۱۴ آبان ۱۳۹۷، ۸:۲۱
کد خبر: 83089333
T T
۰ نفر

ورزش حلقه مفقوده در سلامت كارمندان

۱۴ آبان ۱۳۹۷، ۸:۲۱
کد خبر: 83089333
ورزش حلقه مفقوده در سلامت كارمندان

همدان- ايرنا- بي ميلي دستگاه هاي اجرايي در حضور فعالانه در مسابقات ورزشي كاركنان دولت و بي رغبتي مديران در اختصاص ساعاتي از روز به ورزش هاي همگاني و كارمندي همچنان به عنوان معضل در تقويت سلامت جسم و روان آنها به شمار مي رود.

به گزارش ايرنا ؛ موضوع سلامت جسماني و روحي كاركنان در همه رده ها امري مهم تلقي مي شود، تا جايي كه تاكيد مديران ارشد استان همدان بر ضرورت فعاليت ورزشي كارمندان ، توجه مديران و متوليان امر را به آن معطوف مي كند.
امروزه پيشرفت هاي تكنولوژي و اتوماسيون شدن سيستم هاي اداري هر اندازه كه بر سرعت عمل در كار افزوده اما تحرك بدني مديران و كارمندان را به دليل پشت ميزنشيني كاهش داده و زمينه چاقي و افزايش وزن آنها را فراهم ساخته است.
در واقع بيشتر فعاليت هاي سازمان ها و اداره ها كه در گذشته به صورت دستي انجام مي شد هم اكنون به وسيله دستگاه ها و رايانه ها اجرا مي شود و در مجموع سيستم امروزي محيط كاري بيش از توانمندي هاي جسمي به توانايي فكري و رواني افراد تبديل شده است.
همين مساله نگراني هايي را از جانب متوليان ورزش همگاني استان همدان به دنبال داشته و معتقدند بي ميلي دستگاه هاي اجرايي به ترويج ورزش كارمندي مغاير با سياست هاي شوراي عالي ورزش همگاني است.

** بي رغبتي دستگاه هاي دولتي به حضور در مسابقات
دبير هيات ورزش هاي همگاني همدان با انتقاد از نگرش دستگاه هاي دولتي پيرامون حضور در مسابقات كاركنان دولت گفت: همه ساله با حضور حداقلي كارمندان در مسابقات مواجه هستيم.
عباس سعيديان افزود: در مسابقات طناب كشي كاركنان دولت استان همدان كه هفته قبل برگزار شد، تنها سه دستگاه و در مجموع 32 ورزشكار شركت كردند ضمن اينكه در بخش بانوان 2 تيم و 24 ورزشكار حضور داشتند.
وي اظهار داشت: در تنيس روي ميز مردان نيز 15 ورزشكار در قالب سه تيم شركت داشتند و در بانوان نيز تنها 9 ورزشكار حاضر شدند.
سعيديان اين وضعيت را بسيار تاسف بار دانست و گفت: هيات ورزش هاي همگاني استان همدان به عنوان متولي برگزاري مسابقات كاركنان دولت از طريق اداره كل ورزش و جوانان و به صورت اتوماسيون اداري شرايط ثبت نام براي حضور در رقابت ها به تمامي دستگاه هاي اجرايي ارسال شده است اما با بي ميلي آنها مواجه هستيم.

** توجه به ورزش كاركنان ضروري است
معاون سياسي امنيتي استاندار همدان با تاكيد بر لزوم ترويج ورزش در بين دستگاه هاي اجرايي گفت: توجه به مشاركت همه جانبه كارمندان و كاركنان دولتي و بخش خصوصي به ورزش بسيار ضروري و حايز اهميت است.
سيد سعيد شاهرخي افزود: مديران اداره ها و دستگاههاي اجرايي استان بايد به مقوله نشاط ، شادابي و سلامت جسماني كاركنان توجه ويژه‌اي داشته و ترويج ورزش در بين آنها را جدي بگيرند.
وي اضافه كرد: ترويج ورزش ميان كاركنان به طور حتم موجب شتاب بخشي به امور اداري از سوي كارمندان مي شود.
شاهرخي بيان كرد: براي داشتن جامعه سالم بايد ورزش همگاني را نهادينه كرد بنابراين اداره ها هم بايد در اين موضوع مهم نقش آفرين باشند.
وي با بيان اينكه ورزش كارمندي در راستاي ورزش همگاني است، خاطرنشان كرد: ورزش موجب ارتقاي روحيه و افزايش كيفي فعاليت كارمندان در اداره ها مي شود و هزينه در ورزش سرمايه ‌گذاري بلند مدت است.

** تعيين 14 رشته ورزشي براي جشنواره كارمندان همدان
معاون اداره كل ورزش و جوانان همدان گفت: 14 رشته ورزشي براي جشنواره فرهنگي ورزشي كارمندان دولت اين استان تعيين و به تصويب رسيده است.
عباس قهرماني اظهار داشت: جشنواره فرهنگي ورزشي ويژه كاركنان نيمه اول آبان ماه امسال با حضور كاركنان دستگاه‌هاي دولتي استان در حال برگزاري است.
وي بيان كرد: تقويت روحيه نشاط و شادابي كاركنان، ايجاد انگيزه مضاعف در بين آنها در راستاي كاهش عوارض ناشي از بي تحركي و تشويق و ترغيب كاركنان براي مشاركت پويا در فعاليت هاي ورزشي از جمله اهداف برگزاري اين جشنواره است.
قهرماني ادامه داد: مسابقات بخش بانوان در رشته هاي واليبال، تنيس روي ميز، دارت، طناب كشي و آمادگي جسماني، بدمينتون و رقابت مردان در رشته هاي بدمينتون، زورخانه اي، فوتسال، واليبال، تنيس روي ميز، طناب كشي، دارت و آمادگي جسماني در حال انجام است.

** ورزش در سبد شغلي كارمندان قرار گيرد
رئيس هيات ورزش هاي همگاني نيز در اين باره گفت: بر اساس طرح توسعه سند ورزش همگاني انتظار مي رود كارمندان به عنوان يكي از قشرهاي مهم نيز مورد توجه جدي قرار گيرند.
هادي سبزواري افزود: علاوه بر اجراي رقابت هاي مختلف ورزشي كارمندان بايد در راستاي برگزاري ورزش صبحگاهي در دستگاه هاي اجرايي استان همدان قبل از شروع رسمي كار اقدام شود.
وي از مديران دستگاه هاي اجرايي خواست نسبت به حضور در مسابقات ورزشي كاركنان دولت با تركيب كامل همكاري كنند تا از فرصت حضور در مسابقات قهرماني كاركنان كشور نيز بهره مند شوند.
سبزواري خواستار واگذاري سالن هاي ورزشي ساير ارگان ها براي فعاليت ورزش صبحگاهي شد و افزود: از نهادهاي دولتي درخواست مي شود تا سالن هاي ورزشي خود را در ساعات ابتدايي صبح براي فعاليت ورزش صبحگاهي آقايان و بانوان به صورت رايگان واگذار كنند.
وي افزود: براساس برنامه ريزي اجرايي، هم اينك سالن هاي ورزشي دستگاه ورزش و جوانان استان همدان در 2 بخش مجزا ويژه آقايان و بانوان به صورت رايگان ارايه مي شود.
رئيس هيات ورزش هاي همگاني همدان يادآور شد: هم اكنون ورزش كارمندي، كارگري، آموزش و پرورش و شهرداري نيازمند سازماندهي مناسب و ترويج ورزش همگاني است و تصويب ورزش صبحگاهي و همگاني كارمندان گام موثري در تحقق اين هدف است.
وي خاطرنشان كرد: هدف اصلي در ترويج ورزش همگاني ارتقاي سطح سلامت جامعه و كاهش آسيب هاي جسماني و روحي است و اين طرح از مصاديق اقتصاد مقاومتي بوده و باعث كاهش هزينه هاي درمان مي شود.
2087/7520