۱۱ مهر ۱۳۹۷، ۸:۵۵
کد خبر: 83052642
T T
۰ نفر

تصميم هاي جديد براي زنجانرود

۱۱ مهر ۱۳۹۷، ۸:۵۵
کد خبر: 83052642
تصميم هاي جديد براي زنجانرود

زنجان – ايرنا – تقسيم مسئوليت ميان دستگاه ها، عمليات عمراني از 2 سو و نصب زباله گير، بخشي از تصميم هايي جديدي است كه مسئولان زنجاني براي ساماندهي رودخانه زنجانرود در جنوب اين شهر گرفته اند.

به گزارش ايرنا، از 7 سال قبل موضوع ساماندهي زنجانرود و تبديل آن به مركز تفريحي و گردشگري در جنوب شهر زنجان مطرح شد و در مرحله نخست مسئولان شهري به سرعت ضلع غربي پل بيجار تا پل ميربها را ساماندهي و ظرف سه ماه از آن بهره برداري كردند.
اما عمليات عمراني براي ساماندهي اين رودخانه در همين مرحله متوقف شد و اقدامي براي ادامه عمليات در مراحل بعدي انجام نشد.
ارديبهشت سال جاري مسئولان بار ديگر تصميم به بازديد از وضعيت زنجانرود و تصميم گيري مجدد در اين رابطه گرفتند و با حضور مديريت جديد شهري حد فاصل ميان سه پل سردار تا مير محمد را ارزيابي كردند.
با وجود اين بازديد هم تا كنون هيچ اقدام عملي و مشهودي در اين منطقه انجام نشد تا آنكه صداي اعتراض استاندار به وضعيت اين منطقه در جلسه شوراي برنامه ريزي 31 شهريور سال 97، بلند شد.
اسدالله درويش اميري استاندار زنجان در همين جلسه گفت: بنا بود مسئولان از ارديبهشت بر روي ساماندهي زنجانرود متمركز شوند، اما به نظر اين اقدام به هيچ جا نرسيده است.
وي تصريح كرد: بايد عزم جدي در ميان مسئولان شكل بگيرد و مشكلات اين منطقه مرتفع و عمليات عمراني و ساماندهي اين رودخانه فصلي اجرا شود.
رضا عسگري فرماندار شهرستان زنجان هم در همين زمينه براي زنجانرود موضوع نصب زباله گير را مطرح كرد و گفت: تا كنون 11 هزار اخطار به ساكنان حاشيه زنجانرود براي جلوگيري از ورود فاضلاب صادر شده است.
عسگري ابراز اميدواري كرد كه به محض اتمام طرح به دست مشاور، عمليات اجرايي در اين منطقه آغاز شود.
با آنكه عمليات اجرايي مجدد در اين رودخانه از سال 93 بار ديگر در حاشيه هاي منطقه آغاز و بار ديگر به گفته مديركل دفتر فني استانداري به سبب كمبود اعتبار تخصيص يافته، متوقف شد، اما سخنان فرماندار شهرستان زنجان حكايت از نبود طرح قطعي براي ساماندهي اين رودخانه مي دهد.
سال 93 بنياد مسكن به عنوان مجري پروژه انتخاب شد و سال 97 بار ديگر مسئوليت اجراي بخشي از اين پروژه از بنياد مسكن سلب و به شهرداري زنجان واگذار شد، اين موضوع هم به تاييد مديركل اين بنياد و هم شهردار اين شهر مي رسد.
مسيح الله معصومي شهردار زنجان در همين رابطه گفت: زنجانرود 2 بخش شد، قسمت مياني آن را بنياد مسكن و پارك هاي حاشيه اي را شهرداري اجرا مي كند.
معصومي هم سخن جديدي مطرح كرد مبني بر اينكه 'طرح را آماده كرده ايم و به دنبال پيمانكار هستيم' و اين موضوع بار ديگر بلاتكليف بودن پروژه زنجانرود طي اين 6 سال را بيش از پيش تاييد كرد.
وي اين موضوع را هم مطرح كرد كه در طرح فضاهاي كوچكي براي پذيرايي پيش بيني شده است و براي فعال سازي باغ هاي اطراف رودخانه بايد مكان هايي همچون رستوران باغ ايجاد شود.
معصومي اضافه كرد: با وجود كف سازي خوب، اگر بدنه فعالي ايجاد نشود، طرح بي فايده خواهد بود.
سجاد صنعتي منفرد مديركل بنياد مسكن استان زنجان هم در همين زمينه گفت: با توجه به توانمندي هايي كه اين بنياد دارد، طي 2 سال گذشته اعتماد مسئولان جلب و موافقت نامه اي براي اجراي پروژه زنجانرود مبادله شد.
صنعتي منفرد اظهار داشت: بنياد مسكن كار را از طراحي تا اجرا متناسب با اعتباري كه تخصيص يافت، جلو برد.
وي خاطرنشان كرد: درخواست واگذاري پروژه به شهرداري انجام شد و طي صورت جلسه اي با دستور استاندار اين كار انتقال پيدا كرد.
مدير كل بنياد مسكن استان زنجان گفت: از زمان انتقال، اين اداره كل در حاشيه ها مسئوليتي ندارد و در بستر رودخانه اقدامات به ساماندهي و خاك برداري مي كند.
با اين وجود مهرداد سلطاني معاون هماهنگي امور عمراني استاندار زنجان از تشكيل يك كميته براي تقسيم مسئوليت ها در زمينه اجراي پروژه خبر داد و گفت: در قالب زمان بندي تكليف دستگاه هاي متولي همچون بنياد مسكن، شهرداري، فرمانداري، شركت هاي خدماتي و استانداري مشخص و ابلاغ شد.
سلطاني افزود: كميته اي هم براي جلوگيري از ورود فاضلاب به رودخانه به منظور بهبود سيما و چهره رواخانه تشكيل شد.
وي يادآورشد: براي تثبيت اين موضوع بنا شد، شهرداري هفت زباله گير در مسير رودخانه براي جلوگيري از ورود زباله به بستر نصب و فعال كند كه هم اكنون در دست اقدام است.
سلطاني اظهار داشت: شهرداري بنا به وعده اي كه داده است، از 15 مهر سال 97، نصب اين دستگاه هاي زباله گير را آغاز مي كند.
معاون هماهنگي امور عمراني استاندار زنجان گفت: بخشي از اعتبارات دولتي براي بستر سازي اختصاص يافت تا با ساماندهي بستر، آب يا فاضلاب ورودي به رودخانه كاناليزه شده و ماندآب نشود.
وي خاطرنشان كرد: اتفاقاتي كه در حاشيه رخ داده، حاشيه سازي و پارك سازي به شهرداري واگذار شده است؛ دولت آنجا اقداماتي انجام داده بود و به علت آنكه كل آن كه در داخل محدوده شهر است، به شهرداري تحويل داده شد.
سلطاني ادامه داد: به تبع يكي از وظايف شهرداري رسيدگي به آنجا و ساماندهي هم بر عهده همين دستگاه است.
معاون هماهنگي امور عمراني استاندار زنجان گفت: شهرداري مشكلات مالي و قانوني داشت كه سعي شد مرتفع شود و اين دستگاه تعهد كرد تا عمليات ساماندهي حاشيه زنجانرود را از 15 مهر امسال آغاز كند.
وي با بيان اينكه موضوع ساماندهي فاضلاب هاي ورودي به رودخانه هم به فرمانداري زنجان واگذار شد، تصريح كرد: ابتدا مشوق هايي به شهروندان ساكن در حاشيه رودخانه اعطا مي شود، اما در صورت مقاومت و خودداري از ساماندهي پساب هاي خانگي، اخطار داده و راهكارهاي قانوني در پيش گرفته مي شود.
پيش از اين اسرافيل نيازي مديركل دفتر فني استانداري زنجان گفته بود كه بناست پروژه زنجانرود در سه مرحله اجرا شود كه مرحله نخست آن مخصوص فضاي سنگي آبي، با گذرهاي سنگي، حوضچه هاي آب و حاشيه گلكاري و درختكاري، مرحله دوم فضاي سنگ فرش پياده راه منتهي به فضاي سبزي سنگي و مرحله سوم اين پياده راه نيز فضاي تمام سبز ختم مي شود.
بايد متوجه اين نكته هم بود كه اگرچه بهره بردار نهايي پروژه زنجانرود شهرداري زنجان خواهد بود اما به حتم بدون ورود دستگاه هاي ميراث فرهنگي، شركت آب منطقه اي، جهاد كشاورزي، منابع طبيعي، سازمان محيط زيست، استانداري و باغداران اطراف اين منطقه در عمل نمي توان به نتيجه دلخواهي دست يافت و با بي توجهي مردم در تخليه فاضلاب شهري، نخاله هاي ساختماني و زباله ها نمي توان به پاكي و سرسبزي اين منطقه اميدوار شد.
3001/6085