۲۸ آبان ۱۳۹۷، ۲۳:۵۴
کد خبر: 83105987
T T
۰ نفر
انسجام بين بخشي براي مقابله با تخريب منابع طبيعي ضروري است

گرگان - ايرنا - فرمانده يگان حفاظت سازمان جنگلها، مراتع و آبخيزداري كشور گفت كه اگر انسجام بين بخشي در مراقبت از منابع طبيعي وجود مي داشت، آسيب به عرصه ها كمتر مي شد.

به گزارش ايرنا سرهنگ قاسم سبزعلي امروز دوشنبه در گردهمايي منطقه اي حريق استان هاي شمالي در گرگان اظهار داشت: امروز هدف گذاري سازمان اين است كه سرمايه گذاري در انسجام بين بخشي و هم گرايي براي مقابله با آسيب ها در عرصه هاي منابع طبيعي جدي تر پيگيري شود.
وي با بيان اين كه اگر امروز دچار زيان در عرصه هاي منابع طبيعي هستيم به مشكلات معيشتيي جوامع محلي و حاشيه نشينان عرصه ها برمي گردد، گفت: لازم است طرح توانمندسازي جوامع محلي و مشاركت گرفتن از آن ها در حفظ و حراست از عرصه هاي منابع طبيعي پُررنگ تر از گذشته در دستور كار قرار گرفته شود.
سرهنگ سبزعلي اضافه كرد: براي مراقبت از 135 ميليون هكتار عرصه هاي منابع طبيعي كشور علاوه بر اقدام دولت بايد بهره گيري از مشاركت مردم بيشتر و اصلاح و بازنگري زيرساخت هاي موردنياز نيز شتاب گيرد.
وي به وضعيت حريق در عرصه هاي منابع طبيعي طي هفت ماه نخست امسال اشاره كرد و گفت: در عرصه جنگل و مرتع از لحاظ تعداد و سطح آتش به ترتيب 15 و 37 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل كاهش يافت.
به گفته وي به طور ميانگين سطح هر فقره آتش از پنج هكتار سال قبل به چهار هكتار در سال جاري كاهش يافت.
فرمانده يگان حفاظت سازمان جنگلها، مراتع و آبخيزداري بر سرمايه گذاري بيش از پيش در حوزه پيشگيري و مقابله با اطفاي حريق در عرصه هاي منابع طبيعي تاكيد كرد و افزود: اعتبار تهيه تجهيزات از جمله پهباد، دكل ديده باني، ايجاد چاله آب، گشت مراقبت و اطفاي حريق براي استان ها از جمله ضروريات است تا كمبودها در اين حوزه به كمترين برسد.
وي به يك هزار ميليارد ريال اعتبار براي تجهيزات مهار آتش در كشور اشاره كرد و گفت: اين اعتبار از سال 95 براي يگان حفاظت پيش بيني شده و در بخش هاي مختلف بويژه خريد خودرو از نوع فوتون، تجهيزات انفرادي و ارتباطات راديويي هزينه مي شود.
به گفته وي اكنون هزينه كرد اين اعتبار در نظرگرفته شده با تخصيص آن در حال انجام است.
وي در خصوص ساختار تشكيلاتي يگان حفاظت نيز گفت: تاكنون اين يگان از لحاظ ساختار تشكيلاتي برنامه مناسب نداشته است؛ پيگيري براي تعيين ساختار تشكيلاتي مناسب در دستور كار است و در ساختار جديد بيش از دو هزار پست سازماني در حوزه ميداني و 700 پست سازماني در حوزه ستادي براي يگان حفاظت پيش بيني شده و در صورت تاييد و عملياتي شدن، نيروهاي يگان دغدغه اي نخواهند داشت.