۹ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۳۴
کد خبر: 83084270
T T
۰ نفر

پل كُلو دیگر توان ایستادن ندارد

۹ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۳۴
کد خبر: 83084270
پل كُلو دیگر توان ایستادن ندارد

پایگاه خبری سفیر دنا در گزارشی با عنوان پل كُلو دیگر توان ایستادن ندارد به قلم حسین دوستانی به بررسی وضعیت تنها پل ارتباطی شهر سی سخت مركز شهرستان دنا در كهگیلویه و بویراحمد پرداخته است.

تنها پل ارتباطی شهر سی سخت موسوم به 'پل كُلو' از وضعیت خوبی برخوردار نبوده و در معرض بروز حادثه ای تلخ و جبران ناپذیر است.
جاده یاسوج به سی سخت به عنوان قدیمی ترین جاده در مناطق سردسیری استان با داشتن پیچ های خطرناك و مرگ آفرین یكی از جاده های پر تصادف استان به حساب می آید كه به قول برخی از افراد مرگ را برای انسان تداعی می كند.
این جاده ارتباطی با دارا بودن بیشترین پیچ های تند و متعدد یكی از جاده های صعب العبور كشور بوده كه در چند سال اخیر با ساماندهی قسمت هایی از این جاده ارتباطی برخی از نقاط كور آن برطرف شده و جانی دوباره به خود گرفته است.
پلی كه دیگر طاقت ایستادن ندارد
یكی از راهكارهای مسئولان شهرستان دنا و حتی استان برای از بین بردن این نقاط خطر آفرین، احداث و اجرای پل های استاندارد در ورودی شهر سی سخت و ایجاد جاده دو بانده در ورودی این شهر بوده كه برخی از كار های اجرایی این طرح ها تا حدودی به سرانجام رسیده و شاید در آینده نزدیك بتوان نویدی روشن را برای توسعه این شهر رقم زد.
چندین سال پیش در ورودی شهر سی سخت و بر روی رودی كه از آب شدن برف های قله های سر به فلك كشیده زاگرس با الحاق چند چشمه آبسردو چشمه میشی تشكیل شده، پلی موسوم به 'پل كُلو'، بنا نهاده شد كه امروز این پل دیگر طاقت ایستادن ندارد و باید گفت شاید این موضوع یك خطر جدی برای دنا نشینان باشد.
هرچند اخیرا مسئولان مربوطه اقدام به افزایش امنیت و تغییر حفاظ های فرسوده و قدیمی این پل كرده اند كه آن هم به صورت نیمه كاره رها شده است، ولی عمر بالای این پل و عرض بسیار كم آن باعث شده است كه به یك نقطه خطرآفرین در محور یاسوج به سی سخت تبدیل شود.
سی سخت شهری كه عمری سی و چند ساله در شهر شدن دارد و حتی یكجا نشینی در آن به سالیان دراز بر می گردد، امروز از جاده مناسب برای خود بی بهره است، هرچند احداث جاده كمربندی كریك به سی سخت تا حدودی پیش رفته، اما اصلی ترین جاده دسترسی به سی سخت، همان جاده ی قدیمی است كه هنوز در پیچ و خم اعتبار گیر افتاده و امروز به عنوان پر خطر ترین جاده استان از آن یاد می شود.
یكی از دلایل خطرآفرین بودن این محور ارتباطی، وجود پلی است كه به قول برخی از كارشناسان توان ایستادن آن به صفر رسیده و هر لحظه ممكن است با سست شدن پایه های آن، خطر بزرگی اهالی و حتی مسافران را تهدید كند.
آنچه كه امروز بیش از گذشته مردم این دیار را نگران كرده است، عملیاتی نشدن پل ورودی به شهر سی سخت یا همان پل شهید نجفی بوده كه از حد فاصل دشت بازار تا ورودی شهر سی سخت ادامه دارد و با اجرایی شدن آن بسیاری از پیچ های خطرناك این مسیر حذف می شود.
این پل كه نزدیك هشت سال پیش كلنگ اجرایی آن به همراه تعریض و دو بانده كردن جاده مواصلاتی سی سخت به یاسوج به زمین زده شد، در طول این سالها هنوز نیمه كار رها شده و مردم این شهر در نشست های خود با مسئولان خواهان اجرایی شدن آن هستند.
رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان دنا به آخرین وضعیت دو بانده كردن و تعریض جاده سی سخت به یاسوج و احداث 'پل بزرگ' شهید نجفی اشاره كرد و گفت: جاده سی سخت به یاسوج به دلیل داشتن پیچ های متعدد یكی از صعب العبور ترین جاده های استانی بوده كه با ایجاد دو بابنده و رفع پیچ های خطرناك به دنبال ساماندهی این موانع هستیم.
مرادیان به وجود پیچ های خطرناك تقاطع بیاره به یاسوج –سی سخت در این مسیر نیز اشاره كرد و افزود: وجود این پیچ و تقاطع در ورودی شهر سی سخت به صورت مقطعی و برای عبور و مرور مردم بوده و در آینده نزدیك با احداث پل بزرگ ورودی شهر سی سخت این پیچ و تقاطع حذف خواهد شد.
وی تصریح كرد: پل بزرگ ورودی شهر از كفه دشت بازار سی سخت آغاز و در قسمت ابتدایی طرح دو بانده جاده ورودی شهر برف و آفتاب امتداد خواهد داشت.
آغاز پل ورودی شهر سی سخت در انتظار تصویب كارگروه وزارت
مرادیان به آخرین وضعیت اجرای پل ورودی شهر سی سخت نیز اشاره كرد و گفت: در حال حاضر كار مطالعاتی این پل به اتمام رسیده و نماینده محترم شهرستانهای دنا و بویراحمد در مجلس و مدیركل راه و شهرسازی استان به جد به دنبال تأمین اعتبار این طرح هستند كه تمامی مراحل آن نیز طی شده است.
رئیس اداره راه و شهرسازی دنا ابراز كرد: برآورد هزینه این پل كه در سه شاخصه مورد بررسی و مطالعات قرار گرفته بین 380 میلیارد ریال تا 480میلیارد ریال بود كه با احداث آن می توان آینده ای درخشان را برای شهر سی سخت كه از موقعیت و ظرفیت مناسبی در امر توسعه گردشگری برخوردار است را داشته باشیم.
مرادیان با اشاره به این موضوع كه در حال حاضر تمامی قراردادها برای اجرای این پل امضا شده و در آینده نزدیك عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد، تصریح كرد: آن چیزی كه برای ما مهم بوده همیاری مردم برای اجرای این پل است و نباید سنگ اندازیهای در اجرای این پل صورت گیرد.
مدیر كل راه و شهرسازی استان نیز گفت: 300 طرح شامل راهسازی، بهسازی و آسفالت راه‌های روستایی، احداث راه روستایی، احداث ساختمان‌ های اداری، احداث بیمارستان، بهسازی بافت فرسوده محلات، آسفالت معابر، طرح‌های شهرسازی و مطالعات شهری، احداث پل‌ها و ساختمان‌های فنی در این استان فعال است.
6110