۱۶ دی ۱۳۹۷، ۱۲:۵۷
کد خبر: 83160421
T T
۰ نفر
غول های سیلیكون ولی، قربانیان جنگ تجاری اروپا و آمریكا

تهران- ایرنا- كشورهای عضو اتحادیه اروپا به تلافی سیاست های تجاری خصمانه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا، مسئله فرار مالیاتی غول های سیلیكون ولی را مورد توجه قرار داده اند.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا، رسانه های خبری از عزم فرانسه، اتریش و آلمان برای افزایش مالیات غول های آمریكایی فعال در حوزه فناوری در سال میلادی جدید خبر داده اند.
قوانین اتحادیه اروپا به شركت هایی چون فیس بوك، گوگل وآمازون امكان را می دهد تا آزادانه یكی از اعضای این اتحادیه را به عنوان مبدا خود برای پر كردن اظهارنامه مالیاتی خود انتخاب كنند. بالطبع این شركت ها نیز كشورهایی چون هلند، لوكزامبورگ و ایرلند را برگزیده اند كه نرخ مالیات بردرآمد پایینی دارند.
به گفته مارگارت وستاگر، كمیسر اروپا در امور رقابتهای بازرگانی، این شركت ها در مقابل 23 درصد مالیاتی كه دیگر كسب و كارها پرداخت می كنند، تنها 9 درصد مالیات می پردازند.
افزون بر این، اسناد و مداركی كه به تازگی از سوی اتاق بازرگانی هلند منتشر شده، حاكی از آن است كه شركت آمریكایی گوگل در سال 2017 (96-1395) حدودا 23 میلیارد دلار از یك شركت مجازی در هلند به برمودا كه به عنوان بهشت مالیاتی شناخته می شود، منتقل و به این ترتیب عملا خود را از پرداخت مالیات معاف كرده است.
به گفته اتحادیه اروپا، علاوه بر گوگل، فیس بوك، اپل و آمازون نیز در سال های اخیر به فرار مالیاتی در كشورهای اروپایی دست زده و به این ترتیب درآمدهای خود را بدون آن كه سهمی از آن نصیب اقتصاد اروپا شود، به اقتصاد آمریكا تزریق می كنند. حال برخی از كشورهای اروپایی به مقابله با این رویه برآمده اند تا به نوبه خود سیاست های تجاری خصمانه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا را جبران كنند.

**جنگ تجاری آمریكا و اروپا
ترامپ از زمان انتصاب به مقام ریاست جمهوری آمریكا بارها روابط سیاسی، تجاری و اقتصادی با اتحادیه اروپا را به چالش كشیده است. از خروج یكجانبه وی از توافق هسته ای و تهدید شركت های اروپایی به تحریم های ثانویه گرفته تا متهم كردن كشورهای اروپایی به كارشكنی در تامین هزینه های سازمان پیمان آتلانتیك شمالی، همگی تیشه ای بر ریشه روابط دیرینه این دو متحد بوده اند. از طرف دیگر ترامپ در راستای شعار آمریكا اول خود تعرفه های سنگینی را بر واردات برخی كالاها از كشورهای اروپایی اعمال كرده و مدعی است كه این كشورها از نظر تجاری از آمریكا بهره كشی می كنند. طرف اروپایی نیز در واكنش به این رویه، با اعمال تعرفه هایی مشابه بر واردات از آمریكا در صدد تلافی جویی برآمد. حال به رغم دستیابی به توافق و آتش بسی موقت میان دو طرف، ترامپ همچنان به دنبال امتیازگیری از كشورهای اروپایی است و به گفته صاحب نظران این امر امكان بروز جنگ تجاری میان آمریكا و اتحادیه اروپا را افزایش داده است.

**قانون گافا
فرانسه نخستین كشور اروپایی بود كه قانون مالیاتی گافا را به تصویب رساند. قانون «گافا» كه نام آن از كنار هم قرار گرفتن نخستین حرف نام های غول های تكنولوژی ای چون گوگل، اپل، فیس بوك و آمازون گرفته شده، از روز اول ژانویه (11 دی) در فرانسه اجرایی شد. فرانسه و آلمان پیش تر خواستار تصویب قانونی در اتحادیه اروپا شده بودند كه این شركت های آمریكایی را به پرداخت مالیات بر درآمد بیشتر موظف می كرد اما از آن جایی كه برخی كشورهای اروپایی از جمله ایرلند از اقدامات تلافی جویانه آمریكا می ترسند، تاكنون 28 عضو این اتحادیه در این باره به اجماع نرسیده اند. در نتیجه فرانسه تصمیم به اقدام انفرادی گرفت. سباستین كورتز نیز در روزهای پایانی ماه دسامبر (اوایل دی ماه) از همراهی كشورش با فرانسه در این زمینه خبر داد. كورتز با بیان این كه این طرح بخشی از برنامه اصلاحات مالیاتی اتریش در سال 2020 است، گفت: «هدف ما روشن است. به شركت هایی چون فیس بوك و آمازون كه به طور آنلاین سود فراوانی به جیب می زنند اما هیچ مالیاتی در قبال آن پرداخت نمی كنند، مالیات می بندیم.»
بی تردید می توان تصمیم كشورهای اروپایی برای افزایش مالیات بردرآمد غول های سیلیكون ولی در خاك قاره سبز را به عنوان یكی از اقدامات تلافی جویانه بروكسل در واكنش به سیاست های تجاری خصمانه ترامپ، تعبیر كرد.
اروپام**9418**1485
۰ نفر