۹ اسفند ۱۳۹۶، ۸:۲۸
کد خبر: 82846336
T T
۰ نفر

ورودی معبد آناهیتا ساماندهی می شود

۹ اسفند ۱۳۹۶، ۸:۲۸
کد خبر: 82846336
ورودی معبد آناهیتا ساماندهی می شود

كرمانشاه- ایرنا- مدیر پایگاه پژوهشی معبد آناهیتا از آغاز مرحله دوم عملیات اجرایی ساماندهی ورودی این بنای كهن با اعتباری بیش از هفت میلیارد ریال خبر داد.

بابك طاهریان روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا، گفت: ساماندهی ورودی معبد آناهیتا در مرحله دوم شامل؛ ساماندهی باند كندرو، فضای سبز بلوار، ورودی اصلی و نازك كاری ساختمان خدماتی می باشد.
وی هدف از این كار را خروج از یكنواختی ورودی و ایجاد تغییرات اساسی برای تسهیل تردد مسافران و گردشگران در تك بنای سنگی ایران برشمرد.
به گفته مدیر پایگاه پژوهشی معبد آناهیتا، مرحله نخست ساماندهی ورودی این محوطه تاریخی احداث مجموعه خدماتی شامل اتاق معرفی و نمایش، نمایشگاه، اتاق نگهبانی، كافی شاپ، فروشگاه صنایع دستی، نماز خانه، سرویس بهداشتی با یك حیاط مركزی بود.
طاهریان با بیان اینكه برای ساخت این مجموعه خدماتی تاكنون 2 میلیارد ریال هزینه شده و تقریبا 35 درصد پیشرفت فیزیكی دارد، افزود: مساحت این مجموعه 470 متر مربع است كه پیمانكار مرحله دوم ساماندهی ورودی نیز مشخص شده است.
مدیر پایگاه ملی پژوهشی معبد آناهیتا ادامه داد: برای آزاد سازی عرصه محدوده معبد آناهیتا 6 منزل، سه باب مغازه و تعدادی زمین باید تملك شود كه برای این اقدام به بودجه نیاز است.
وی همچنین ساخت و نصب تابلوهای راهنمایی، ساماندهی حمام سلجوقی، نورپردازی، نصب دوربین‌های مداربسته و راه اندازی سیستم صوتی را از جمله اقداماتی عنوان كرد كه تا پیش از شهریور سال آینده در معبد آناهیتا انجام خواهد گرفت.
بنای معروف به 'معبد آناهیتا' در شهر كنگاور بر روی تپه ای طبیعی با حداكثر ارتفاع 32 متر نسبت به سطح زمین های اطراف ساخته شده و بر سر راه كرمانشاه به همدان واقع شده است.
برخی مورخان این بنا را معبدی برای الهه آناهیتا دانسته اند. آناهیتا به معنای پاك و دور از آلودگی در اعتقاد ایرانیان باستان الهه آب، فرشته نگهبان چشمه‌ها و باران و همچنین نماد باروری، عشق و دوستی بوده است.
این اعتقاد از دوران پیش از زرتشت در ایران وجود داشته و در دوران‌های بعدی هم مورد توجه قرار گرفته است. به احترام این الهه ایرانی معابد و تندیس‌های فراوانی در دوره‌های تاریخی پیش از اسلام در سرزمین ایران ساخته شده است. از آناهیتا یادواره‌هایی (شامل معابد و كتیبه‌ها) در همدان، شوش، كازرون و آذربایجان، كرمانشاه و كنگاور به‌جای مانده است. معبد آناهیتا در كنگاور مشهورترین معبد منسوب به آناهیتا در ایران است.
برخی دیگر از محققان به تبعیت از نوشته های مورخین ایرانی و عرب سده سوم ه.ق به بعد، این بنا را كاخی ناتمام برای خسرو پرویز معرفی كرده اند. عده ای نیز زمان ساخت آن را به اواخر سده سوم و آغاز سده دوم ق.م و عده دیگر آن را به سده اول ق.م نسبت می دهند.
سیف الله كامبخش فرد، كاوشگر بنا، آن را به سه دوره هخامنشی، اشكانی و ساسانی نسبت می دهد و مسعود آذرنوش كاوشگر دیگر بنا، آن را كاخ ناتمامی از خسرو پرویز در اواخر دوره ساسانی می داند.
این بنا بر روی تپه‌ای با ارتفاع 32 متر و در ابعاد 209 متر در 224 مترساخته شده است. ارتفاع ستون های این بنا نسبت به قطر آنها سه به یك است و این باعث شده در میان تمام معابد دنیا بی نظیر و منحصر به فرد باشد. معبد آناهیتا دومین بنای سنگی ایران پس از تخت جمشید است.
شهرستان كنگاور با جمعیتی افزون بر 76 هزار نفر در 94 كیلومتری شرق كرمانشاه واقع شده است و دروازه ورودی این استان غربی است.
8066/ 3033