۲۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۴:۱۸
کد خبر: 83095496
T T
۰ نفر

افزون بر 194 هزار خانه در خراسان رضوی خالی است

۲۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۴:۱۸
کد خبر: 83095496
افزون بر 194 هزار خانه در خراسان رضوی خالی است

مشهد- ایرنا- معاون بازآفرینی شهری و مسكن اداره كل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: طبق آخرین بررسیهای به عمل آمده هم اینك تعداد 194 هزار و 480 واحد مسكونی ساخته شده در سطح این استان خالی از سكنه هستند.

جواد اسلامی محمدی روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در شرایطی كه برخی نیازمند خانه و اجاره نشین هستند گرچه دولت پیشتر تصمیم گرفته بود برای خانه های خالی مالیات وضع شود اما هنوز تصمیم در خصوص وضع مالیات بر این خانه ها عملی نشده ولی اولویت وزیر جدید راه و شهرسازی ساماندهی وضعیت خانه های خالی در كشور است.
وی در ادامه به پروژه مسكن مهر نیز اشاره و بیان كرد: پروژه مسكن مهر كه از سال 1386 در خراسان رضوی آغاز شد شامل 119 هزار و 395 واحد در شهرهای جدید گلبهار و بینالود، شهرهای بالای 25 هزار نفر جمعیت و زیر 25 هزار نفر جمعیت بود.
معاون اداره كل راه و شهرسازی خراسان رضوی ادامه داد: عمده واحدهای مسكن مهر به بهره برداری رسیده و گرانی مصالح ساختمانی بر روی روند ساخت باقی خانه ها تاثیر نگذاشته است.
وی گفت: پروژه مسكن مهر در خراسان رضوی بیش از 90 درصد پیشرفت اجرایی دارد و از مرحله سازه های فولادی، بتن ریزی، سفتكاری و حتی نازك كاری عبور كرده لذا گرانی مصالح ساختمانی روی ادامه این پروژه اثری ندارد. آنچه برای اتمام ساخت خانه های مسكن مهر تاثیرگذار خواهد بود گرانی ابزارآلات و وسایلی مانند شیرآلات، كابینت و موارد مشابه است كه هزینه های خانه سازی را افزایش می دهد.
محمدی افزود: هم اینك 15 هزار و 69 واحد مسكن مهر در شهرهای بالای 25 هزار نفر جمعیت و شهرهای جدید گلبهار و بینالود فاقد متقاضی است. طی جلساتی با پیمانكاران ساختمان مقرر شد واحدهای نیمه كاره بدون متقاضی به صورت خودمالك به قیمت زمین به پیمانكاران واگذار شوند.
وی ادامه داد: پیمانكار می تواند با تسهیلاتی كه از بانك دریافت می كند و پولی كه از مردم می گیرد خانه ها را ساخته و پس از اتمام به صورت آزاد به مردم واگذار كند.
خراسان رضوی با 8.1 درصد جمعیت كشور شش میلیون و 434 هزار نفر جمعیت در قالب دو میلیون و 450 هزار و 916 خانوار دارد.
جمعیت بیشتر خانوارهای ساكن در خراسان رضوی چهار نفره است. پس از مشهد شهرستانهای نیشابور، سبزوار، تربت حیدریه و تربت جام به ترتیب بیشترین جمعیت و داورزن، زاوه و فیروزه كمترین جمعیت را در این استان دارند.
یك میلیون 863 هزار و 763 واحد مسكونی در سطح خراسان رضوی وجود دارد كه 683 هزار و 400 واحد آن آپارتمانی و یك میلیون 178 هزار و 603 واحد غیرآپارتمانی است.
7489/1858