۱۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۵:۱۳
کد خبر: 83085634
T T
۰ نفر

برداشت زعفران در خمين آغاز شد

۱۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۵:۱۳
کد خبر: 83085634
برداشت زعفران در خمين آغاز شد

خمين - ايرنا - مدير جهاد كشاورزي خمين گفت: برداشت محصول زعفران از سطح 56 هكتار مزارع بارور اين شهرستان آغاز شد.

«عباس ارشدي» روز پنج شنبه در حاشيه بازديد از مزارع زعفران در گفت وگو با ايرنا افزود: ميانگين توليد اين محصول از هر هكتار زمين زيركشت در خمين بيش از پنج كيلوگرم است و پيش بيني مي شود امسال 285 كيلوگرم طلاي سرخ در اين شهرستان توليد و روانه بازار شود.
وي ادامه داد: مجموع اراضي زير كشت زعفران در خمين به 67 هكتار رسيده كه 12 هكتار آن غير بارور است و سال آينده بارور مي شود.
مدير جهاد كشاورزي خمين اظهارداشت: خمين در توليد زعفران جايگاه نخست استان مركزي را دارد و اين شهرستان با داشتن خاك مستعد و آب و هواي نيمه گرمسيري، زمستان ملايم و تابستان گرم و خشك، محل مساعدي براي كشت و توليد زعفران شناخته شده است.
ارشدي بيان كرد: زعفران خمين با توجه به نوع خاك، شرايط آب و هوايي از عطر، رنگ و طعم از كيفيت بالايي در كشور برخوردار است و با استاندارد كشوري مطابقت دارد.
وي گفت: زعفران از محصولات مقاوم به خشكي است كه در سال هاي اخير كاشت آن در خمين به ويژه در بخش مركزي كه با كم ابي مواجه است ترويج شده است.
مدير جهاد كشاورزي خمين افزود: تغيير الگوي كشت با توجه به خشكسالي‌هاي چند سال اخير و كاهش منابع آبي نيازي جدي است و از راهكارهاي مهم در راستاي برون‌ رفت از اين مشكل توليد محصولات كم‌آب‌بر با ارزش‌افزوده بالا توسط كشاورزان است.
ارشدي افزود: بر همين اساس هر سال 20 درصد سطح زير كشت محصول زعفران در اين شهرستان افزايش مي يابد.
مدير جهاد كشاورزي خمين گفت: با برنامه هاي حمايتي دولت در قالب تسهيلات اشتغال روستايي و كشت محصولات كم آب بر سطح زير كشت زعفران و گياهان دارويي ديگر نظير گل محمدي در اين شهرستان روبه افزايش است.
به گفته ارشدي كشت اين محصول در هر هكتار سه فرصت شغلي ايجاد كرده است و در مجموع 60 بهره بردار و كارآفرين در اين شهرستان به كاشت زعفران اشتغال دارند.
شهرستان خمين از توابع استان مركزي 105 هزار نفر جمعيت دارد كه 52 درصد آن كشاورز هستند و در توليد زعفران رتبه اول ، گل محمدي ، لوبيا و عسل رتبه دوم را در استان دارد.
7277/6013/