۱۱ تیر ۱۳۹۷، ۱۳:۱۸
کد خبر: 82959232
T T
۰ نفر

آلایندگی صنایع بزرگ سمنان روزانه پایش می‌شوند

۱۱ تیر ۱۳۹۷، ۱۳:۱۸
کد خبر: 82959232
آلایندگی صنایع بزرگ سمنان روزانه پایش می‌شوند

سمنان- ایرنا- مدیركل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: 45 واحد صنعتی بزرگ در استان از نظر آلایندگی به صورت برخط پایش می شوند.

عباسعلی دامنگیر روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بیشتر این واحدها كارخانه های گچ هستند و برخی نیز واحدهای صنعتی بزرگ را شامل می شوند.
وی با بیان این كه 2 هزار و 10 واحد تولیدی و صنعتی در استان دارای پروانه بهره برداری هستند، اظهارداشت: برخی واحدهای خاص كه نوع فعالیت آنها آلاینده است و نیاز به مراقبت زیست محیطی بیشتری دارند به صورت لحظه ای پایش می شوند.
وی با اشاره به فعالیت 47 واحد كارخانه گچ در سمنان خاطرنشان كرد: این واحدهای موظف به استفاده از فیلترهای پیشرفته برای پایش هستند كه بیشتر مدیران آنها با رعایت نكات زیست محیطی همكاری خوبی با این اداره كل دارند و در مدت سه سال فقط 2 مورد مشكل‌دار بودند.
مدیركل حفاظت محیط زیست استان سمنان با اشاره به عوارض سنگین برای واحدهای تولیدی در صورت رعایت نكردن نكات زیست محیطی، بیان كرد: برای جلوگیری از گرد و خاك و تولید غبار، واحدهای تولید شن و ماسه موظف به فعالیت در قالب سیستم مرطوب هستند.
دامنگیر خاطرنشان كرد: علاوه بر پایش لحظه ای این تعداد واحد تولیدی استان، 27 واحد در شهركها و نواحی صنعتی استان به صورت تصادفی نظارت و پایش می شوند.
وی با اشاره به فعالیت واحد فروسیلیس ایران در شهرك صنعتی سمنان، تصریح كرد: این واحد سال 1396 سه ماه تعطیلی داوطلبانه برای كاهش آلودگی در خط تولید داشت.
وی اضافه كرد: به یك واحد كلرید سدیم برای مشكل پسابی كه داشت 18 ماه فرصت داده شد تا با همكاری دانشگاه شیراز به اجرای طرح نمونه پساب اقدام كند.
مدیركل حفاظت محیط زیست استان سمنان ادامه داد: دولت تدبیر و امید دولتی دوست‌دار محیط زیست است و در این دولت حفاظت از محیط زیست از ابتدا شرط اول هر گونه فعالیت دولتی مبنا قرار گرفت، به همین منظور در سال 97 تعداد پنج واحد صنعتی آلاینده زیست محیطی استان مطابق قانون به مراجع قضایی معرفی شدند.
وی با اشاره به نگرانی هایی درباره آلایندگی طرح توسعه كارخانه فروسیلیس ایران، تاكید كرد: نسبت به چهار سال گذشته با نظارت بیشتر و تلاش مدیران این واحد تولیدی تا 70 درصد آلایندگی این واحد كاهش یافته است.
دامنگیر تاكید كرد: هرگونه توسعه شركت فروسیلیس ایران مشروط به تصویب در شورای سلامت استان است كه قبل از آن باید از نظر زیست محیطی در كارگروه ارزیابی زیست محیطی متشكل از 11 دستگاه اجرایی مرتبط به صورت تخصصی مورد نظارت باشد و طرح توسعه آن مصوب شود.
وی با اشاره به این كه نظارت زیست محیطی در این باره با حساسیت ویژه در حال انجام است، اضافه كرد: در واحد فروسیلیس ایران دانشگاه تهران به عنوان مشاور زیست محیطی تعیین شده است تا با نظارت علمی و تخصصی، نگرانی ها از آلایندگی به حداقل برسد.
مدیركل حفاظت محیط زیست استان سمنان با اشاره به این كه سیاست سازمان حفاظت محیط زیست تعطیلی واحدهای صنعتی نیست مگر این اینكه آلاینده بودن آن از نظر علمی و فنی قابل اثبات باشد، گفت: اكنون 17 واحد صنعتی در استان عوارض آلایندگی پرداخت می كنند.
وی تاكید كرد: از نظر سازمان حفاظت محیط زیست سلامت مردم با هیچ چیز قابل معامله نیست و از سویی برخورد منطقی با مسایل زیست محیطی در حوزه تولید در دستور كار قرار دارد تا مواردی به معضلات تولیدكنندگان در كشور اضافه نشود.
دامنگیر بیان داشت: به همین منظور، در صورت مشاهده هر نوع آلایندگی با ارایه مهلت مناسب به تولیدكننده بر اساس واقعیتها، واحد صنعتی باید برای رفع آلایندگی اقدام كند.
مدیركل حفاظت محیط زیست استان سمنان یادآور شد: با توجه به شرایط خاص اقتصادی و مشكلات متعدد تولید كنندگان، صنعتگران باید نهایت تلاش خود را برای فعالیت تولیدی بدون آلایندگی در دستور كار قرار دهند.
سمنان استانی صنعتی با داشتن 2 هزار و 10 پروانه بهره برداری است كه برخی واحدها شامل صنایع فرآوری فرآورده های نفتی، گچ، معادن و صنایع شیمیایی، از رسته های آلاینده و تحت نظارت دقیق حفاظت محیط زیست است.
6103/6026