۹ آبان ۱۳۹۷، ۱۴:۴۰
کد خبر: 83084532
T T
۰ نفر

تمامی سهم دولت به چایكاران پرداخت شد

۹ آبان ۱۳۹۷، ۱۴:۴۰
کد خبر: 83084532
تمامی سهم دولت به چایكاران پرداخت شد

لاهیجان - ایرنا - رئیس سازمان چای گفت: با پرداخت 206 میلیارد و 337 میلیون تومان سهم دولت، تمامی مطالبات چایكاران شمال كشور در سال جاری پرداخت شده است.

حبیب جهانساز روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با پرداخت 11میلیارد تومان از مطالبات باقیمانده چایكاران از سهم دولت طی سال 97 ، تمامی قدرالسهم دولت پرداخت شده و 14میلیارد تومان از قدرالسهم كارخانه های چایسازی بابت بهای برگ سبز چای باقی مانده كه این مبلغ نیز بزودی از طریق سازمان چای به چایكاران پرداخت خواهد شد.
وی تصریح كرد: از مجموع 220میلیارد تومان مطالبات چایكاران بابت برگ سبز چای در سال زراعی 97 تاكنون اعم از سهمیه دولت و كارخانه های چایسازی، 206میلیارد و 337میلیون تومان از طریق سازمان چای به حساب چایكاران واریز شده است.
جهانساز قدرالسهم كارخانه های چایسازی را 93میلیارد و 663میلیون تومان ذكر كرد و یادآور شد: كارخانه های چایسازی تاكنون 86درصد سهم خود كه شامل 79میلیارد و 700میلیون تومان می شود را به چایكاران پرداخت كرده اند .
به گفته رئیس سازمان چای، در سال زراعی جاری 112 هزار و 736تن برگ سبز از باغ های گیلان و مازندران خریداری شده كه این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل شش درصد افزایش نشان می دهد و از این میزان برگ سبز 25هزار و 366تن چای خشك با كیفیت تولید شده كه این میزان چای خشك در سال قبل حدود 24 هزار تن بود.
استان های گیلان و مازندران بین 25 تا 28 هزار هكتار باغ چای دارند كه 90 درصد این باغ ها در استان گیلان واقع است.
برداشت برگ سبز چای از باغ های شمال كشور در سه چین بهاره ، تابستانه و پاییزه صورت می گیرد كه چین بهاره از اوایل اردیبهشت ماه ، تابستانه از نیمه دوم خردادماه و چین پاییزه در شهریور و مهرماه انجام می شود.
قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای در سال ۹۷ با چهار درصد افزایش، برای برگ سبز درجه یك 27هزار و ۲۹۲ ریال و درجه دو 15 هزار و ۲۸۳ ریال تعیین شده بود.
براساس نظر كارشناسان سازمان چای و كشاورزان، روند كلی تولید برگ سبز چای در سال جاری به علت مناسب بودن بارندگی های فصلی وضعیت خوبی داشت اما در آستانه فصل برداشت چای در بهار، سرمای نابهنگام موجب خسارت و افت كیفیت چای بهاره و در مجموع كاهش محصول شد.
6029/2007