۱۵ دی ۱۳۹۷، ۱۵:۵۷
کد خبر: 83159427
T T
۰ نفر
كانال مانش محل تلاش انگلیس وفرانسه برای كنترل بحران مهاجرت

لندن- ایرنا- در ادامه تشدید روند حركت پناهجویان از شمال فرانسه به سمت سواحل جنوبی انگلیس، دو كشور همكاری‌های مشترك خود را برای مقابله با این معضل شدت می بخشند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، پلیس فرانسه گفته است كه از فناوری پهپاد و دوربین‌های حرارتی استفاده خواهد كرد تا پناهجویانی را كه قصد مهاجرت به انگلیس دارند، ردیابی و شناسایی كند. وزارت كشور فرانسه نیز از گسیل گشت های ساحلی و بالگردهای ارتش به یگان گارد ساحلی این كشور خبر داده است.
همزمان كارزاری راه‌اندازی شده است كه شركت‌های فرانسوی را از فروش یا اجاره قایق‌های بادی به باندهایی كه از آن برای قاچاق پناهجویان به انگلیس استفاده می‌كنند، منصرف كند. تدابیر امنیتی برای جلوگیری از سرقت قایق ماهی گیران در سواحل فرانسه نیز تشدید خواهد شد و مأموران پلیس قرار است با دوچرخه‌ سواحل این كشور را زیر نظر داشته باشند.
گفته می‌شود انگلیس با پرداخت بخشی از هزینه این عملیات و تجهیزات موردنیاز فرانسه، موافقت كرده است.
این تحولات در حالی صورت می‌گیرد كه با نزدیك شدن به مهلت قانونی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، موج جدیدی از مهاجران به‌وسیله قایق‌های بادی پلاستیكی تلاش كرده‌اند از كانال مانش وارد خاك انگلیس شوند.
ساجد جاوید وزیر كشور انگلیس هفته گذشته تعطیلات سال نو خود را نیمه‌كاره رها كرد و برای مدیریت بحران مهاجران به لندن بازگشت. وی پس از گفت‌وگو با همتای فرانسوی خود و بازدید از سواحل جنوب شرقی كشورش، كشتی‌های گشت ساحلی این كشور را به مناطق جنوب شرقی انگلیس گسیل داشت.
«كریستوف كستنر» وزیر كشور فرانسه می‌گوید خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ضرورت همكاری‌های دو كشور را برای مقابله با مهاجرت غیرقانونی تغییر نمی‌دهد. وی موافقت انگلیس برای پرداخت بخشی از هزینه عملیات مقابله با مهاجرت غیرقانونی پناهجویان را گامی مهم و نشان‌دهنده تعهد لندن برای امن كردن مرزهای مشترك دو كشور دانست.
گزارش‌ها حاكی است كه فرانسه با بازگشت پناهجویانی كه به‌صورت غیرقانونی وارد خاك انگلیس شده‌اند، برای یك‌بار موافقت كرده اما در مقابل تداوم این رویه مقاومت می‌كند.
بر اساس آمار وزارت كشور انگلیس، بالغ‌بر 539 پناهجو از ابتدای سال جاری با استفاده از قایق از كانال مانش عبور كرده‌اند. 80 درصد آن‌ها تنها طی سه ماه گذشته مهاجرت كرده‌اند كه 42 درصدشان توسط مأموران مرزی فرانسه ره‌گیری و دستگیرشده‌اند.
برخی رسانه‌های محلی می‌گویند این‌ها افرادی هستند كه بنا به دلایل اقتصادی انگلیس را برای مهاجرت انتخاب كرده‌اند.
تاكنون دلیل مشخصی برای مهاجرت پناهجویان از فرانسه به انگلیس عنوان نشده و ساجد جاوید با اشاره به همین مساله، اصالت هدف مهاجران را زیر سؤال برده است. روزنامه تایمز در گزارشی نوشت: برای بسیاری از مهاجران، انگلیس مقصد نهایی آن‌ها به شمار می‌رود. آن‌ها امیدوارند با ورود به این كشور از بدرفتاری مأموران مرزی در بسیاری از كشورهای اروپایی خلاص ‌شوند.
گزارش‌هایی منتشرشده كه نشان می‌دهد بحران كنونی مهاجران، از تابستان گذشته توسط باندهای قاچاق انسان در فرانسه برنامه‌ریزی‌شده است. «اینگرید پاروت» سرهنگ نیروی دریایی فرانسه در گفت‌وگو با روزنامه «لا وا دو نورد» گفته است قاچاقچیان به بهانه عواقب برگزیت، پناهجویان را برای مهاجرت به انگلیس تشویق و از تابستانه گذشته در سواحل فرانسه مستقر كرده‌اند.
از سویی، اداره ملی مبارزه با جرائم انگلیس هفته گذشته اعلام كرد دو نفر را به اتهام همدستی با باندهای قاچاق انسان در منچستر دستگیر كرده است.
انگلیس كمتر از 90 روز دیگر از اتحادیه اروپا خارج می‌شود و قوانین مهاجرتی سخت‌گیرانه‌ای كه اولویت را به مهاجرت افراد تحصیل‌كرده و ماهر اختصاص می‌دهد، به اجرا گذاشته خواهد شد.
اروپام ** هـ ن **1485