۱۲ شهریور ۱۳۹۷، ۱۳:۲۲
کد خبر: 83021266
T T
۰ نفر

برداشت زودرس انگور در خراسان شمالي آغاز شد

۱۲ شهریور ۱۳۹۷، ۱۳:۲۲
کد خبر: 83021266
برداشت زودرس انگور در خراسان شمالي آغاز شد

بجنورد- ايرنا- مدير امور باغباني سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي گفت: برداشت زودرس انگور كلاهداري و كشمشي از تاكستان هاي اين استان آغاز شد.

محمدعلي شريكيان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا سطح تاكستانهاي اين استان را 18 هزار و 500 هكتار عنوان كرد و افزود: برآورد مي شود امسال 175 هزار تن انواع انگور از اين سطح برداشت شود.
وي افزود: از مجموع انگور توليدي خراسان شمالي 100 هزار تن انگور كشمشي، 70 هزار تن رقم كلاهداري و مابقي ديگر گونه ها است.
وي گفت: از انگور كشمشي توليدي اين استان 21 هزار تن تبديل به كشمش مي شود و مابقي نيز به صورت تازه خوري مصرف مي شود.
اين مسئول با اشاره به كيفيت بالاي انگور كشمشي توليدي اين استان اظهار داشت: ظرفيت صادرات سالانه اين گونه انگور 15 هزار تن است.
شريكيان قيمت كنوني انگور كلاهداري، كشمشي و نيز كشمش را در بازار مناسب دانست و افزود: انتظار مي رود تاكداران استان انگور خود را زودتر جمع آوري كرده و در بازار عرضه كنند.
مدير امور باغباني سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي گفت: در صورت بارش باران، محصول انگور آسيب خواهد ديد كه توصيه مي شود تاكداران پيش از اين محصول خود را برداشت كنند.
شريكيان با اشاره به آغاز برداشت عمده انگور كشمشي از نيمه شهريورماه، افزود: بيشترين ميزان توليد انگور كشمشي استان مربوط به شهرستان هاي فاروج و شيروان و گونه كلاهداري مربوط به شهرستان هاي بجنورد، مانه و سملقان و راز و جرگلان است.
وي گفت: توليد انگور در تاكستان هاي اين استان نسبت به سال هاي گذشته كاهش يافته كه اين ناشي از سرمازدگي اواخر بهار امسال بوده است.
به گزارش ايرنا برداشت انگور كلاهداري در خراسان شمالي عمدتا از مهر آغاز مي شد اما تاكداران امسال با توجه به قيمت مناسب آن در بازار، خشكسالي، كمبود آب و درجه حرارت بالا زودتر از موعد شروع به برداشت محصول كرده اند.
گونه انگور كلاهداري و كشمشي به عنوان عمده ترين گونه هاي توليدي اين استان نسبت به ديگر انواع جنبه اقتصادي بيشتري دارد.
خراسان شمالي جايگاه پنجم كشور از نظر سطح تاكستان ها و رده دهم از حيث ميزان توليد انگور را در ميان استان هاي كشور دارد.
بيش از 42 درصد سطح باغ ها و 57 درصد توليدات باغي استان خراسان شمالي به انگور اختصاص دارد.
ك/3
3007/5132