۲۲ شهریور ۱۳۹۷، ۸:۱۹
کد خبر: 83031952
T T
۰ نفر

پيش خريد گوجه ،حذف دلال ها و خوشحالي كشاورزان

۲۲ شهریور ۱۳۹۷، ۸:۱۹
کد خبر: 83031952
پيش خريد گوجه ،حذف دلال ها و خوشحالي كشاورزان

جيرفت - ايرنا – با توجه به افزايش هزينه هاي كشت گوجه و خسارات مالي سال هاي گذشته كشاورزان گوجه كار، نمايندگان كارخانه هاي رب گوجه جنوب كرمان در راستاي تشويق كشاورزان براي كشت اين محصول و همچنين كنار گذاشتن دلال ها اقدام به پيش خريد كردند.

به گزارش ايرنا، طي چند سال گذشته فصل برداشت محصول گوجه فرنگي در جنوب كرمان به كابوسي تلخ براي كشاورزان تبديل شده تا جايي كه سال گذشته در شهرستان رودبار جنوب سبب اعتراضات مردمي شد و بسياري از كشاورزان محصول خود را در مزارع رها كردند، با اين حال سازمان تعاون روستايي با قيمت توافقي محصولات كشاورزان را خريداري كرد ولي واضح است كشاورزان با خريد توافقي دچار خسارت مالي مي شوند.
از طرفي با توجه به بالا رفتن نرخ دلار، صادرات طلاي قرمز براي كشور ارز آوري زيادي دارد و علاوه بر سود كارخانجات، سبب رونق اقتصادي براي كشاورزان و شغل هاي وابسته شده كه در نتيجه موجب اشتغالزايي تعداد زيادي از جوانان بيكار منطقه مي شود.
نظر به اينكه جنوب كرمان اقليم‌هاي متفاوت آب و هوايي را به فاصله 50 كيلومتر از هم دارد بنابراين محصولات خارج از فصل و در اوج سرما در اين منطقه با كيفيت بسيار عالي توليد مي‌شوند كه به همين لحاظ سهم بزرگي در توليد محصولات كشاورزي خارج فصل و همچنين تنطيم بازار محصولات كشاورزي در سطح كشور دارد و از سوي ديگر مي‌توان گفت كشور را از واردات محصولاتي چون گوجه فرنگي بي نياز مي‌كند.
اين منطقه كه از هفت شهرستان جيرفت، كهنوج، منوجان، قلعه گنج، رودبار، فارياب و عنبرآباد تشكيل شده، با بهره مندي از خاك حاصلخيز و آب و هواي مطلوب به تنهايي بيش از چهار و نيم ميليون تن محصولات زراعي و باغي كشور را توليد كرده و سهم قابل توجهي در توليد ملي كشور دارد اما ساماندهي توليد، عرضه و قيمت گذاري اين محصولات همواره با مشكلاتي همراه بوده است و در واقع بايد اعتراف كنيم بازار خريد و فروش به گونه اي در دستان دلال ها مهار شده كه كشاورزان زحمتكش اين ديار هميشه ضرر كرده يا اصلا سود نمي كنند.
در حقيقت كشاوزان پر تلاش اين خطه، امروز به جايي رسيده اند كه نمي دانند چه محصولي را كشت كنند و نگراني از فروش نرفتن توليداتشان آنها را در دوراهي چه كنم سرگردان كرده است.
** امسال كارخانه داران گوجه را پيش خريد مي كنند
نماينده كارخانه هاي رب گوجه فرنگي جنوب كرمان در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: باتوجه به بالا رفتن نرخ دلار، محصول گوجه فرنگي از امسال توسط كارخانه داران جنوب كرمان پيش خريد مي شود.
محمدرضا محمدرضايي افزود: بالا رفتن نرخ دلار و صادرات محصول گوجه فرنگي سبب ارز آوري براي كشور شده و از اين رو محصول گوجه كشاورزان هفت شهرستان جنوب كرمان و شهرستان هاي اطراف توسط كارخانه هاي رب گوجه فرنگي اين منطقه از پيس خريداري مي شود.
وي تصريح كرد: كارخانه هاي رب گوجه فرنگي جنوب كرمان با عقد قرارداد، محصول گوجه كشاورزان را با قيمت هفت هزار ريال پيش خريد مي كنند و در صورت بالا بودن قيمت اين محصول در كشور، كشاورزان مي توانند آزادانه توليدات خود را به فروش برسانند.
مدير كارخانه رب مسعود ادامه داد: كشاورزان متقاضي پيش فروش محصول گوجه با مراجعه به كارخانه هاي رب گوجه در جنوب كرمان نسبت به عقد قرارداد اقدام كنند.
وي اظهار داشت: يكي از اهداف پيش خريد محصول گوجه، تشويق و ترغيب كشاورزان به كشت اين محصول است چرا كه با توجه به افزايش قيمت كشت اين محصول، كشاورزان به سمت كشت هاي جايگزين رفته و اين مساله سبب كمبود گوجه در بازار مي شود.
اين فعال اقتصادي بيان كرد: در نشستي كه با كارخانه داران هفت شهرستان جنوب كرمان برگزار شد توافق پيش خريد محصول گوجه اعلام و اطلاع رساني شد.
وي با اشاره به نام گذاري سال جاري از سوي رهبر معظم انقلاب اسلامي به نام حمايت از كالاي ايراني، گفت: با توليد محصولات داخلي به دنبال تحقق شعار سال و پيشبرد اهداف نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران هستيم.
محمد رضايي ادامه داد: اقتصاد مقاومتي كه مقام معظم رهبري تاكيد مي كنند، تكيه بر ظرفيت هاي داخلي است و از اين رو با پيش خريد محصول گوجه به دنبال حمايت از كشاورزان، افزايش صادرات و ارز آوري اين محصول براي كشور هستيم.
** طرح استمرار كشت گوجه فرنگي آغاز شده است
معاون زراعت سازمان جهاد كشاورزي جنوب كرمان گفت: در حال حاضر طرح استمرار كشت گوجه فرنگي در شهرستان منوجان با نشاء آغاز و 15 مهرماه كشت اصلي انجام مي شود.
فرامرز رستگاري افزود: برداشت محصول طرح استمرار گوجه فرنگي از 25 آذرماه آغاز و تا پايان بهمن ماه سال جاري ادامه دارد.
وي ادامه داد: سازمان جهاد كشاورزي جنوب كرمان در اين طرح، برنامه ريزي براي كاشت يكهزار هكتار گوجه را مد نظر دارد كه در حال انجام است.
اين مسئول به كشت زمستانه و توليد بهاره محصول گوجه فرنگي هم اشاره كرد و گفت: طبق برنامه ريزي اين سازمان 11 هزار هكتار به اين كشت اختصاص مي يابد كه از 15 آذر تا پان دي ماه انجام مي شود.
معاون زراعت سازمان جهاد كشاورزي جنوب كرمان افزود: برداشت محصول گوجه در اين طرح از 10 فروردين تا 10 ارديبهشت ماه سال جاري انجام خواهد شد.
وي بيان كرد: سال زراعي گذشته سطح زير كشت گوجه فرنگي منطقه جنوب كرمان 13 هزار و 250 هكتار و ميانگين عملكرد هر هكتار 30 تن است كه با احتساب اين ميزان 400 هزار تن گوجه فرنگي در جنوب كرمان توليد شده است.
** بين عرضه و تقاضا توازن وجود ندارد
مدرس دانشگاه و كارشناس كشاورزي گفت: متاسفانه نبود توازن بين عرضه و تقاضا و در نظر نگرفتن ميزان صادرات، سبب خسارات مالي به كشاورزان مي شود كه بايد توسط وزرات جهاد كشاورزي براي اين مهم برنامه ريزي شود.
فاطمه السادات حسيني به بحث پيش خريد گوجه اشاره كرد و افزود: پيش خريد محصول گوجه فرنگي كمك بسيار خوبي براي كشاورزان منطقه است تا براي كشت اين محصول ترغيب شوند.
وي ادامه داد: وجود كارخانه هاي رب گوجه فرنگي در جنوب كرمان كمك بسيار خوبي براي خريد محصول گوجه كاران است تا از خسارات مالي گوجه كاران جلوگيري شود.
اين كارشناس تصريح كرد: با توجه به افزايش كشت گوجه فرنگي، كشاورزان از كشت اين محصول صرفه نظر و به سمت كشت هاي با صرفه اقتصادي مي روند و اين مساله سبب كمبود محصول گوجه و افزايش قيمت آن مي شود.
**دولت تدبير نخستين بار خريد گوجه فرنگي را در جنوب كرمان كليد زد
رئيس سازمان تعاون روستايي جنوب استان كرمان گفت: دولت تدبير و اميد براي اولين بار خريد حمايتي گوجه فرنگي را از اين منطقه آغاز كرد و به عنوان الگو در ديگر مناطق كشور اجرا شد.
فرود سالاري افزود: سازمان تعاون روستايي به عنوان نماينده دولت وظيفه خريد محصولات كشاورزي را برعهده داشته و در اين زمينه با خريد به موقع حمايتي و توافقي محصولات كشاورزي باري بزرگ را از دوش كشاورزان برداشته است.
سالاري اضافه كرد: سازمان تعاون روستايي جنوب كرمان با توجه به كشت محصولات مورد نياز كشور مانند گوجه فرنگي، سيب زميني و پياز همواره در كنار كشاورزان بوده است و با حضور و خريد به موقع از ضرر كشاورزان جلوگيري مي كند.
وي تصريح كرد: مطالبات گوجه كاران جنوب كرمان به مبلغ 44 ميليارد و 800 ميليون ريال بابت خريد 12هزار تن محصول گوجه بود كه در 2 مرحله به آنان پرداخت شد.
مدير تعاون روستايي جنوب كرمان گفت: ديديم كه گوجه كاران منطقه به علت توليد زياد محصول و همزمان شدن برداشت گوجه فرنگي از مزارع اين خطه با ديگر استان ها با مشكل ركود بازار و كاهش قيمت روبرو شدند.
سالاري ادامه داد: دولت براي جلوگيري از زيان كشاورزان، 12هزار تن گوجه فرنگي مازاد را به قيمت هر كيلوگرم 400 تومان خريداري كرد.
**اميدواري كشاوزان به فراگير شدن حمايتهاي دولت
كشاورز گوجه كار منوجاني هم ضمن استقبال از طرح پيش خريد محصول گوجه گفت: اميدواريم اين طرح با حمايت مسئولان فراگير شود.
هم اينك كشاورزان جنوب كرمان بذر اميد و آرزو هاي خود را در زمين مي‌كارند، و ما نيز اميدواريم در فصل برداشت محصول، اين اميد و آرزو به يك تراژدي غم بار تبديل نشده و شاهد لبخند شوق كشاورزان سختكوش ديارمان باشيم، از اين رو انتظار مي رود با پيش خريد محصول گوجه گامي مهم در جهت حمايت از كشاورزان منطقه برداشته شود.
جنوب استان كرمان سالانه چهار و نيم ميليون تن انواع محصولات كشاورزي توليد و روانه بازار مي كند.
گزارش از هادي شفيعي
7450/7429/ 5054