به گزارش ايرنا، منطقه آزاد تجاري-صنعتي چابهار (IPGCFZ) يكي از مناطق آزاد هفتگانه ايران است كه در راستاي اهداف اقتصادي كشور در اوايل دههٔ 1370 در ساحل شهر چابهار و در پيرامون درياي عمان و اقيانوس هند ايجاد شد. در حال حاضر اين بندر نقش مهمي در مراودات تجاري و اقتصادي منطقه اي ايران ايفاء مي كند.
اينديا تايمز افزود:قرابت هويتي و جغرافيايي كشورهاي هند، ايران و افغانستان فرصت همكاري هاي گسترده و همه جانبه ميان آنها و كشورهاي آسياي مركزي را فراهم آورده است. اين همكاري ها همراه با ايجاد سازوكارهايي همچون اپراتوري هند در بخش هايي از منطقه آزاد جهاني چابهار، فرصت گرانبهايي خواهد بود كه در گسترش اصل منطقه گرايي در سياست خارجي كشورهاي مورد نظر بسيار موثر است.
بندر چابهار در استان سيستان و بلوچستان سرشار از منابع انرژي و فرصتي گرانبها در اتصال هند به آسياي مركزي خواهد بود و اين نخستين بار است كه هند فرصت مي يابد كه در يك بندر خارج از قلمرو خود تا اين اندازه مشاركت كند. تصميم اپراتوري هند در يكي از فازهاي بندر چابهار متعاقب نشست مشترك هيات هاي نمايندگي هند، ايران و افغانستان اتخاذ شده است. در اين قالب، هند در منطقه آزاد جهاني چابهار فعاليت خود را گسترش و نقش بيشتري در تلاش هاي مشترك براي حمايت از مراوادات تجاري منطقه اي ايفاء مي كند.
بر اساس بيانيه وزارت كشتيراني هند، كنترل فيزيكي ترمينال يكي از فازها، ارائه تجهيزات حمل و نقل و ايجاد ساختمان اداري كه در تاريخ 29 دسامبر 2018(8 دي 1397) مورد موافقت قرار گرفته است، راهكارهاي عملياتي سازي تلاش هند در جهاني سازي بندر چابهار را ممكن مي سازد. از اين رو اپراتوري يك فاز از چهار فاز بندر شهيد بهشتي چابهار، از سوي اپراتور هندي IPGL فصلي جديدي در روابط دو كشور و همكاري هاي منطقه اي تلقي خواهد شد.
رسانه هندي يادآورشد كه تعامل ميان ايران و هند در بندر چابهار از سال 2003 آغاز و در نيمه دوم سال 2014، در نتيجه امضاي تفاهم نامه بين دو كشور توسعه يافت. درهمين راستا موافقتنامه ترانزيتي سه جانبه بين كشورهاي ايران، هند و افغانستان باهدف تسريع، تسهيل و ارتقاي ترانزيت چابهار و اتصال كشور هند و افغانستان به كشورهاي آسياي ميانه موجب توسعه صادرات سه كشور و ايجاد كريدور بينالمللي بين كشورهاي مذكور با مناطق ديگر خواهد بود.
به عقيده گزارش نويس اينديا تايمز، بندر چابهار در استان سيستان و بلوچستان در ساحل جنوبي ايران از هند نيز به راحتي قابل دسترس است و براي دهلي نو در بي نيازي از بندر گوادار پاكستان در فاصله 80 كيلومتري اين بندر، بسيار حائز اهميت خواهد بود.
اپراتوري هند در بندر چابهار همراه با سرمايه گذاري بيش از 85 ميليون دلاري هند است و طول مدت اين موافقت نامه دوجانبه 18ماه است كه مي تواند براي مدت 10 سال تمديد شود.
بر اين اساس، براي اجرايي شدن موافقت نامه يادشده و گفت وگوهاي بيشتر ميان دو كشور، وزير امور خارجه ايران دوشنبه شب به هند سفر و بر گسترش همكاري هاي منطقه اي تائيد كرد.
محمدجواد ظريف در هنگام ورود به دهلي نو گفت: زمينه هاي زيادي براي گسترش روابط دوجانبه ايران و هند وجود دارد كه يكي از اين حوزهها چابهار است. هندي ها به حضور در چابهار و در زيرساخت هاي ترانزيتي ايران علاقه مند هستند.
ناظران سياسي و منطقه اي سفر ظريف به دهلي نو را نشانگر عزم مقام هاي عاليرتبه تهران و دهلي نو براي گسترش هرچه بيشتر روابط سياسي و اقتصادي بين ايران و هند به رغم تلاش آمريكا براي تحت فشار قرار دادن جمهوري اسلامي ارزيابي كرده اند.
شبد**9460**1379
تهران - ايرنا - خبرگزاري اينديا تايمز به فرصت گرانبهاي همكاري هاي منطقه اي ميان هند، ايران و آسياي مركزي اشاره كرد و نوشت كه طرح بزرگ بين المللي چابهار مسير همكاري اين منطقه و اروپا را ممكن مي سازد.