۷ آبان ۱۳۹۷، ۷:۴۰
کد خبر: 83082097
T T
۰ نفر

مرگ در باران

۷ آبان ۱۳۹۷، ۷:۴۰
کد خبر: 83082097
مرگ در باران

مشهد- ایرنا- بارش برف و باران از زیباترین رحمت های الهی همیشه نقش بند لبخند مهر و سرزندگی بر چهره طبیعت و كائنات است اما گاهی انسانها با بی احتیاطی كام سرزندگی را تلخ می كنند.

به گزارش ایرنا، همزمان با شروع بارندگی ها تنور اخبار مرتبط با لغزندگی جاده و تصادف زنجیره ای و غیر زنجیره ای داغ می شود، حوادثی كه در بسیاری از مواقع با تعدادی كشته و مصدوم همراه است.
به گفته كارشناسان پلیس راه و راهور علت بخش عمده ای از سوانح رانندگی در باران و برف، غفلت و تخطی از سرعت مطمئنه و بی احتیاطی است، غفلتی كه چشمان چندین خانواده را خیس و بارانی می كند، مرگ آتش نشان مشهدی در روز گذشته حین عملیات امداد و نجات سانحه رانندگی در بزرگراه كلانتری مشهد از جمله تلخ ترین این حوادث است.

* افزایش 30 درصدی تصادفات
رئیس پلیس راه خراسان رضوی در باره ارتباط سوانح رانندگی و لغزندگی جاده ها به خبرنگار ایرنا گفت: فراوانی و شدت تصادفات در روزهای بارانی نسبت به روزهای عادی بیشتر است.
سرهنگ هادی امیدوار افزود: در روزهای برفی و بارانی سوانح جاده ای نسبت به روزهای عادی حدود 30 درصد افزایش می یابد.
وی اظهار داشت: در ساعات اول بارندگی، لغزندگی وضعیت بدتری دارد، همیشه اولین باران خطرناكترین باران برای رانندگان است، وجود دوده، رسوبات، روغن، بنزین و مایعات لغزنده كه به مرور و پس از یك دوره بی بارانی در سطح جاده ها نقش می بندد، با اولین باران از سطح جاده جدا شده و شرایط بسیار لغزنده و صابونی ایجاد می كند.
وی گفت: رعایت فاصله طولی و سرعت مطمئنه، استفاده از لاستیك های دارای عاج طولی و حركت با چراغهای روشن از ضروریات رانندگی در روزهای بارانی و مه آلود است.

*دوری از چاله های آب
رئیس پلیس راه خراسان رضوی افزود: گاهی در سطح جاده ممكن است نقاطی دچار آب گرفتگی شده باشد كه این نقاط بسیار خطرناك هستند و نباید خودروها از این چاله ها عبور كنند.
وی اظهار داشت: با ورود به چاله آب، لاستیك از سطح جاده جدا شده و خودرو تعادل خود را از دست می دهد.
وی گفت: در جاده لغزنده باید سرعت را تا حدی كه راننده به خودرو مسلط باشد، كاهش داد و از سفرهای غیر ضروری اجتناب كرد.
سرهنگ امیدوار با اشاره به شناسایی 147 نقطه حادثه خیز در جاده های خراسان رضوی افزود: سرعت از مهمترین تخلفات حادثه ساز در جاده های این استان است و این تخلف افزایش یافته كه باید به سوی مهار آن حركت كرد.
وی ادامه داد: طی 6 ماه نخست امسال 5 هزار و 599 فقره تصادف در جاده های این استان رخ داد كه در این تصادفات 402 نفر جان باختند.

* ارتباط مستقیم لغزندگی و تصادفات
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیك شهرداری مشهد نیز در زمینه افزایش تصادفات در روزهای برفی و بارانی به خبرنگار ایرنا گفت: بین افزایش سوانح رانندگی و لغزندگی سطح خیابان ارتباط مستقیم وجود دارد، یكی از پارامترهایی كه منجر به افزایش سوانح رانندگی در روزهای بارانی می شود، كاهش اصطكاك بین لاستیك خودرو و آسفالت خیابان است.
هادی عطارزاده افزود: كاهش اصطكاك خیابان با لاستیك خودرو باعث افزایش فاصله توقف در زمان ترمزگیری می شود لذا میزان تصادفات در این شرایط افزایش می یابد.
وی اظهار داشت: كاهش فاصله دید و سخت شدن كنترل خودرو در مسیرهای لغزنده از دیگر مواردی است كه شرایط خطرآفرین برای رانندگان رقم می زند.
وی گفت: در فصول بهار و تابستان كه با كمبود بارندگی مواجه هستیم سطح خیابان ها و جاده ها مملو از دود، روغن و جرم های چرب می شود لذا در اولین بارندگی های پاییزی میزان لغزندگی در جاده و خیابان دوچندان می گردد.
عطارزاده افزود: در كلانشهر مشهد موتورسیكلت سواران، دوچرخه سواران و عابران پیاده اولین گروه حادثه پذیر در حوادث های فوتی و جرحی رانندگی هستند، اگر رانندگان به قانون پایبند بوده و در شرایط نامناسب جوی ضمن رعایت سرعت مطمئنه و حق تقدم به حقوق عابران پیاده احترام بگذارند، حوادث رانندگی تا حد قابل ملاحظه ای كاهش می یابد.

* سهم 51 درصدی عابران در تلفات تصادفات
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیك شهرداری مشهد ادامه داد: در نیمه نخست سال جاری حدود 130 نفر در كلانشهر مشهد طی حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند كه سهم عابران پیاده از این تعداد 51 درصد است.
عطارزاده اظهارداشت: 35 درصد از قربانیان تصادفات موتورسیكلت سواران هستند، 11 درصد مربوط به خودروهای سواری و 12 درصد نیز مربوط به اتوبوس ها و خودروهای سنگین است.
وی گفت: 80 درصد متوفیان رانندگی در مشهد طی نیمه نخست امسال مرد و مابقی زن بوده اند.
وی افزود: همچنین در این مدت 16 هزار و 300 نفر در سوانح رانندگی مصدوم شده اند.
عطارزاده تاكید كرد: رانندگان باید با رعایت قوانین و صبر و حوصله شرایط لازم برای كنترل ترافیك و كاهش تصادفات را فراهم كنند.

* احتیاط لازمه رانندگی در بارندگی
رئیس مركز مدیریت راه های اداره كل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: احتیاط، ضرورت رانندگی در شرایط بارندگی و لغزندگی جاده هاست.
ابوالفضل حسینی افزود: اولین عامل خطرزا در جاده لغزنده تخطی از سرعت است، در مواقع بارندگی باید حداكثر سرعت بین 40 تا 60 كیلومتر در ساعت باشد.
وی با اشاره به فعال بودن 12 تابلو پیام رسان در جاده های استان، اظهار داشت: با شروع بارندگی پیام كاهش سرعت روی این تابلوها نقش می بندد.
وی با بیان اینكه 123 سامانه ثبت تخلف در جاده های استان فعال است، گفت: فعال بودن سامانه های نظارتی از جمله دوربینهای ثبت تخلف، سامانه های ثبت سرعت و فعالیت نظارتی پلیس و اعمال قانون رانندگان متخلف مهمترین عوامل كاهش قابل توجه سرعت غیرمجاز در جاده های این استان هستند.
حسینی افزود: رعایت قوانین، افزایش دقت، رعایت حق تقدم و سرعت مطمئنه در شرایط بارندگی و لغزندگی جاده ها بیشتر از سایر اوقات باید مورد توجه باشد، همچنین خودروها در زمستان باید مجهز به تجهیزات زمستانی و زنجیر چرخ باشند.
خراسان رضوی 20 هزار و 575 كیلومتر راه دارد كه 6هزار و 422 كیلومتر آن بین شهری و 14 هزار و 152 كیلومتر راه روستایی است.
این استان بعد از استان فارس رتبه دوم كشور را از نظر طول راهها به خود اختصاص داده است.
7505/ 6053