۱۴ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۰۰
کد خبر: 83055748
T T
۰ نفر

چتر حمايت استاندارد بر سر «كيفيت» سازان

۱۴ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۰۰
کد خبر: 83055748
چتر حمايت استاندارد بر سر «كيفيت» سازان

همدان - ايرنا - در سال حمايت از كالاي ايراني، استاندارد چتر حمايتي اش را بر سر توليدكنندگان برتر گسترانيد و با بسته هاي تشويقي صنايع را به سمت كيفيت بخشي محصولات و كالاي هاي مشمول استاندارد اجباري ترغيب مي كند.

به گزارش ايرنا، روزگاري كالاي ايراني اسم و رسمي داشت و انتخاب اول مشتريان بود و مصرف كنندگان در ميان زرق و برق بازارهايشان چشم به دنبال جنس ساخت ايران مي چرخاندند و بي هيچ چانه زدني دست به جيب مي شدند و از خريدش به خود مي باليدند.
اما امروز سربلند كردن نام كالاي ايراني در بازارهاي داخلي و جهاني آرزوي توليدكنندگان شده و اين آرزو همه ايرانيان را هم آرزومند كرده است.
در ميان انبوه راهكارهاي كليشه اي از طراحي، بسته بندي، بازارسازي، تبليغات و بازريابي براي تحقق اين آرزوي ديرپاي ايرانيان، «كيفيت» بيش از همه تاكيد و تكرار شده، زيرا خواسته اول و آخر مشتري است.
افزايش كيفيت كالا، توصيه و تذكر هميشگي به توليدكنندگان است و اگر فعالان صنعتي مي خواهند از قافله رونق و توسعه عقب نمانند بايد كيفيت را باور داشته باشند.
يكي از نهادهايي كه به طور تخصصي در حوزه كيفيت بخشي به محصولات توليدي فعاليت مي كند اداره استاندارد است كه در چارچوب قانون و مقررات بين المللي در پي توليد كالاي استاندارد است؛ چراكه كيفيت همان نهفته در دل اين نشان است.
استاندارد همواره در نقش مشاور و حامي شانه به شانه توليدكنندگان حركت كرده و بويژه در سال حمايت از كالاي ايراني اين نقش پررنگ تر از قبل جلوه مي كند.
مديركل استاندارد همدان در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا با بيان اينكه در سه حوزه توليد داخلي، واردات و صادرات تسهيلاتي براي توليد كنندگان فراهم شده است، مي گويد: به عنوان حامي و مشاور در كنار توليد كنندگان هستيم و تصويب قانون جديد استاندارد، بستر حمايت از كالاي ايراني را بيش از پيش فراهم كرده است.
طرح قانون تقويت و توسعه نظام استاندارد با تدبير دولت و تعامل مجلس شوراي اسلامي دي ماه سال گذشته جهت اجرا ابلاغ شد و اميدهاي بيشتر را براي حمايت و پشتيباني از توليد و صادركنندگان كشور در دل استاندارد رويانيد.
براساس همين قانون افق ويژه اي براي واحدهاي توليد كننده و صادركننده نمونه جهت گيري شده است به طوريكه تلاش و تكاپوي اين مجموعه ها براي رونق و تنوع بخشي به توليد منجر به صدور 33 نشان جديد كاربرد استاندارد شد.
محمد مددي نظارت بر روند توليد را از اولويت هاي استاندارد مي داند كه بار اين مسئوليت بيشتر بر دوش مديران كنترل كيفي مستقر در واحدهاي صنعتي و توليدي گذاشته شده و در نيمه نخست امسال براي بروزرساني و افزايش دانش و آگاهي اين افراد هفت هزار نفر ساعت آموزش هاي تكميلي و تخصصي دريافت كرده اند.
وي تاكيد مي كند: علاوه بر مديران كنترل كيفيت، بازرسان استاندارد نيز از فرايند توليد كارخانه ها بازرسي مي كنند به طوريكه 870 واحد توليدي مورد پالايش و بازرسي قرار گرفته و از توليدات آنها 650 مورد نمونه برداري تصادفي شده است.
مديركل استاندارد همدان از صدور 750 گواهينامه انطباق براي محصولات صادراتي استان همدان خبر داد كه بيشتر براي محصولات كشاورزي بويژه كشمش صادر شده است.
وي با بيان اينكه بخش ديگري از وظايف استاندارد مربوط به بازرسي از بازار مي شود و در اين طرح كالاهاي مشول استاندارد اجباري نمونه برداري شده و آزمايش مي شوند، يادآوري مي كند: از ابتداي امسال 145 نمونه از اين دست كالا در بازار همدان پالايش شده است.
مددي تاكيد مي كند: دستگاه هاي اوزان سبك و سنگين نيز از ديد بازرسان استاندارد مغفول نمي ماند و يكهزار و 400 دستگاه سنجش سبك و 2 هزار و 300 باسكول ثابت وسايل نقليه چرخ دار جاده اي آزموده و كاليبره شده اند.
مديركل استاندار همدان مي گويد: كنترل كاليبراسيون دستگاه هاي اندازه گيري در راستاي كنترل كيفيت خدمات ارائه شده انجام مي شود كه رضايت مصرف كننده و ارائه دهنده خدمات را به همراه دارد.
به گفته مددي، استاندارد علاوه بر كيفيت محصول و خدمات، به فناوري و فرآيند توليد محصول نيز حساسيت ويژه اي داشته و از اين رو استاندارد سازي صنايع انرژي بر را به پشتوانه قوانين محكمي كه دارد، پيگيري مي كند.
وي با بيا اينكه 98 واحد انرژي بر در سطح استان فعال هستند كه توليداتشان مشمول استاندارد اجباري است، اضافه مي كند: اين صنايع نيازمند دريافت پروانه معيار مصرف بوده و تاكنون 10 واحد موفق به دريافت اين گواهينامه شده اند.
مددي ادامه مي دهد: خدمات ارائه شده در جايگاه هاي سوخت نيز مشمول استاندارد اجباري است و از ابتداي امسال 43 جايگاه سوخت و صحت عملكرد يكهزار و 526 نازل عرضه سوخت بازرسي و كنترل شده اند.
وي به شعار روز جهاني امسال هم اشاره مي كند و مي گويد: «استانداردهاي بين المللي و چهارمين انقلاب صنعتي» بيانگر اين واقعيت است كه استاندارد پايه و اساس پيشرفت هاي صنعتي و موفقيت در اين بخش در گرو گسترش و باور عميق استاندارد است.
7527/2090