۵ مهر ۱۳۹۷، ۱۸:۱۱
کد خبر: 83046558
T T
۰ نفر
فرماندار تربت حيدريه: مشكل گردشگري عدم توجه مسئولين است

تربت حيدريه - ايرنا- فرماندار تربت حيدريه گفت: يكي از عمده ترين مشكلات صنعت گردشگري عدم توجه مسئولين در اين زمينه است.

به گزارش ايرنا، علي رستمي روز پنجشنبه در نشست انجمن ميراث فرهنگي به مناسبت پنجم مهر ماه روز جهاني گردشگري افزود: ما تا كنون براي مردم فقط تفريح ايجاد كرديم و نه گردشگري و اين بدان معناست كه مردم ما هنوز با اين مقوله آشنايي چنداني ندارند.
وي اظهار داشت: از مجموعه چهار دهه عمر نظام اسلامي فقط در 10 سال اخير به موضوع گردشگري اندك توجهي شده است.
وي گفت: بايد شهروندان را نسبت به موضوع گردشگري حساس نموده و آنان را به سرمايه گذاري در اين زمينه يا دست كم بازديد از اماكن تاريخي و گردشگري تشويق كنيم.
رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري تربت حيدريه نيز با انتقاد از اجراي طرح زعفرانيه در اين شهر گفت: مجموعه شهرداري و شوراي اسلامي شهر در ادوار گذشته به بهانه توسعه و زيباسازي بر روي بافت فرسوده شهري، ضربه جبران ناپدير به بافت تاريخي شهر زده و بخش اعظمي از تاريخ و هويت اين خطه را به تلي از خاك تبديل كرده اند.
علي محمدي افزود: آنچه از مواريث تاريخي در اين منطقه باقي مانده يا در معرض فرسايش طبيعي يا در مسير نابودي قرار گرفته است.
وي اظهار داشت: با اين حال و با توجه به مشكلات مالي، پنج نقطه از شهرستان تربت حيدريه در اولويت كاري قرار دارند تا با كمك بخش خصوصي، احيا و تجهيز شوند تا به درآمدزايي برسند.
وي گفت: اين پنج نقطه شامل حمام حاج رئيس (مركز بافت قديمي شهر)، رباط كامه (20 كيلومتري شمال مسير تربت حيدريه به مشهد)، مجموعه تاريخي زيارتي احمد الرضا (ع) در روستاي بوري آباد، رباط ميان دشت و رباط شور حصار در منطقه رخ مي باشد.
تاكنون از مجموع 250 اثر تاريخي و گردشگري شناسايي شده در منطقه تربت حيدريه، 48 بنا و محوطه تاريخي و 2 اثر معنوي و ناملموس در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.
در شهرستان تربت حيدريه 10 روستاي هدف گردشگري، اقامتگاه بوم گردي در پنج روستا، پنج رستوران بين راهي زير نظر ميراث فرهنگي، پنج دفتر خدمات مسافرتي و زيارتي وجود دارد.
همچنين در حوزه صنايع دستي اين شهرستان هزار و 300 هنرمند در 530 كارگاه و در 11 رشته مشغول توليد هستند.
چله كشي ابريشم بايگ تربت حيدريه به عنوان نخستين اثر معنوي ناملموس پارسال به ثبت ملي رسيد.
شهرستان 225 هزار نفري تربت حيدريه در 150 كيلومتري جنوب غربي مشهد واقع است.
6121 / 6053