۱۲ آبان ۱۳۹۷، ۱۱:۴۷
کد خبر: 83086973
T T
۰ نفر

39 هزار و 722 كندوي زنبور عسل در مهاباد سرشماري شد

۱۲ آبان ۱۳۹۷، ۱۱:۴۷
کد خبر: 83086973
39 هزار و 722 كندوي زنبور عسل در مهاباد سرشماري شد

مهاباد- ايرنا- رييس اداره توليدات دامي جهاد كشاورزي مهاباد گفت: در سرشماري سالانه زنبورستان هاي اين شهرستان در مجموع 39 هزار و 722 كندوي زنبور عسل سرشماري شد.

كوروش سعيدي روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: اين سرشماري سالانه از 14 مهر ماه به مدت سه هفته و با همكاري تعاوني زنبورداران مهاباد انجام شد و براي دستيابي به آماري دقيق در زمان سرشماري، جابجايي كلني هاي زنبور عسل نيز ممنوع اعلام شد.
وي با بيان اينكه اطلاعات جمع آوري شده در اين سرشماري جهت تجزيه و تحليل در سامانه مديريت جامع داده هاي كشاورزي ثبت مي شود، گفت: در اين طرح تعداد كندوها از جمله مدرن و بومي، ميزان توليد عسل و ديگر فرآورده هاي زنبور عسل ثبت شده است.
رييس اداره توليدات دامي جهاد كشاورزي مهاباد گفت: طبق اين سرشماري مشخص شد كه 393 نفر در اين شهرستان به زنبورداري مشغول هستند و توليد عسل و تعداد كندوها در مقايسه با سال قبل كاهش يافته است.
سعيدي افزود: در سرشماري سال گذشته 44 هزار و 900 كندوي زنبور عسل مدرن و سنتي در اين شهرستان سرشماري شده بود و ميزان توليد نيز بيش از 340 تُن عسل بود.
وي بيان كرد: صدور دفترچه زنبورداري، صدور مجوزهاي كوچ به استان هاي ديگر، معرفي به بانك هاي عامل براي دريافت اعتبارات و برگزاري كارگاه هاي آموزشي به منظور بهره وري بيشتر از خدمات از جمله اقدامات اين اداره در حمايت از توليد عسل به شمار مي رود.
به گزارش ايرنا بيش از 197 هزار هكتار مراتع روستايي و ييلاقي در مهاباد وجود دارد كه 50 هزار هكتار آن مراتع درجه يك، 70 هزار هكتار آن مراتع درجه 2 و بقيه را مراتع درجه 3 تشكيل مي دهد.
مهاباد يكي از مراكز مهم توليد عسل مرغوب و باكيفيت در آذربايجان غربي به شمار مي رود.
تعاوني زنبورداران مهاباد در سال 1386 تاسيس شده و هم اكنون داراي بيش از 300 عضو فعال است.
3020/3072