۳۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۱:۱۶
کد خبر: 83039542
T T
۰ نفر

كتاب آسياب هاي ايران منتشر شد

۳۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۱:۱۶
کد خبر: 83039542
كتاب آسياب هاي ايران منتشر شد

شيراز - ايرنا - كتاب آسياب هاي ايران كه پژوهشي باستان شناسانه در معماري صنعتي و مهندسي هيدرومكانيك آسياب هاي قديمي ايران است، منتشر شد.

دكتر محمد جعفر ملك زاده نويسنده اين كتاب شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا در شيراز اظهار داشت: كتاب آسياب هاي ايران با همكاري دكتر سودابه ملك زاده نگارش يافته و در برگيرنده پژوهش هاي علمي و كاربردي پيرامون موضوع مهندسي هيدرومكانيك آسياب هاي ايران است.
اين پژوهشگر و نويسنده متون علمي اظهار داشت: در اين كتاب از مقالات علمي ميكل هاروسن پژوهشگر انگليسي و هانس وولف نويسنده معروف آلماني نقل قول و استفاده شده و تحقيقي جامع پيرامون آسياب هاي ايران و صنايع قديم در كشورمان ارائه شده است.
نويسنده كتاب آسياب هاي ايران همچنين با بيان اينكه دراين كتاب چگونگي ساخت و كاركرد آسياب ها معرفي شده است گفت: ساخت و كاركرد آسياب هاي رودخانه اي ،آسياب هاي افقي ، آسياب هاي قناتي معرفي شده و و در كاركرد نمونه هايي از آسياب هاي شوشتر ، دزفول ، بند امير فارس ، آسياب هاي زاينده رود ، شيراز ، ابيانه ، استهبان، تفت و زرقان تحقيق شده است.
ملك زاده اضافه كرد: برخي از آسياب هاي معرفي شده دراين كتاب از جمله آسياب هاي دشمن زياري ممسني فارس ، آسياب پير بكران اصفهان در نوع خود كم نظير است، بسياري از رفتارها و آموزه هاي موجود در آن زمان كه اين آسيباب ها فعال بوده و بسياري از ساختارهاي بر جاي مانده از اين آسياب ها بخشي از ميراث فرهنگي و ميراث معنوي اين سرزمين است.
اين نويسنده و پژوهشگر افزود: بيش از 50 سال از كاركرد آسياب هاي آبي در كشورمان مي گذرد ، شناخت ابزارها و چگونگي كاركرد آسياب هاي آبي در شرايطي كه مردم بهترين راه و بهينه ترين روش براي استفاده از آب را داشتند مي تواند چراغ راه را براي حركت بهتر در زمينه استفاده بهينه از آب براي ما روشن سازد.
ملك زاده اضافه كرد: چرخاب ها و سنگ آسياب هاي بر جاي مانده در بسياري از آسياب هاي سنگي متاسفانه در حال از بين رفتن است، مطالعه كنندگان اين كتاب مي توانند از راهكارهاي بيان شده در زمينه چگونگي حفاظت و مرمت اين آثار بر جاي مانده نيز استفاده كنند.
كتاب آسياب هاي ايران با شماره كتابشناسي ملي 5124407 در 370 صفحه نگارش يافته و چاپخانه مصطفوي شيراز در شمارگان يك هزار جلد آن را منتشر كرده است.
6113 /1876