۱۲ دی ۱۳۹۷، ۸:۳۲
کد خبر: 83155855
T T
۰ نفر

آموزش غیرقانونی طب سنتی نیمه تمام ماند

۱۲ دی ۱۳۹۷، ۸:۳۲
کد خبر: 83155855
آموزش غیرقانونی طب سنتی نیمه تمام ماند

همدان- ایرنا- سرپرست طب ایرانی و مكمل دانشگاه علوم پزشكی همدان گفت: آموزش غیرقانونی پیرامون طب سنتی با ورود دادستانی، معاونت درمان، تعزیرات و اماكن نیمه تمام ماند.

دكتر مامك هاشمی روز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا اظهار داشت: طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی هیچ نهاد، ارگان و شخص دیگری نمی تواند هر گونه كلاس، دوره و برنامه آموزشی مرتبط با حوزه بهداشت و سلامت برگزار كند.
وی اضافه كرد: به تازگی برخی اشخاص با ورود به عرصه طب با تاسی از سرشاخه این جریان اقدام به راه اندازی نمایندگی و شعبه های طب اسلامی در استان ها و شهرهای مختلف، برگزاری دوره های آموزشی و مداخله در امر پزشكی می كنند.

**جولان متخلفان در كانال تلگرامی
سرپرست طب ایرانی و مكمل دانشگاه علوم پزشكی همدان ادامه داد: این افراد اقدام به راه اندازی كانال تلگرامی و اینستاگرامی در شبكه های مجازی كرده و اقدام به معرفی شعبه خود در استان های مختلف می كنند.
هاشمی بیان كرد: فعالیت این كانال از یكسال پیش آغاز شد و به محض شناسایی ، ریاست دانشگاه علوم پزشكی شكایتی را تنظیم و تحویل دادگاه عمومی و انقلاب شد.
وی یادآوری كرد: در این كانال مطالبی درج شده بود كه با سیاست های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی مغایرت داشته و تهدید كننده سلامت عمومی است.
سرپرست طب ایرانی و مكمل دانشگاه علوم پزشكی همدان اضافه كرد: گردانندگان این كانال ها به طور علنی و بدون هیچگونه مانع و برخورد جدی به فعالیت خود ادامه می دادند.
هاشمی اظهار داشت: چندین نوبت پرینت صفحاتی كه مطالب نادرست در آن بارگذاری شده در اختیار مراجع مسئول قرار گرفت اما اقدامی برای برخورد با عاملان این موضوع و جلوگیری از فعالیت این كانال صورت نگرفت.

** كلاس عملی حجامت
وی افزود: به تازگی در این كانال تلگرامی تبلیغ برگزاری كلاس حجامت و فروش موادغذایی، دارویی و گیاهی ارگانیك كرده بودند كه نسبت به برخورد و معرفی مدرس بدون تخصص و غیر پزشك این دوره آموزشی به دستگاه قضایی اقدام شد.
سرپرست طب ایرانی و مكمل دانشگاه علوم پزشكی همدان توضیح داد: در این كانال تلگرامی كه برای حضور در دوره آموزشی حجامت اسلامی تبلیغ شده بود برای نام نویسی هر فرد 200 هزار ریال شهریه پیش بینی شده بود.
هاشمی اضافه كرد: با توجه به اینكه عاملان برگزاری این دوره آموزشی به ماهیت متخلفانه كارشان آگاه بودند، آدرس محل برگزاری كلاس آموزشی را در كانال درج نكرده و یك روز پیش از برگزاری دوره محل كلاس درس را از طریق پیامك اطلاع رسانی می كردند.
وی بیان كرد: دفتر طب ایرانی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشكی همدان این برنامه را رصد كرده و یك تن از كاركنان این مجموعه هم در این كلاس درس نام نویسی كرد.
سرپرست طب ایرانی و مكمل دانشگاه علوم پزشكی همدان ادامه داد: با مشخص شدن نشانی و محل برگزاری كلاس طبق هماهنگی با دادستانی، تعزیرات، اماكن و دریافت مجوز به ورود به منزل، از برگزاری كلاس جلوگیری و مدرس این دوره به دستگاه قضایی معرفی شد.
هاشمی گفت: ابتدا مدرس این دوره آموزشی در برابر بازرسان نظام پزشكی، معاونت درمان، تعزیرات و اماكن مقاومت كرده اما پس از مذاكره جلوی فعالیت فرد گرفته شد.
وی افزود: در محل برگزاری این دوره اقلامی نظیر كرم ها و لوازم بهداشتی و آرایشی دست ساز نظیر رُژ لب، مام، ضد عرق و یكسری روغن های گیاهی كشف شد.
سرپرست طب ایرانی و مكمل دانشگاه علوم پزشكی همدان اضافه كرد: این اقلام با عنوان محصولات ارگانیك، طبیعی علاوه بر كانال های تلگرامی در این دوره های آموزشی نیز عرضه می شد.
هاشمی بیان كرد: پس از صورتجلسه ، علاوه بر ممانعت از ادامه كلاس اقلام موجود در این منزل مسكونی به معاونت غذا و دارو برای اظهار نظر كارشناسی انتقال داده شد.
وی گفت: طبق گفته نیروی علوم پزشكی حاضر در این كلاس، مدرس قصد داشت طبق درخواست شركت كنندگان، حجامت را در پایان درس به صورت عملی و آزمایشی بر روی یكی از حاضران انجام دهد.
سرپرست طب ایرانی و مكمل دانشگاه علوم پزشكی همدان تاكید كرد: حجامت یك مداخله پزشكی تهاجمی محسوب می شود و تنها پزشكان متخصص طب سنتی یا پزشكان عمومی كه دوره كوتاه مدت طب سنتی مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی را گذرانده اند مجاز با انجام حجامت هستند.

** ویزت فله ای و ارسال پُستی دارو
هاشمی ادامه داد: یكی از روحانیان مشهور افرادی را در این زمینه آموزش داده و آنها را به عنوان نماینده خود در شهرهای مختلف معرفی می كند.
وی اظهار داشت: گردانندگان این كانال شماره تماس هایی را برای ارتباط با نمایندگان خود در استان ها اطلاع رسانی كرده اند و در صورت تماس با این شماره ها و درخواست ویزیت، عنوان می شود كه باید شمار افراد به 20 تن رسیده و در یك منزل برای ویزیت جمع شوند.
سرپرست طب ایرانی و مكمل دانشگاه علوم پزشكی همدان اضافه كرد: این افراد با حضور در منزل یاد شده اقدام به ویزیت رایگان متقاضیان كرده اما برای ارایه دارو گیاهی هزینه دریافت كرده سپس داروها را با پیك و پُست برای بیماران ارسال می كنند.
هاشمی تاكید كرد: این اقدام در مجموع مداخله افراد بدون صلاحیت در امر پزشكی قلمداد شده كه طبق قوانین كشور جرم محسوب می شود.
وی اظهار داشت: سردمدار برگزاری دوره های غیر قانونی طب اسلامی و تجویز و عرضه دارو در كشور به تازگی با شكایت مسئولان دانشگاه های علوم پزشكی مشهد، قزوین و چند شهر دیگر و رسیدگی به پرونده او در مشهد مجرم شناخته و حكم محكومیت برای وی صادر شد.
7526/2087