۲۹ فروردین ۱۳۹۷، ۱۸:۴۶
کد خبر: 82890492
T T
۰ نفر

روشندلان كردستانی صاحب كتابخانه شدند

۲۹ فروردین ۱۳۹۷، ۱۸:۴۶
کد خبر: 82890492
روشندلان كردستانی صاحب كتابخانه شدند

سنندج - ایرنا - رئیس آموزش و پرورش استثنایی كردستان گفت: برای نخستین بار در استان و با همكاری آموزش و پرورش استثنایی كشور كتابخانه گویا ویژه روشندلان و كم بینایان استان در سنندج تاسیس شد.

خلیل رنجبر روز چهارشبنه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: این كتابخانه در راستای بهبود كیفیت آموزش و تسهیل فعالیت های كمك آموزشی دانش آموزان روشندل و كم بینای استان راه اندازی شده است.
وی افزود: در این كتابخانه فایل ها از جمله كتاب های درسی و كمك درسی به خط بریل برای نابینایان و خط درشت و فایل صوتی برای كم بینایان تبدیل شده و در اختیار مدارس سطح استان حتی دورترین روستاها قرار می گیرد.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی كردستان گفت: اكثر كتاب های موجود در این كتابخانه در مدارسی كه دانش آموز آسیب دیده، بینایی دارند توزیع می شود بنابراین كتاب های زیادی در داخل قفسه های این كتابخانه وجود ندارد.
رنجبر با بیان اینكه این كتابخانه دسترسی دانش آموزان نابینا و كم بینا به منابع درسی را آسان كرده و كیفیت آموزشی آنان را بهبود می بخشد، اظهار كرد: در اینگونه كتابخانه ها امكانات مختلفی از جمله كتاب های گویا، تجهیزات صوتی، كتاب های برجسته نگار و نرم افزارهای مخصوص نابینایان فراهم است.
به گفته وی درسطح استان خدمات آموزشی حمایتی از جمله توزیع كتب صوتی آموزشی و كمك آموزشی با هدف ترغیب و تشویق افراد نابینا و كم بینا به ادامه تحصیل به بیش از 100 دانش آموز آسیب دیده بینایی ارائه می شود.
رنجبر در ادامه با بیان اینكه 9 هزار و 980 دانش آموز با نیازهای ویژه(استثنایی) در مدارس عادی و مدارس ویژه این استان مشغول به تحصیل هستند، گفت: 6 هزار و 700 نفر از این دانش آموزان با نیازهای ویژه استان دیرآموز بوده و در مدارس عادی دوره ابتدایی تحصیل می كنند.
وی افزود: یك هزار و 960 نفر نیز در بخش تلفیقی - فراگیر شامل دانش آموزان نابینا، ناشنوا، كم بینا، كم شنوا، جسمی حركتی و اختلالات یادگیری هستند و در مدارس عادی تحصیل كرده و از ما خدمات لازم را دریافت می كنند.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی كردستان یادآور شد: یك هزار و 320 نفر از این تعداد دانش آموز با نیازهای ویژه استان را كم توانان ذهنی تشكیل می دهند كه در 48 مدرسه ویژه مشغول به تحصیل هستند.
به گزارش ایرنا، در سال تحصیلی گذشته 218 دانش آموز، دیرآموز در سطح استان به صورت تلفیقی - فراگیر از خدمات آموزشی و پرورشی بهره مند شدند كه از این تعداد، 152 نفر موفق به گذراندن دوره شدند، 46 نفر نیاز به خدمات جبرانی و 20 نفر نیز نیاز به ارزیابی مجدد داشتند.
7348/ 3020