۸ دی ۱۳۹۷، ۱۳:۲۳
کد خبر: 83151117
T T
۰ نفر
مراتع مناطق عشايري كرمان با كاهش 70درصدي علوفه مواجهند

كرمان - ايرنا - مديركل عشاير استان كرمان گفت :بر اثر استمرار خشكسالي و افزوده شدن بر دامنه آن مراتع مناطق عشايري اين استان با كاهش 70درصدي علوفه مواجه شده و پاسخگوي نياز دام هاي اين مناطق نيست .

مهدي ابراهيمي روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود : هر چند تسهيلات خوبي با بهره كم براي تامين كمبودهاي علوفه دام در اختيار عشاير قرار گرفته ولي پايين آمدن ميزان درآمدي خانوارهاي عشايري بازپرداخت اين تسهيلات نيز به سختي انجام مي گيرد.
به گفته ابراهيمي در راستاي تقويت معيشت عشاير استان كرمان 90 ميليارد ريال تسهيلات با بهره چهار درصد و بازپرداخت پنج ساله در اختيار عشاير اين استان قرار گرفته است .
وي ادامه داد: همچنين علاوه بر آن 69 ميليارد ريال از تسهيلات بند ب ماده 52 با بازپرداخت يك‌ساله و بهره 10 درصد در راستاي تداوم توليد و تأمين علوفه دام‌ عشاير منطقه هزينه شده است.
ابراهيمي از ديگر مشكلات جامعه عشايري استان را كمبود آب ناشي از كاهش ميزان بارندگي عنوان كرد و اظهار داشت : سالانه 200 هزار مترمكعب به مناطق عشايري استان با هفت دستگاه تانكر سيار آبرساني مي‌كنيم .
وي جمعيت دامي عشاير استان كرمان را سه ميليون رأس عنوان كرد كه سالانه نزديك به 14 هزار تن گوشت را تحويل بازار مي‌دهند.
ابراهيمي همچنين با اشاره به 70 هزار هكتار اراضي كشاورزي شمال و جنوب استان كه متعلق به عشاير است گفت : عشاير كرمان در حدود 31 هزار تن شير و مواد لبني را در سال‌هايي كه خشكسالي وجود نداشته تحويل بازار داده‌اند كه اين ميزان توليد هم اكنون سير نزولي پيدا كرده است .
مديركل امور عشاير استان كرمان با تاكيد بر اهميت آموزش در مناطق عشايري افزود: توسط سازمان امور عشاير ايران تفاهم‌نامه‌اي با سازمان تحقيقات و آموزش كشاورزي كشور منعقدشده است كه بر مبناي آن 9 استان عشاير كشور از جمله كرمان از آموزش‌هاي دامداري، كشاورزي و منابع طبيعي بهره‌مند مي‌شوند.
وي سهم استان كرمان از اين آموزش ها در سالجاري را 16 هزار نفر روز اعلام كرد.
ابراهيمي با تاكيد بر اينكه 35 درصد صنايع‌دستي استان مربوط به عشاير است ، افزود: در اين خصوص تفاهم‌نامه‌اي با فني و حرفه‌اي، اداره كل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي، كميته امداد و اداره كار در 5 كانون از جمله بافت و ريگان با هدف ارتقاي توانمندي‌ها، اشتغال و معيشت عشاير به‌خصوص براي زنان و نوجوانان منعقد شده است.
ابراهيمي بابيان اينكه در تهيه علوفه سازمان امور عشايري ايران، سازمان جهاد كشاورزي استان و استانداري كرمان كمك زيادي كرده‌اند گفت: از دي‌ماه سال قبل موضوع خشكسالي به مسئولان كشوري و استاني منعكس‌شده است و بر همين اساس اعتباراتي در خصوص تأمين آب و علوفه به اين اداره كل تخصيص يافت.
عشاير استان كرمان با جمعيت بيش از 22 هزار و 500 خانوار و جمعيتي بالغ‌ بر بيش از 109 هزار نفر يعني 2 / 9 درصد عشاير كشور و نزديك به 4 درصد از جمعيت استان را تشكيل مي‌دهد.
كرمان دومين استان عشايرنشين بعد از استان فارس محسوب مي‌شود كه شامل 30 ايل و 44 طايفه مستقل مي‌باشند و به شيوه كوچ‌نشيني در 56 درصد مساحت كل استان فعاليت داشته و نقش قابل‌توجهي در اقتصاد استان با توليدات دامي، كشاورزي و صنايع‌دستي دارند.
9889/ 5054