۱۲ دی ۱۳۹۷، ۱۳:۲۰
کد خبر: 83156320
T T
۰ نفر
افزايش 5 برابري سهم زنجان در برنامه باز آفريني شهري

زنجان - ايرنا - مدير كل راه و شهرسازي استان زنجان گفت: سهم اين استان امسال در برنامه باز آفريني شهري احداث و ساخت 2 هزار و 600 واحد است كه اين رقم نسبت به سال گذشته رشد پنج برابري دارد.

مسعود بيات منش روز چهار شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: برنامه بازآفريني شهري امسال به طور منسجم با ابلاغ رئيس جمهوري آغاز مي شود كه در سال هاي گذشته اقدامات پراكنده اي توسط دستگاه هاي مسئول در اين برنامه انجام شد.
وي با بيان اينكه در استان زنجان شهرهاي زنجان، خدابنده، ابهر و خرمدره داراي بافت فرسوده هستند، اظهارداشت: هدف از بازآفريني شهري شناسايي مناطقي است كه زيرساخت ها و سرانه هاي آن اعم از خدماتي، ورزشي، فرهنگي، آموزشي، ورزشي، درمانگاه، معابر و آب و فاضلاب كم و يا داراي مشكل است.
مدير كل راه و شهرسازي استان زنجان گفت: ستادهاي شهرستاني برنامه بازآفريني شهري از مهر امسال تشكيل و پروژه هاي آن نيز تعريف شده تا جمع آوري و براي تخصيص اعتبار مورد نياز به شركت بازآفريني شهري ارائه شود.
به گفته بيات منش، محله حسينيه اعظم كه يكي از قديمي ترين محلات زنجان محسوب مي شود، از طرح هاي قرار گرفته شده در برنامه بازآفريني شهري است.
وي ادامه داد: در اين محله برج و بارويي قرار دارد كه با همكاري ميراث فرهنگي و گردشگري استان زنجان براي آن طرحي تعريف شده و مرمت آن در دستور كار قرار دارد.
مدير كل راه و شهرسازي استان زنجان گفت: در حال حاضر 50 درصد منازل مسكوني اطراف اين برج را تملك كرديم تا جزو محوطه اين برج شود.
بيات منش اضافه كرد: اين برج يكي از آثار تاريخي زنجان است كه در حال از بين رفتن و به تلي از خاك تبديل شده بود واين مساله ناشي از نبود اعتبار براي بازسازي بود، راه و شهرسازي استان زنجان از برنامه بازآفريني اعتبار لازم را براي نوسازي آن را جذب مي كند.
وي خاطرنشان كرد: 22 از هكتار محله حسينيه اعظم زنجان در طرح بازآفريني شهري قرار دارد كه نوسازي معابر و منازل با همكاري شهرداري و منازل مسكوني نيز با حفظ شكل قديمي شهر نيز با كمك ميزاث فرهنگي و گردشگري نوسازي و مرمت مي شود.
مدير كل راه و شهرسازي استان زنجان با بيان اينكه در اين محله قديمي زنجان اين ساخت و سازهاي جديد منازل مسكوني انجام نمي شود، گفت: نوسازي و بازسازي اين محله قديمي گردشگران مذهبي و تاريخي را به اين منطقه جذب مي كند.
بيات منش ادامه داد: با هيات امناي حسينيه نيز هماهنگي هايي انجام شده كه به اين محله خدمات بدهند تا به طور متقابل خدمات بيشتري نيز محله به زائران بدهد و اين طرح در اولويت برنامه بازآفريني شهري زنجان قرار دارد.

** بازآفريني شهري با مشاركت 22 دستگاه اجرايي انجام مي شود
مدير كل راه و شهرسازي استان زنجان گفت: هم اكنون براي اجراي برنامه اقدام مشترك در ابتداي راه هستيم راه و شهرسازي دبيرخانه ستادو 22 دستگاه نيز عضور آن هستند تا اين طرح به نحو مطلوبي و با مشاركت آنها انجام شود
بيات منش تاكيد كرد: اصل بازآفريني شهري وظيفه ذاتي شهرداري و دستگاه هاي مربوطه است تا كوچه اي را مرمت، آسفالت، جدول كشي و پاركي را احداث كند و از سوي ديگر دستگاه هاي خدمات رسان اصلاح شبكه آب و فاضلاب را انجام و دستگاه هاي مربوطه نيز نيازهاي آموزشي و ورزشي محلات را تامين و احداث كند.
به گفته وي، در تامين اعتبار تامين اين سرانه ها و احداث و بازسازي مراكز فرهنگي، ورزشي، تاريخي، مسكوني بخشي توسط راه و شهرسازي و از محل اعتبارات برنامه بازآفريني شهري و بخشي نيز توسط خود دستگاه هاي متولي پرداخت مي شود تا انجام اين پروژه ها در بافت ناكارآمد شهري در اولويت قرار گيرد.
مدير كل راه و شهرسازي استان زنجان، از احداث 2 آموزشگاه در زنجان خبرداد و گفت: براي تامين زمين و پول اين اداره كل كمك مي كند و دستگاه متولي نيز بايد سهمي از آن بياورد تا اين طرح ها در اسرع وقت به بهره برداري برسد.
بيات منش كمك به احداث به مجموعه ورزشي بعثت، بازسازي و نوسازي مجتمع ورزشي شهيد چمران و زمين چمن قديمي زنجان در محله نجف آباد(بي سيم) تبديل به مخروبه اي شده را از ديگر پروژه هاي در دست اقدام براي سالجاري برشمرد كه در كمترين زمان ممكن به بهره برداري برسد تا مردم مجدد از آن استفاده كنند.
وي افزود: با شركت آب و فاضلاب شهري و شهرداري زنجان نيز پروژه هاي مشتركي در بافت هاي ناكارآمد داريم كه بيشترين اعتبار را مي دهيم تا روند اجراي طرح زينبيه غربي را تسريع كنند.
مدير كل راه و شهرسازي استان زنجان گفت: در ادامه خيابان بهار، سيلاب، دهخدا در امتداد شهرك اعتماديه به دانشگاه آزاد در طرح تفصيلي قرار دارد و نيازمند جدي به كمك شهرداري و راه و شهرسازي است تا اين منطقه بازسازي ساكنان آن توانمند وارزش منازل آنها بالا برود كه در برنامه بازآفريني شهري قراردارد.
به گفته بيات منش، با توجه به پيگيري هاي استاندار زنجان پروژه سبزه ميدان با همكاري راه و شهرسازي با شهرداري به صورت مشترك از اعتباري كه توسط شركت بازآفريني شهري اخذ خواهيم كرد، انجام مي شود تا معضل اين بافت مياني و فرسوده شهري رفع شود.
وي ادامه داد: سازمان نظام مهندسي ساختمان در استان زنجان 6 هزار مهندس متخصص در همه بخش ها جمله طراح، مجري و ناظر دارد.
مدير كل راه و شهرسازي استان زنجان گفت: ميخواهيم در قالب ساماندهي ماده 4 قانون حمايت از احياء، بهسازي و نوسازي بافت هاي فرسوده و ناكارآمد شهري تشكل هاي خصوصي را ساماندهي و آموزش دهيم پروانه و صلاحيت كار به آنها صادر شود تا وظيفه بخش خصوصي در برنامه باز آفريني شهري را انجام دهند.
به گزارش ايرنا، استان زنجان در شهرهاي ابهر، خدابنده، زنجان و خرمدره بافت ناكارآمد شهري دارد.
بيشترين بافت ناكارآمد با 85 درصد مساحت در زنجان، 8 درصد در ابهر، پنج درصد در خرمدره و 2 درصد نيز در خدابنده قراردارد.
9505/8068