۲۱ آبان ۱۳۹۷، ۱۹:۳۹
کد خبر: 83097305
T T
۰ نفر
نخستين جشنواره زعفران استان مركزي در خمين برگزار مي شود

خمين - ايرنا - مدير جهاد كشاورزي خمين گفت: نخستين جشنواره زعفران و گياهان دارويي استان مركزي در آذر ماه سال جاري در شهرستان خمين برگزار مي شود.

«عباس ارشدي» روز دوشنبه در نشست هماهنگي جشنواره زعفران افزود: اين جشنواره در اول و دوم آذر ماه در بيت تاريخي امام خميني (ره) با حضور مسئولان كشوري و استاني برگزار مي شود.
وي اظهارداشت: در اين جشنواره 14 غرفه گياهان دارويي و زعفران، به عنوان محصول توليدي شهرستان خمين عرضه مي شود و كارگاه هاي آموزشي در خصوص كشت، داشت و برداشت زعفران برگزار مي شود.
مديرجهاد كشاورزي خمين با بيان اينكه هدف از برگزاري اين جشنواره اين است كه خمين به‌ عنوان قطب توليد زعفران در استان معرفي شود.
ارشدي افزود: آشنايي با روش‌هاي كاشت، داشت، برداشت و فرآوري زعفران، عرضه، تبيين خواص دارويي زعفران و آموزش روش‌هاي بسته بندي و عرضه زعفران به صورت بهداشتي و نيز بهبود كيفيت و حفظ جايگاه زعفران از ديگر اهداف برگزاري اين جشنواره است.
مدير جهاد كشاورزي خمين گفت: يكي از مولفه‌هاي اصلي اقتصاد مقاومتي توجه به اقتصاد كشاورزي با مصرف بهينه آب است كه اين مهم با تشويق كشاورزان به كاشت محصولات جايگزين با ارزش افزوده بالا در دستور كار قرار دارد.
ارشدي افزود: بر اين اساس كشت زعفران هر ساله در اين شهرستان افزايش يافته و افزايش سطح زير كشت تا سه برابر سطح كنوني و برداشت 500 كيلوگرم با ارزش افزوده 80 ميلياردي در اين شهرستان هدف گذاري شده است.
وي گفت: مجموع اراضي زير كشت زعفران در خمين به 67 هكتار رسيده كه 12 هكتار آن غير بارور است و سال آينده بارور مي شود.
مدير جهاد كشاورزي خمين اظهارداشت: خمين در توليد زعفران جايگاه نخست استان مركزي را دارد و اين شهرستان با داشتن خاك مستعد و آب و هواي نيمه گرمسيري، زمستان ملايم و تابستان گرم و خشك، محل مساعدي براي كشت و توليد زعفران شناخته شده است.
ارشدي بيان كرد: زعفران خمين با توجه به نوع خاك، شرايط آب و هوايي از عطر، رنگ و طعم از كيفيت بالايي در كشور برخوردار است و با استاندارد كشوري مطابقت دارد.
وي گفت: زعفران از محصولات مقاوم به خشكي است كه در سال هاي اخير كاشت آن در خمين به ويژه در بخش مركزي ترويج شده است.
رئيس هيات مديره نظام صنفي كشاورزي خمين نيز در اين نشست گفت: يكي از زمينه هاي فرصت ساز پيشرفت اقتصادي در بخش كشاورزي تنوع اقليمي پهنه وسيع كشور ايران است.
«محمد حسين قاسمي» افزود: 12 اقليم از 14 اقليم موجود دنيا در ايران فرصت بي‌نظيري را فراهم آورده است كه هر اقليم امكان توليد مجموعه‌اي از محصولات خاص را فراهم كند.
وي گفت: زعفران گران ترين محصول كشاورزي جهان و مهم ترين محصول صادراتي كشور است كه به غير از مصرف داخلي، همه ساله با صادرات باعث توليد ثروت مي شود.
قاسمي افزود: اينك بيش از 90 درصد زعفران دنيا در ايران، توليد مي شود و توليد اين محصول درر زمينه درآمدزايي و اشتغال آفريني از اهميت به سزايي برخوردار است.
رئيس هيات مديره نظام صنفي كشاورزي خمين گفت: زعفران با كمترين وزن، گران ترين محصول زراعي محسوب مي شود كه با يك سال كاشت آن مي توان از هفت تا 10 سال برداشت كرد افزود: اين صنعت با وجود اين مزايا كمتر مورد توجه قرار گرفته است.
قاسمي افزود: با يك برنامه‌ ريزي مشخص مي ‌توان كشت زعفران را توسعه داد و به يك تغيير الگوي كشت مناسب با استفاده از محصولات كم آب دست يافت.
وي با بيان اين كه مجموعه متمركز كاشت و توليد زعفران در اين شهرستان راه اندازي مي شود، ادامه داد: اين مجتمع 50 هكتاري قطعه بندي مي شود و در اختيار متقاضياني علاقه مند كه از توان مالي محدودي برخوردارند قرار مي گيرد.
وي افزود: اين متقاضيان با استفاده از تسهيلات دولتي با نظارت كارشناسان و مشاوران به كشت و توليد زعفران مي پردازند تا از اين طريق درآمد آنها افزايش يابد.
شهرستان خمين از توابع استان مركزي داراي 105 هزار نفر جمعيت است كه 52 درصد آن كشاورز هستند.
اين شهرستان در توليد زعفران رتبه اول و گل محمدي، لوبيا، عسل، گوشت سفيد مرغ و شير خام رتبه دوم استان را دارد.
7277/3075