۳۰ مهر ۱۴۰۳، ۱۵:۱۵
کد خبرنگار: 1540
کد خبر: 85634901
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

ایجاد «فراکسیون پسته» در مجلس شورای اسلامی از اهداف جشنواره ملی دامغان است

سمنان - ایرنا - دبیر یازدهمین دوره جشنواره ملی پسته ایران در دامغان گفت: این دوره از جشنواره نهم تا یازدهم آبان ۱۴۰۳ با محور کمک به افزایش بهره‌وری آب و توسعه صادرات، بر تشکیل «فراکسیون پسته» در مجلس شورای اسلامی با دعوت از نمایندگان، برای کمک به کشاورزان تمرکز دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، منصور عباسیان روز دوشنبه در نشست خبری اعلام برنامه‌های جشنواره ملی پسته دامغان در سالن جلسات الغدیر این شهر گفت: جشنواره یازدهم پسته دامغان امسال با رویکردی متفاوت به همت باغداران و پسته‌کاران با محوریت انجمن پسته دامغان، در مجتمع بین‌المللی دانشگاه دامغان برگزار می‌شود.

دبیر یازدهمین دوره جشنواره ملی پسته دامغان گفت: جشنواره امسال از صبح نهم آبان با افتتاح نمایشگاه آغاز می‌شود و در روز دوم نیز با افتتاح جشنواره، برگزاری جلسات تخصصی، بازدید از باغ‌ها، تجلیل از باغدار پیشرو و برگزاری نشست تخصصی کشاورزان با وزیر جهاد کشاورزی، پیگیری می‌شود.

وی اضافه کرد: در قالب برنامه‌های روز سوم جشنواره هم عصر روز یازدهم آبان اجرای برنامه‌های مردمی شاد در سالن همایش‌های دانشگاه دامغان برنامه‌ریزی شده است.

ایجاد «فراکسیون پسته» در مجلس شورای اسلامی از اهداف جشنواره ملی دامغان است

وی افزود: طی برگزاری ۱۰ دوره موفق جشنواره ملی پسته دامغان به بلوغ رسیده و دستاوردهای خوبی برای شهر داشته است و امسال نیز به همت پسته‌کاران و انجمن پسته برگزار می‌شود تا بتوان مشکلات را بهتر مطرح و در جشنواره امسال پیگیری‌های لازم توسط خود باغداران انجام شود.

عباسیان به فعالیت پنج کمیته برای برگزاری بهتر جشنواره پسته دامغان اشاره و خاطرنشان کرد: تلاش می‌شود امسال جشنواره متفاوتی برگزار شود و هدف ایجاد فضایی شاد، مفرح و به همراه علمی کردن پسته‌کاری است.

وی ادامه داد: در طول جشنواره امسال سه کارگاه آموزشی تخصصی پسته و ۲ بخش آموزشی با موضوع آب و صادرات در نظر گرفته شده است که با دعوت استادان انجمن پسته کشور، آموزش‌های لازم درباره مشکلات و قوانین آب، به کشاورزان ارایه شود.

تلاش برای ایجاد فراکسیون پسته در مجلس

عباسیان خاطرنشان کرد: صادر کردن پسته یکی از مشکلات این حوزه است که میز تخصصی آموزشی در این زمینه برگزار می‌شود تا بتوان با حضور مسوولان به ویژه مسوولان ارشد وزارت جهاد کشاورزی، دستاوردهای خوبی برای پسته دامغان به عنوان یکی از راهبردی‌ترین و اقتصادی‌ترین محصولات کشاورزی استان سمنان به دست آورد.

وی افزود: یکی از اهداف جشنواره امسال با دعوت از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از چهار استان کشور، ایجاد فراکسیون پسته در مجلس است تا به بتوان با حمایت قانونی لازم، از صنعت پسته ایران بیش از پیش رونق داد.

دبیر یازدهمین دوره جشنواره ملی پسته دامغان گفت: نمایشگاه تخصصی پسته امسال در ۳۰ غرفه و با هدف نمایش و توانمندسازی زنجیره تولید پسته از تولید تا صادرات و فروش با ایجاد غرفه هایی کاملا مرتبط با محصول پسته ایجاد خواهد شد.

ایجاد «فراکسیون پسته» در مجلس شورای اسلامی از اهداف جشنواره ملی دامغان است

شرایط مناسب اقتصادی پسته‌کاری در دامغان

به گزارش ایرنا، گردش مالی از فروش و فرآوری پسته دامغان سالانه ۶۰ هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود. بازگشت سریع سرمایه یکی از انگیزه های اصلی کشاورزان و باغداران دامغانی برای پسته به صورت تازه است و به منظور ترغیب کشاورزان برای پرهیز از خام‌فروشی و بهره گیری از صنایع تبدیلی و فرآوری، جشنواره ملی پسته در دامغان سالانه و به صورت منظم برگزار می‌شود.

شهرستان دامغان ۱۶ هزار و ۹۰۰ هکتار باغ پسته دارد که از این مقدار بالغ بر ۱۵ هزار هکتار بارور و درخت مثمر است. برداشت پسته در این شهرستان به میزان ۳۲ تن در هکتار امسال نسبت به سال گذشته رکورد زد.

دامغان از نقاط پسته‌خیز کشور محسوب می شود و طی سالهای گذشته با وجود کم ‌آبی حاکم بر کشاورزی کشور، توسعه باغ ها به صورت برنامه‌ریزی شده انجام شد که نشانه از افزایش سرمایه‌گذاری هدفمند در توسعه این محصول اقتصادی برای کشور است.

استان سمنان با بیش از ۵۳ هزار بهره‌بردار، سالانه در مجموع بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی شامل زراعی، باغی، دام و طیور و آبزیان تولید می‌کند که بخش عمده‌ای از این تولیدات مازاد بر نیاز مردم استان سمنان است.

از کل گستره بخش کشاورزی استان سمنان ۸۷ هزار هکتار بخش زراعی، ۷۰ هزار هکتار باغ و ۴۰ هزار هکتار آیش است.

تولیدات بخش زراعی استان سمنان سالانه ۹۲۰ هزار تن و میزان محصولات باغی سالانه ۴۸۰ هزار تن است و سالانه بیش از ۲۹۰ هزار تن نیز انواع محصولات دامی در استان سمنان تولید می‌شود.

بیش از ۵۰ درصد از گستره استان سمنان به میزان پنج و ۲ دهم میلیون هکتار نواحی بیابانی است و ۳۵۰ هزار هکتار را جنگل و سه و هشت دهم میلیون هکتار را مرتع شامل می شود.

از ۹ و هفت دهم میلیون هکتار گستره استان سمنان ۱۹۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی است

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha