به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ امروزه به مدد توسعه فناوری های نوین ارتباطی و اطلاعاتی، داده های زیادی وجود دارد كه اگر به درستی مدیریت نشود نه تنها اثربخش و آگاهی رسان نخواهد بود بلكه جنبه تخریبی و سردرگمی و گمراهی مخاطبان را فراهم می آورد. از این رو طبقه بندی، حذف اطلاعات زاید و پردازش و استفاده از ابزار مناسب انتقال اطلاعات می تواند یكی از ماموریت های مهم روابط عمومی ها را كه اطلاع رسانی صحیح و اثر بخش به مخاطبان درون و برون سازمانی است، با موفقیت روبرو كند.
هر چند گسترش اینترنت موقعیت مناسب و ممتازی به شمار می رود كه روابط عمومی ها با رویكرد نوین، واقع بینانه و تنوع بخشیدن در اخبار تولیدی و پوششی، می توانند خبرهای سازمانی را در اختیار مخاطبان خاص و عام قرار دهند و با در نظر گرفتن ضرورت اجتناب ناپذیر اطلاع رسانی، ارتباط با رسانه را در انتقال اطلاعات و اخبار به عنوان حلقه ارتباطی با جامعه در نظر بگیرند.
اهمیت مقوله ارتباطات در جهان سبب شد تا 17 ماه می به مناسبت تشكیل اتحادیه تلگرافی بین المللی ژنو در 1865 میلادی، «روز جهانی ارتباطات» نامگذاری شود. در ایران نیز با توجه به اهمیت و نقش تاثیرگذار روابط عمومی با تصویب شورای فرهنگ عمومی كشور، 27 اردیبهشت همزمان با روز جهانی ارتباطات «روز ارتباطات و روابط عمومی» نام گرفت تا فرصتی مناسب برای شناساندن این مهم به جامعه و مسوولان باشد.
اتحادیه بین المللی ارتباطات (ITU) در پیامی «فراهم كردن استفاده مثبت از هوش مصنوعی برای همه» را به عنوان شعار روز جهانی ارتباطات در ۲۰۱۸ میلادی انتخاب كرد.
بر پایه این اطلاعیه در سال های اخیر پیشرفت های قابل توجهی در فناوری هوش مصنوعی ایجاد شده است و به عنوان بخش كلیدی از ابزارهای فعال و برنامه های كاربردی برای كمك به مردم، هدایت زندگی بهتر، بهبود بهداشت، آموزش، امور مالی، كشاورزی، حمل و نقل و طیف گسترده ای از خدمات دیگر در حال ظهور هستند.
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در ایران نیز با توجه به نامگذاری 1397 خورشیدی به عنوان «سال حمایت از كالای ایرانی» و نقش تاثیر گذار فناوری اطلاعات و ارتباطات در اشتغالزایی از شعار اتحادیه جهانی مخابرات برای توسعه و پیشرفت كشور استفاده می كند.
پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به مناسبت «روز ارتباطات و روابط عمومی» با «حسین امامی» پژوهشگر روابط عمومی و رسانه و استاد دانشگاه به گفت وگو پرداخته است.
**گسترش ارتباطات و وظیفه روابط عمومی ها
روابط عمومی برای افراد سیاستمدار، ورزشكار، بازرگان، سازمان ها، نهادها و موسسه ها از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا هر كسب و كار و هر فردی به شهرت مطلوب در فضای عمومی جامعه نیاز دارد. از این رو روابط عمومی باعث موفقیت بیشتر و شهرت حرفه ای آنها می شود و نه تنها برای هر فرد بلكه برای هر كسب و كاری یك امر ضروری است كه به كارگیری آن ضامن موفقیت آنها می شود زیرا همه اینها با مردم ارتباط دارند و موفقیت و نبود موفقیت نیز مربوط به روابط عمومی می شود.
امروزه كه شبكه های گسترده ارتباطات شكل گرفته است و پیام رسان های موبایلی و دیگر رسانه ها در امتداد زندگی فیزیكی افراد حضور دارند، مردم از هر طرف در برابر خبرهای مثبت و منفی درباره یك فرد و سازمان قرار می گیرند به همین سبب وظیفه روابط عمومی ها سنگین تر شده است و باید بتوانند با تكنیك های جدید به عنوان بازاریابی محتوا كه به آنها اضافه شده است، هدایت جریان های مربوط به سازمان های خود را در دست بگیرند.
**مشورت مدیران ارشد سازمان ها با روابط عمومی های خود
اگر تخصص روابط عمومی در یك سازمان وجود داشته باشد اما مدیر ارشد آن حوزه دانش و بینشی از روابط عمومی و نقش و وظیفه آن در ذهن خود نداشته باشد، تصمیم هایی گرفته می شود كه نگاه روابط عمومی در آن وجود ندارد. از این رو سیاست های آنها هیچ گونه مغایرتی با خواسته و نیاز مشتریان نخواهد داشت. به همین سبب فردی كه وظیفه روابط عمومی در یك سازمان را بر عهده دارد باید علاوه بر منافع سازمان خود منافع عمومی جامعه را نیز در نظر بگیرد. این فرد باید از منظر افكار عمومی به نیازهای مشتریان، همكاران، كاركنان و ... توجه و آنها را منتقل كند. از این رو مدیران ارشد سازمان ها اگر در تصمیم های خود از مشورت روابط عمومی ها استفاده كنند، موفقیت بیشتری به دست خواهند آورد.
**ارتباطات، شبكه های اجتماعی و بحران هویت
یكی از مسایلی كه با گسترش ارتباطات و پیدایش شبكه های اجتماعی در جوامع به وجود آمد، موضوع بحران هویت بود؛ یعنی به سبب وجود اطلاعات زیاد در این شبكه ها همواره این ترس وجود داشت كه در اندیشه و افكار مردم نوعی سردرگمی و بحران ایجاد شود. از این رو برای جلوگیری از این بحران باید نحوه درست حضور و استفاده صحیح از این شبكه ها به مردم آموزش داده شود تا سواد رسانه ای آنها افزایش پیدا كند و در عصر ارتباطات، فرهنگ و هویت آنها دستخوش هر گونه تغییر ناپایداری نشود.
روابط عمومی ها در دولت ها نباید تنها دستگاه اطلاع رسانی و ارتباط یك سویه باشند؛ یعنی نباید به نوعی بلندگوی دولت ها شوند كه تنها آنها برای مردم سخن بگویند. از این رو باید نیمی از فعالیت های روابط عمومی ها به بازخورد خبرها و افكار سنجی مخاطبان اختصاص یابند و اوضاع و شرایط جامعه را مشاهده كنند. بنابراین روابط عمومی تنها انجام دادن یك كار رسانه ای برای دولت ها نیست بلكه فرآیند ارتباط راهبردی است كه می خواهد مناسباتی سودمند و متقابل میان مردم و دولت ها ایجاد كند.
**آزادسازی ارتباطات و مبارزه با فساد مالی و اداری
آزادسازی ارتباطات و به تعبیری جریان آزاد اطلاعات عامل كلیدی است كه فساد اداری و مالی را در جامعه از میان می برد و باعث می شود كه مردم از طریق رسانه ها به عنوان ركن چهارم دموكراسی بر دستگاه ها و سازمان ها نظارت داشته باشند. همچنین استفاده از ابزارهای ارتباطی می تواند به روابط عمومی سازمان ها كمك كند تا سخنان مردم را بهتر بشنوند. از این رو شفاف سازی، انتشار اطلاعات و پاسخگویی می تواند زمینه های پیشرفت كشور را مهیا كند.
**بهبود جایگاه و ارتقای روابط عمومی ها
با توجه به اینكه امروزه از یك طرف تصویر ذهنی مردم از روابط عمومی ها بیشتر بر این شده است كه آنها تنها وظیفه اطلاع رسانی، آن هم به صورت نصب بنر و پوستر را بر عهده دارند و از طرفی واژه روابط عمومی معادل دقیقی برای «Public relations» كه در انگلیسی استفاده می شود، نیست به همین سبب اگر از كلمه ای همچون «توسعه ارتباطات» در سازمان ها استفاده شود، شاید كاربرد بیشتری داشته باشد. روابط عمومی ها باید تغییرهای زیرساختی پیدا كنند؛ یعنی بعضی از وظیفه های آنها بایستی به ستادهای فرهنگی موازی در سازمان ها محول شود تا روابط عمومی ها بتوانند وظیفه های دیگر را نیز انجام دهند.
همچنین جایگاه روابط عمومی ها باید در سازمان ها ارتقا پیدا كند و افراد كارشناس و متخصص این وظیفه را بر عهده بگیرند و اگر مدیری می خواهد در این بخش فعالیت كند باید سابقه مدیریت و تحصیل مرتبط با این حوزه را در كارنامه خود داشته باشد تا افراد شایسته در این حوزه استخدام شوند.
پژوهشم**9370**2002**9131
تهران- ایرنا- ارتباطات و روابط عمومی به عنوان محرك توسعه بخش های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی نقشی بی بدیل در پیشرفت كشور دارد كه برخورداری از كاربردی ترین شبكه های ارتباطی و دسترسی به اطلاعات باعث جهت دهی به افكار عمومی می شود و مناسبات سودمندی میان دولت و مردم برقرار می كند.