1393 بيش از 300 هزار دستگاه خودروي فرسوده در كشور اسقاط شد كه كاهش 13 هزار ميليارد ريالي در هزينه هاي اقتصادي را به همراه داشت.
همچنين بين سال هاي 85 تا 95 تعداد يك ميليون و 230 هزار خودروي فرسوده در كشور از رده خارج شد اين آمار در سال گذشته به 170 هزار خودرو رسيد.
امروز به باور كارشناسان اسقاط خودروهاي فرسوده با هدف كاهش مصرف سوخت، بهبود مبلمان شهري، كاهش سطح آلايندگي ها، افزايش ايمني ناوگان حمل و نقل، افزايش بهره وري و بهبود مديريت سيستم حمل و نقل كشور بايد در اولويت اجرا قرار گيرد.
در زمان حاضر 210 مركز فعال اسقاط خودرو در كشور فعاليت دارد كه ظرفيت اسقاط آن ها سالانه بيش از 1.5 ميليون دستگاه است.
برنامه سال 96 از رده خارج كردن 800 هزار دستگاه خودروي فرسوده بود اما به دلايلي تا امروز فقط براي 110 هزار دستگاه از اين خودروها اجرايي شد.
در سمنان 50 درصد از مجموع 2 هزار و 500 دستگاه فعال ناوگان حمل بار اين استان فرسوده است و عمر بالاي تاكسي هاي درون شهري و ميني بوس و سواريهاي بيرون شهري هم دغدغه اي است كه بايد براي آن تدابيري اساسي انديشيد. در اين استان چهار مركز اسقاط خودروهاي سبگ و سنگين فعاليت دارد.
نتايج بررسي ها اين است كه با اجراي طرح نوسازي ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومي كشور از جهت توليد آلاينده 194 ميليون تن آلاينده كمتر توليد مي شود كه با نوسازي ناوگان حمل و نقل در واقع بخشي از آلودگي زيست محيطي كاهش مي يابد.
خبرگزاري ايرنا سمنان در اين ارتباط، ميزگردي با عنوان 'چالشهاي ناوگان حمل و نقل كشور و استان سمنان' با حضور غلامرضا طحان معاون حمل و نقل و پايانه هاي استان ، مجيد كاشي سرپرست سازمان تاكسيراني شهرداري سمنان، مصطفي نظري سرپرست سازمان اتوبوس راني شهرداري سمنان، مجيد عرفاني رييس بخش كالا اداره كل حمل و نقل و پايانه هاي استان و مهدي رجائي فرد مسوول مراكز اسقاط اداره كل حمل و نقل و پايانه هاي استان برگزار كرد. پليس راه سمنان ديگر مدعو اين نشست بود كه حضور نيافت.
در اين نشست مسوولان با هدف جلوگيري از هدررفت سرمايه ملي و كاهش آلاينده هاي زيست محيطي بر ضرورت نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي و توجه بيش از پيش دولت به اين بخش تاكيد كردند.
سرپرست سازمان اتوبوسراني شهرداري سمنان گفت : فرسودگي ناوگان عمومي تاثير به سزايي در آلودگي هوا دارد و سيستم حمل و نقل درون شهري از پايتخت تا استانهاي كشور مانند سمنان دچار مشكل و ضعف است.
مصطفي نظري افزود: از سال 86 تا90 براي تامين ناوگان عمومي كل كشور اعتبارات خوبي براي خريداتوبوس هاي يارانه اي تخصيص يافت ولي از سال 90 هيچ اتوبوس يارانه اي به اين ناوگان در مركز استان تخصيص داده نشد.
وي تصريح كرد : اكنون به طور ميانگين عمر ناوگان عمومي بيش از 10 سال و مكاتبات بسياري براي تامين اعتبار براي خريد اتوبوس هاي يارانه اي و نوسازي ناوگان صورت گرفته كه تاكنون نتيجه اي نداشته است.
وي اعتبار موردنياز براي نوسازي ناوگان عمومي را حداقل 200 ميليارد ريال اعلام و اضافه كرد : تاكنون با وجود مكاتبات انجام شده اقدامي براي تامين اعتبار نوسازي ناوگان اين شهرستان صورت نگرفته است.
وي بيان داشت : اكنون با همكاري معاون و سرپرست شهرداري سمنان 2 دستگاه اتوبوس هر كدام به قيمت پنج ميليارد و 710 ميليون ريال خريداري شده و 2 دستگاه ديگر به همت شهردار وقت در حال خريداري است.
وي اضافه كرد : از صد دستگاه اتوبوس موردنياز سمنان از سال 90 تاكنون چهار دستگاه اتوبوس از سوي شهرداري خريداري و به ناوگان عمومي درون شهري مركز استان سمنان اضافه شده است.
سرپرست سازمان اتوبوسراني شهرداري سمنان نبود زير ساخت و جايگاه سوخت يورو چهار براي اتوبوس هاي جديد خريداري شده را چالش ديگر برشمرد و گفت : ايجاد زيرساخت براي تامين سوخت موردنياز اتوبوس هاي جديد خريداري شده در دستور كار قرار گرفته است.
نظري حمايت بيشتر مسوولان كشور را براي رفع مشكل نوسازي ناوگان عمومي درون شهري را خواستار شد و گفت: در برخي شهرهاي بزرگ با وجود مشكلات و نبود اعتبار براي خريد اتوبوس يارانه اي شهرداري از محل درآمدهاي خود اتوبوس درون شهري خريداري كرده اند.
نظري تاكيد كرد : با تامين 35 دستگاه اتوبوس درون شهري بخشي از مشكلات اين شهرستان برطرف خواهد شد.
وي افزود : وجود بانك عامل بين خريدار و فروشنده از جمله راهكار عملي براي خريد اتوبوس است چون اقساط تسهيلات بالاست و پرداخت اقساط با درآمد ناچيز اتوبوس براي سازمان اتوبوسراني مقدور نيست.
وي وضعيت موجود را اميدواركننده ندانست اما تاكيد كرد با بهبود شرايط اعطاي تسهيلات و هم افزايي مسوولان استاني و شهرستاني مي توان مشكل اين بخش را برطرف كرد.
سرپرست سازمان تاكسيراني شهرداري سمنان در اين ميزگرد ميانگين عمر ناوگان تاكسيراني را بيش از هشت سال و تعداد تاكسي هاي اين شهرستان را حدود يك هزار و پنجاه دستگاه اعلام كرد.
مجيد كاشي با بيان اين كه اين سازمان از سال 94 تاكنون به نوسازي 215 دستگاه تاكسي اقدام كرد و گفت :
ميانگين عمر يك تاكسي براساس بخش نامه ابلاغي 10 سال است كه اكنون 50 درصد ناوگان تاكسيراني اين شهرستان بايد نوسازي شود.
وي بالا بودن نرخ سود بانكي، بالا بودن مبلغ بازپرداخت تسهيلات و كيفيت بسيار پايين خودرو هاي اختصاص داده شده به ناوگان تاكسيراني مانند سمند و پژو را برخي از مشكلات نوسازي تاكسي هاي فرسوده برشمرد.
سرپرست سازمان تاكسيراني شهرداري سمنان استقرار مركز اسقاط تاكسي هاي فرسوده در شورآباد تهران
را از ديگر موانع نوسازي ناوگان تاكسيراني برشمرد.
كاشي اظهارداشت : مسووليت تخصيص سوخت براساس پيمايش ناوگان ديزل درون شهري و صدور پروانه فعاليت براي آن ها برعهده اين سازمان است كه در قبال آن براي دارندگان تاكسي فرسوده در سامانه تاكسي هلدينگ نوسازي ناوگان به صورت ثبت نام و اعطاي وام از هشت تا 16 درصد براي نوسازي اقدام مي كند.
وي عمر ناوگان سرويس مدارس سمنان را هم بسيار بالا اعلام كرد كه به نوسازي نياز دارد.
وي پايين بودن قيمت خريد ناوگان فرسوده توسط دولت نسبت به فروش در بازار آزاد را از ديگر موانع نوسازي ناوگان اعلام و اضافه كرد: نوسازي ناوگان موجب صرفه جويي در مصرف سوخت و افزايش درآمد رانندگان، اشتغالزايي بيشتر و به توجيه اقتصادي براي نوسازي مالكان تاكسي هاي فرسوده منجر مي شود.
كاشي افزايش مصرف سوخت، آلودگي محيط زيست، كاهش ظرفيت هاي توليد و ايجاد اشتغال، هزينه نگهداري و تعميرات خودروهاي فرسوده ، مشكلات ايمني و ترافيكي، افزايش زمان سفر و خسارت به زيرساخت هاي شهري را از جمله خسارت ها ناوگان فرسوده بر اقتصاد كشور ذكر كرد.
وي تصريح كرد : تغيير قيمت سوخت در چارچوب اجراي قانون هدفمندي يارانه ها موجب ايجاد انگيزه براي نوسازي ناوگان حمل و نقل مي شود.
معاون اداره كل حمل و نقل و پايانه هاي استان سمنان در ميزگرد ايرنا گفت : حمل و نقل برون شهري شامل 2 حوزه ناوگان حمل بار و مسافربري است كه اكنون حمل و نقل برون شهري در هر 2 بخش وضعيت خوبي ندارد.
غلامرضا طحان در ميزگرد ايرنا به فعاليت 2 هزار و 500 دستگاه وسيله نقليه فعال در بخش ناوگان حمل بار در اين استان اشاره و اضافه كرد : سن فرسودگي ناوگان حمل بار 25 سال است كه اكنون 50درصد اين تعداد ناوگان
فرسوده مي باشد كه متاسفانه تاكنون اقدامي براي نوسازي آن در استان و كشور صورت نگرفته است.
وي عمر حدود 27 درصد از ناوگان فعال حمل بار را بيش از 40 سال اعلام كرد و گفت : ناوگان حمل و نقل مسافر از لحاظ فرسودگي نسبت به ناوگان حمل بار وضعيت بهتري دارد.
وي تصريح كرد : در 9 ماهه امسال حدود يك ميليون و 200 هزار مسافر و بيش از هفت ميليون تن كالا به وسيله ناوگان درون شهري اين استان جابه جاشده كه اين ميزان قابل توجه است.
وي امضاي تفاهم نامه سه جانبه بين سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي با شركت هاي توليدكننده ناوگان شهري و بانك عامل را از جمله اقدامات اين سازمان برشمرد و اضافه كرد : براساس اين تفاهم نامه 70درصد هزينه خريد ناوگان برون شهري به صورت تسهيلات با بهره هاي 6 تا 10 درصد به متقاضيان اعطا مي شود.
وي ادامه داد : نرخ بالاي ناوگان برون شهري كه قيمت يك اتوبوس به 10 ميليارد ريال مي رسد و بالا بودن هزينه اقساط تسهيلات از عوامل كم رغبت بودن مالكان ناوگان فرسوده براي استفاده از تسهيلات نوسازي است.
طحان مسافر كم، استقبال كم مسافران از ناوگان عمومي برون شهري را از ديگر موانع نوسازي و كم رغبتي براي سرمايه گذاري در ناوگان حمل و نقل برون شهري ذكر كرد.
طحان بيان داشت : ناوگان فرسوده سه برابر ناوگان نوسازي شده مصرف انرژي دارد كه موجب افزايش هدر رفت حامل هاي انرژي و بالا رفتن كرايه براي تامين دخل و خرج مي شود.
وي تصريح كرد : بازنگري اساسي در شيوه هاي نوسازي ، تغيير شيوه اعطاي تسهيلات مانند اجاره به شرط تمليك ناوگان عمومي و استفاده از توانمندي هاي كارخانه هاي توليدات اين ناوگان از راهكارهاي ترغيب مالكان ناوگان فرسوده براي نوسازي است.
وي افزود : درآمد ناچيز و ناوگان فرسوده و خرابي هاي پي در پي آن گذران زندگي را براي رانندگان دشوار كرده و موجب بروز بيماري هاي روحي مانند افسردگي شده است.
وي اضافه كرد: كاهش سود تسهيلات بانكي و اقساط آن نقش موثري در نوسازي ناوگان حمل و نقل دارد.
وي گفت : متاسفانه براساس آخرين آمار تلفات جاده اي در كشور در هر يك ساعت 2تن اعلام شده است
وي پيشگيري را بهتر از درمان دانست و گفت : اگر بخشي از هزينه هاي جبران خسارت هاي سوانح رانندگي به وسيله شركت هاي بيمه اي در نوسازي ناوگان مسافري فرسوده قبل از وقوع حادثه صرف شود از بسياري تصادفات و خسارت هاي مالي و جاني هم براي آسيب ديدگان و هم شركت بيمه اي جلوگيري مي شود.
رييس بخش كالا اداره كل حمل ونقل پايانه هاي سمنان گفت:با توجه به نقش مهم فرسودگي ناوگان برون شهري دربروز تصادفات محدوديت هاي ويژه اي در ارايه خدمات به اين ناوگان از سوي اين سازمان صورت گرفته است.
مجيد عرفاني افزود : در بخش ناوگان باري با وجود عمر بيش از 64 سال آن ها به دليل تدابير سياسي و ايجاد اشتغال، اقدامات خاصي تاكنون براي جلوگيري از تردد اين خودروها صورت نگرفته است.
وي با بيان اين كه سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي، طرح از رده خارج كردن ناوگان باري فرسوده را د دستور كار قرار داده است، گفت : از سه هزار ناوگان فعال باري در سمنان در حدود 27 دستگاه عمر بالاي 50 سال دارند كه از سال آينده مشمول اجراي طرح ممنوعيت ارايه خدمات خواهند شد و از گردونه فعاليت خارج مي شوند.
وي اظهار داشت : براي تشويق مالكان خودروهاي باري فرسوده براي نوسازي ناوگان به شرط فعال بودن كارت هوشمند و داشتن عملكرد به همه مالكان كاميون ها و كشنده هاي بالاي 10تن ظرفيت و سن بيش از 35 سال تا 80 درصد قيمت خودرو با نرخ سود مصوب شوراي پول و اعتبار تسهيلات اعطا مي شود.
عرفاني با بيان اين كه براي تشويق مالكان براي نوسازي ناوگان باري معادل ميزان مصرف سوخت در سال به ارزش لاشه ناوگان باري فرسوده افزوده مي شود، گفت: مالكان داراي ناوگان باري داراي مصرف سوخت بالا در زمان اسقاط يارانه بيشتري براي نوسازي ناوگان تعلق مي گيرد.
وي استقبال از طرح نوسازي ناوگان فرسوده در استان را رضايت بخش ندانست و افزود : براساس تحقيقات هزينه يك فرد 40 ساله داراي تحصيلات عاليه و اثرگذار در جامعه در حدود 10ميليارد ريال است و متاسفانه ميانگين سني افراد در وقوع سوانح رانندگي 35 تا 50 سال است.
وي اضافه كرد : در سوانح رانندگي جداي ضرر شركت هاي بيمه اي براي پرداخت هزينه هاي بالاي خسارت، از بين رفتن شخص به عنوان سرمايه هاي ملي و سرانه بودجه كشور بزرگترين ضرر جبران ناپذير است.
وي با اشاره به 11 هزار كشته در سوانح رانندگي امسال در جاده هاي كشور گفت : در كشورهاي روبه رشد ميزان تصادفات به سه هزار تن مي رسد.
وي اظهار داشت : بازنگري در قانون براي تغيير نرخ تسهيلات و متغير بودن سود تسهيلات بانكي براي نوسازي ناوگان متناسب با جمعيت و درآمد هر شهر در استقبال مالكان براي نوسازي خودروها موثر است.
وي بيان كرد : همچنين قدرت انتخاب مسافر براي انتخاب خودروي حمل و نقل موجب ايجاد رقابت در بين ناوگان حمل و نقل شده و بهبود كيفيت ناوگان را به صورت خودكار به دنبال دارد.
عرفاني راه اندازي بازارگاه هاي الكترونيكي در بخش ناوگان حمل و نقل باري مانند ناوگان مسافري را گامي مثبت در جهت افزايش قدرت انتخاب مسافر و مالكان بار و به دنبال آن ايجاد فضاي رقابت و نوسازي ناوگان ارزيابي كرد.
وي استفاده از ظرفيت شركت هاي توليدكننده ناوگان مسافربري در سمنان براي عرضه ناوگان مسافري خارج از نوبت را در سرعت بخشي نوسازي موثر دانست.
مسوول مراكز اسقاط اداره كل حمل و نقل وپايانه هاي استان سمنان گفت : در استان سه مركز معاينه فني سنگين وجود دارد و در شهرستان دامغان هم در حال احداث است.
مهدي رجايي فرد افزود : ترمز ،لقي فرمان و آلودگي زيست محيطي سه شاخصه اصلي مورد بررسي در مراكز معاينه فني است كه اين سه شاخصه مهمترين عوامل در سختي وقوع سوانح رانندگي شناخته شده است.
وي تصريح كرد : در مراجعه براي معاينه فني ناوگان سنگين برون شهري بالاي 3.8 تن در آزمايش اوليه 18درصد و در آزمايش دوم حدود 13 درصد دچار مشكلات فني هستند كه به صورت كامل مكانيزه از طريق دستگاه با حذف كاربر نتايج به صورت آنلاين اعلام مي شود.
وي با اشاره به اين كه چهار مركز اسقاط شامل 2 مركز اسقاط ناوگان سبك و 2 مركز اسقاط ناوگان سبك و سنگين در اين استان فعاليت دارد، گفت : اسقاط و جمع آوري زباله هاي صنعتي و بازيافت آن برعهده توليد كننده است ولي در كشور به دليل ناتواني مراكز سازنده در بازيافت انجام بازيافت برعهده دولت است.
وي ادامه داد : در سال 95 در حدود يك هزار و چهارصد دستگاه خودروي سبك و سنگين و در هشت ماهه امسال يك هزار و ششصد دستگاه خودروي سبك و سنگين فرسوده اسقاط شدند كه آمار نشان دهنده رشد 14 درصدي اسقاط خودروهاي فرسوده سبك و سنگين است.
رجايي فرد با بيان اين كه هر خودرو 15 هزار قطعه دارد، ادامه داد : بايد زمينه بازيافت و قابليت استفاده و ساخت قطعات جديد از قطعات اسقاطي فراهم شود.
وي بيان داشت : بر اساس تصميمات سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي از سال 95 رده بندي مراكز اسقاط آغاز شده و با توجه به امكانات ارايه شده مراكز اسقاط به آن ها سهميه داده مي شود.
وي خاطرنشان كرد : در زمان حاضر 2 مركز اسقاط در استان به طور كامل به روز رساني شده اند.
وي اظهارداشت: براساس آمار در45 درصد سوانح رانندگي منجر فوت در كشور فرسودگي ناوگان نقش مهمي دارد و در 60 درصد تصادفات منجر به فوت و نقص عضو در سمنان مربوط به خستگي و خواب آلودگي راننده است.
به گفته رجايي فرد اكنون بيش از 50 درصد ميني بوس هاي استان فرسوده و در حال تردد ،خريد و فروش هستند.
وي الزام معاينه فني براي خريد و فروش خودروها و ممنوعيت تردد ناوگان فرسوده بالاي 50 سال عمر را گامي مثبت در جهت از رده خارج كردن ماشين هاي فرسوده ارزيابي كرد.
وي افزود : قوانين براي برخورد با ماشين هاي فرسوده وجود دارد ولي متاسفانه قوانين قدرت اجرايي ندارند.
رجايي فرد : تنها راه جلوگيري از تصادفات و پيامدهاي تلخ آن ، رعايت ايمني و نوسازي ناوگان حمل ونقل است.
وي تصريح كرد : بايد در آمار 300 كشته و 30 هزار مجروح در سوانح رانندگي استان تامل كرد و مانع ازبين رفتن سرمايه هاي ملي شد.
وي ارايه تسهيلات با مدت بازپرداخت منطقي و اصلاح آيين نامه اجرايي مربوط به تردد ناوگان فرسوده و حذف ناوگان مسافري شخصي و غيرمجاز را از راهكارهاي نوسازي ناوگان فرسوده برشمرد.
6026/ 7342
ميزگرد: خبرنگار الناز ملكي ** انتشار: جانعلي فتحي
ميزگرد ايرنا : نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي كشور ضرورتي اجتناب ناپذير
۲۸ دی ۱۳۹۶، ۹:۵۸
کد خبر:
82799831
سمنان - ايرنا - ناوگان حمل و نقل عمومي به عنوان يكي از بسترهاي چرخه اقتصادي كشور اكنون از بيماري فرسودگي رنج مي برد كه با نوسازي آن علاوه بر فعاليت هاي اقتصادي ، اشتغالزايي و توليد بيشتر، جلوي خسارتهاي روزافزون اين بخش بر اقتصاد ملي گرفته مي شود.