۸ مرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۵۳
کد خبر: 85184496
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پایان دغدغه گوجه‌کاران فارس با آغاز خرید توافقی

۸ مرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۵۳
کد خبر: 85184496
پایان دغدغه گوجه‌کاران فارس با آغاز خرید توافقی

شیراز-ایرنا- خرید توافقی گوجه‌فرنگی با هدف حل مشکل گوجه‌کاران در زمینه فروش این محصول آغاز و مقرر شده سهمیه هر شهرستان برای خرید مشخص و ابلاغ شود که گوجه کاران فارس چشم انتظار پایان دغدغه فروش و ایجاد گشایش با آغاز خرید توافقی هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، امسال فارس در حوزه صادرات گوجه فرنگی با مشکلات بسیاری روبرو شد و با وجود اینکه شهرستان‌های مختلف این استان از توانمندی بالایی در حوزه صادرات گوجه‌فرنگی بهره می‌برند اما بسته شدن مرزهای عراق در سال جاری این فرصت را از کشاورزان گرفت و آنها را با ضرر و زیان و بحران کاهش قیمت مواجه کرد.

پایان دغدغه گوجه‌کاران فارس با آغاز خرید توافقی

بسته شدن مرزهای عراق به روی محصولات ایران

کشور عراق در حالی مرزهای خود را به روی واردات محصولات و کالاها از ایران بست که در سال ۱۴۰۱ جمهوری اسلامی ایران از طریق مرزهای زمینی خود، ۶ میلیارد و ۴۹۳ میلیون و ۹۹۵ هزارو ۲ دلار کالا به وزن ۱۶ میلیون و ۸۸۳ هزارو ۵۹۷ تن به کشور عراق صادرات داشته است.

در واقع هرساله مقامات اقلیم کردستان عراق به تصمیم وزارت جهاد کشاورزی اقلیم به منظور حمایت از تولید داخلی خود در یک مقطع زمانی و در ایام خاصی ممنوعیت واردات گوجه فرنگی را اعلام می‌کنند و امسال نیز این اتفاق پیرو اطلاع طرف عراقی رقم خورد و صادرات گوجه‌فرنگی از روز سه‌شنبه ۲۶اردیبهشت ماه تا اطلاع بعدی از این مرز رسمی به عراق ممنوع اعلام شد.

زیانِ گوجه‌کاران فارس در پِی ممنوعیت صادرات

کاهش صادرات این محصول موجب شد که کشاورزان استان فارس با معضلات بسیاری برای فروش گوجه فرنگی مواجه شوند.

به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس از آنجا که میزان نیاز این استان به گوجه فرنگی بصورت تازه‌خوری و صنایع حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار تُن در ماه است با افزایش تولید و پایین آمدن بیش از حد قیمت این محصول لطمات بسیاری به کشاورزان وارد شده است.

طبق ابلاغیه معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی سهم فارس برای کشت گوجه فرنگی ۱۲ هزار و ۸۰۰ هکتار اعلام شد که این استان با پیروی از الگوی کشت ۱۰ هزار و ۶۰۰هکتار از زمین‌های زراعی خود را به زیر کشت گوجه فرنگی برد و با وجود اینکه استان فارس نسبت به الگوی کشت اعلام شده سطح کمتری را زیر کشت برد اما به دلیل بسته شدن مرز عراق و تولید مازاد این محصول توسط کشاورزان با افزایش بیش از اندازه تولید و کاهش قیمت در این محصول روبه رو شد.

اتخاذ تدابیر اساسی برای حل مشکل گوجه‌کاران

بدین ترتیب جلسات متعددی برای حل این مشکل برگزار و تدابیر لازم جهت کاهش دغدغه کشاورزان اتخاذ شد.

در حال حاضر رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس از آغاز خرید توافقی گوجه فرنگی کشاورزان این استان خبر داده و گفته است که هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی برای صنایع تبدیلی ۳۸ هزار ریال خریداری خواهد شد.

مجتبی دهقان پور با اشاره به رایزنی های متعدد در خصوص تأمین منابع مالی لازم برای خرید توافقی گوجه فرنگی افزود: با پیگیری‌های انجام شده و مساعدت‌های وزارت جهاد کشاورزی خرید توافقی این محصول آغاز شده است.

خرید توافقی روزانه ۲هزار و ۲۰۰ تُن گوجه فرنگی

وی با بیان اینکه بر اساس برنامه ریزی انجام شده در آغاز فرآیند خرید توافقی روزانه ۲هزار و ۲۰۰ تُن گوجه فرنگی تحویل شرکت صنایع تبدیلی دشت نشاط خواهد شد، گفت: مدیریت امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس سهمیه هر شهرستان را برای خرید گوجه فرنگی مشخص و ابلاغ خواهد کرد.

دهقان پور با اشاره به اینکه فرآیند برداشت گوجه فرنگی در حال حاضر در شهرستان‌های میان‌بند استان فارس همچون مرودشت و بیضاء در حال انجام است، اظهار کرد: بر اساس برآورد ها پیش بینی می شود در طول مرداد ماه ۱۹۰ هزار تن گوجه فرنگی تولید شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه فرآیند خرید توافقی گوجه فرنگی با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، سازمان تعاون روستایی این استان و شرکت های صنایع غذایی عملیاتی شده است، گفت: پیش بینی می‌شود با این اقدام قیمت گوجه فرنگی متعادل و عادلانه شود.

پایان دغدغه گوجه‌کاران فارس با آغاز خرید توافقی

خرید توافقی محصولات کشاورزی راهکاری برای حذف واسطه‌ها و دلالان

بدون شک خرید توافقی گوجه‌فرنگی در استان فارس آن هم در شرایطی که گوجه‌کاران با مشکلات بسیاری برای فروش گوجه مواجه بودند راهکاری مؤثر به منظور افزایش کیفیت محصولات تولیدی و حمایت از تولیدکننده بخش کشاورزی و مصرف کننده به شمار می‌رود؛ خرید توافقی و تضمینی محصولات تولیدی همچنین می‌تواند عاملی برای حذف واسطه‌ها و دلالان و برگشت سود واسطه‌گری به خود کشاورزان و خریداران باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha