۲۷ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۲۶
کد خبر: 83070956
T T
۰ نفر
ورزش كردن را به يك فرهنگ ضروري در زندگي، مبدل سازيم

يزد - ايرنا - تاثيرات ورزش بر جسم و روح، اهميت تبديل آن به بخش مهم و جدا ناپذير زندگي و فرهنگ سازي در نيل به اين هدف را ضروري مي نمايد.

به گزارش ايرنا، هفته تربيت بدني كه همه ساله از 26 مهر آغاز و تا دوم آبان ماه ادامه دارد، فرصت مناسبي است تا علاوه بر بيان اقدام ها توسط مسئولان، براي آشنايي بيشتر مردم و خانواده ها و اثرات آن در زندگي فردي و اجتماعي و ترويج آن اقدام شود.
بدون شك اگر فعاليت هاي ورزشي در كنار ساير برنامه ها در خانه و خانواده ها و همانند ساير نيازهاي مهم زندگي نهادينه شود نقش بسيار موثري در تامين سلامت جسمي، روحي و رواني و شادبي همگان دارد.
در اين خصوص تعدادي از شهروندان و مسئولان و كارشناسان در گفت و گو با خبرگزاري جمهوري اسلامي به طرح ديدگاه هاي خود در اين خصوص و راه هاي ترويج فرهنگ ورزش اشاره كردند كه نقش مهمي در كاهش ناهنجاري ها و پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي دارد.
اين عده اعتقاد داشتند كه بايد با فراهم كردن زير ساخت هاي لازم و امكانات مناسب ورزشي توسط دولت و همكاري بخش خصوصي و خيران، فعاليت هاي رسانه اي و فرهنگي براي تشويق مردم و جوانان براي ورود به اين ميدان انجام شود.
فاطمه قانع از دبيران ورزش مدارس يزد مي گويد كه در اين استان بر خلاف بسياري از مناطق كشور، اكثر خانواده ها مسائل علمي و قبولي در كنكور را بر حضور فرزندان خود براي انجام فعاليت هاي ورزشي ترجيح مي دهند.
وي ادامه داد: برخي از اولياي دانش آموزان اعتقاد دارند كه اگر فرزندشان در فعاليت هاي ورزشي جذب شود و در باشگاه ها فعاليت كند ديگر نمي تواند در درس و مسائل آمورشي خود موفق باشد.
اين دبير ورزش اعتقاد دارد كه حضور دانش آموزان در برنامه هاي ورزشي همراه با برنامه ريزي دقيق اگر انجام شود نه تنها هيچ لطمه اي به مدرسه و تحصيل آنها وارد نمي شود كه حتي موجب نشاط و سلامتي و ارتقاي علمي آنها مي شود.
قانع تصريح كرد: كار فرهنگ سازي ورزش بايد از مدارس و خانواده ها آغاز شود و همانطوريكه كه هر فردي به غذا، پوشاك و ساير ملزومات زندگي نياز دارد بايد فعاليت هاي ورزشي را براي داشتن سلامت جسمي و روحي لازم بداند.
كارشناس ورزش و تربيت بدني يزد هم گفت: در اين استان با وجودي كه امكانات نسبتا خوبي در تمام مناطق براي ورزش اقشار مختلف در رده هاي سني وجود دارد ولي فرهنگ ورزش بنحو مناسب وجود ندارد.
عليرضا محمدي افزود: بايد خانواده ها ورزش را در سبد و كالاي زندگي خود به عنوان يك امر مهم و ضروري قرار دهند و براي اين كار بايد فعاليت هاي فرهنگي و اطلاع رساني با همكاري مدارس، دانشگاه ها، رسانه ها، تشكل ها و همراهي و حمايت بخش صنعت و خيران انجام شود.
وي تصريح كرد: نهادينه شدن فعاليت هاي فرهنگي زمانبر است و بايد در قالب يك برنامه مدون با انجام طرح هاي فرهنگي، برگزاري مسابقات ، ورزش هاي همگاني و پيش بيني مشوق ها براي رسيدن به جامعه متعالي و سالم تلاش كرد.
همچنين معاون توسعه ورزش اداره كل ورزش و جوانان يزد گفت: ترويج ورزش در بين مردم و خانواده ها اولويت اين اداره كل است كه سالانه با همكاري دستگاه هاي مختلف و حمايت مسئولان، بخش خصوصي، خيران و رسانه ها اقدام مي شود.
سيد احمد هاشمي افزود: همگاني كردن ورزش نه تنها در چند رشته محدود كه در تمام رشته هاي ورزشي با هدف جلب مشاركت همگان و ترويج ورزش در يزد انجام مي شود كه به عنوان نمونه فقط در 6 ماهه اول امسال هزار برنامه ورزش همگاني انجام شده است.
وي به ديگر برنامه هاي انجام شده امسال اشاره كرد و تصريح نمود: انجام 229 برنامه كوهنوردي، افزون بر هزار همايش دوچرخه‌سواري، 238 جشنواره‌ ورزشي، 108 همايش پياده ‌روي و 351 مورد ساير برنامه ‌هاي ورزشي با موضوع هاي مختلف در راستاي فرهنگ سازي صورت گرفته است.
اين مسئول خاطر نشان كرد: در 2 سال گذشته و به صورت متوالي، هيات ورزش هاي همگاني يزد توسط فدراسيون و از ميان استان ها مقام اول را در كشور كسب كرده و اين نشان دهنده توسعه و فرهنگ سازي ورزش است.
هاشمي با اشاره به اينكه ظرفيت هاي خوبي در ورزش استان وجود دارد بر ضرورت توجه همه مردم و مسئولان به انجام برنامه هاي مناسب براي گسترش ورزش در خانواده ها و نسل جوان تاكيد نمود.
همچنين مديركل ورزش و جوانان يزد گفت: براي فرهنگ سازي ورزش در سال هاي اخير با همت و همراهي هيات ها و تشكل ها ، برنامه هاي خوبي انجام شده ولي همچنان بايد همه اين اداره كل را در تحقق اهداف ياري دهند.
مسعود شريعتي افزود: از مهمترين اولويت ‌هاي اصلي در ارتباط با ترويج ورزش در استان، گسترش ورزش هاي همگاني و همگاني كردن تمام رشته هاي ورزشي است كه انجام مي شود.
وي به وضعيت ورزش يزد در 6 ماهه اول امسال اشاره كرد و گفت: هم اكنون 32 تيم آقايان و 15 تيم بانوان در ليگ‌هاي كشوري حضور دارند و 109 نفر از آقايان و 57 نفر از بانوان به تيم‌هاي ملي راه پيدا كردند كه 13 مورد در مسابقات بين‌المللي و 148 مورد هم در مسابقات ملي توانستند مقام كسب كنند.
اين مسئول اظهار داشت: به مناسبت هفته تربيت بدني و ورزش 227 برنامه فرهنگي و ورزشي در رشته هاي مختلف با همكاري تشكل ها ، هيات ها و همراهي دستگاه هاي اجرايي برگزار مي شود كه هدف اصلي، فرهنگ سازي ورزش است.
شريعتي، ايجاد خانه هاي ورزش روستايي و راه اندازي چمن هاي مصنوعي را با همكاري مردم و حمايت دستگاه هاي اجرايي و خيران، جزو برنامه هاي مهم توسعه فرهنگ ورزش در سطح روستاها و مناطق محروم يزد ذكر كرد.
هفته تربيت بدني و ورزش از 26 مهرماه آغاز شده است.
استان يزد با يك ميليون و 138 هزار نفر جمعيت، 48 هيات ورزشي استاني، 300 هيات شهرستاني و افزون بر 65 هزار ورزشكار زير پوشش بيمه دارد.
7536/ 6197