۲۶ دی ۱۳۹۷، ۱۱:۱۹
کد خبر: 83172857
T T
۰ نفر

ایرنا گزارش می دهد

آنفلوانزا پشت در است

۲۶ دی ۱۳۹۷، ۱۱:۱۹
کد خبر: 83172857
آنفلوانزا پشت در است

تهران- ایرنا- بیماری آنفلوانزا انواع مختلفی دارد، برخی شدید و مرگ آور و برخی خفیف هستند، انواعی از این بیماری مانند آنفلوانزای خوكی اكنون جزو بیماری های فصلی هستند كه هر سال در بین افرادی بروز می كند و البته بیماران مزمن كه سطح ایمنی ضعیف تری دارند، در معرض خطرات جدی تری هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، بسیاری از مردم آنفلوآنزا را با سرماخوردگی اشتباه می گیرند در حالی كه آنفلوانزا بیماری ویروسی و واگیر است كه می تواند در موارد شدید فرد را به كام مرگ بكشاند، سالانه حدود 500 میلیون نفر در دنیا به این بیماری مبتلا می شوند كه حدود 650 هزار نفر آنها فوت می كنند.
آنفلوانزا در همه گروههای سنی بروز می یابد و در واقع می توان آن را به بیماری شایع فصل سرما تشبیه كرد.
بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت در هر دقیقه یك نفر ممكن است به آنفلوانزا مبتلا شود و مصرف نا به جای آنتی بیوتیك و ایجاد مقاومت میكروبی در بدن افراد نیز می تواند عوارض این بیماری را تشدید كند.
محمد قاسمی، متخصص بیماریهای عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران در این زمینه به خبرنگار ایرنا می گوید: آنفلوانزا یك بیماری ویروسی است كه با تب ناگهانی، لرز، سردرد، سرفه خشك، گلو درد و درد عضلانی همراه است.
وی ادامه می دهد: آنفلوانزا سبب ضعف و ناخوشی كامل در فرد شده و این بیماری را باید به ویژه نزد سالخوردگان و افراد مبتلا به ناراحتی های مزمن، قلبی و عروقی ‌جدی تلقی كرد.
این پزشك، آنفلوانزا را یك بیماری واگیر شدید معرفی می كند كه از طریق سرفه یا عطسه و تشرحات بدن منتقل می شود. علائم این بیماری معمولا یك تا چهار روز پس از ورود ویروس به بدن تظاهر می یابد.

* كودكان و سالمندان در معرض خطرند
قاسمی با بیان اینكه كودكان زیر پنج سال و سالمندان بالای 65 سال بیشتر در معرض ابتلا به آنفلوانزا هستند، می افزاید: افرادی كه دچار بیماری‌های قلبی عروقی، ریوی،‌ نقص‌ ایمنی‌، سرطان‌ یا دیابت باشند بیشتر در معرض خطر بیماری آنفلوانزا قرار دارند.
این متخصص بیماریهای عفونی تصریح می كند: تحقیقات نشان داده افرادی كه از بیماری‌های قلبی - عروقی رنج می‌برند در زمان ابتلا به آنفلوانزا 6 برابر بیشتر از حالت عادی در معرض سكته قلبی قرار می‌گیرند.
قاسمی می گوید: در زمان ابتلا به آنفلوانزا ممكن است افراد دچار عفونت ثانویه شوند، عفونت ثانویه در كودكان، سالمندان و بیماران مبتلا به بیماری‌های ریوی، نقص‌ ایمنی‌، سرطان‌ و دیابت، به دلیل ضعف سیستم ایمنی ممكن است با خطراتی همراه باشد.
قاسمی ادامه می دهد: در عفونت ثانویه باكتری‌ها به بدن فرد مبتلا به آنفلوانزای ویروسی حمله كرده، با تشدید بیماری و همچنین ایجاد عفونت‌های جدید در حلق، گوش و بینی و همین طور ریه، سبب تضعیف بیشتر سیستم ایمنی می شود و به دلیل عدم توانایی بدن این افراد در مبارزه با عفونت‌های ویروسی و باكتریایی حتی ممكن است جان خود را از دست بدهند.
وی درباره راههای پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزا ادامه می دهد: تزریق واكسن آنفلوانزا در ابتدای فصل سرما از مهمترین راههای پیشگیری در برابر این بیماری است.
وی توضیح می دهد: واكسن آنفلوآنزا یك واكسن غیرفعال حاوي ویروس كشته شده آنفلوانزا است. این واكسن دستگاه ایمني را تحریك مي‌كند تا علیه ویروس آنفلوآنزا پادتن (آنتی‌بادی) بسازد.

* واكسن آنفلوآنزا یك پیشگیری نسبی است
این پزشك اضافه می كند: تزریق این واكسن كه باید اوایل پاییز انجام شود، یك پیشگیری نسبی است چرا كه ویروس آنفلوانزا به سبب خصوصیات ویژه ژنتیكی می‌تواند با تغییراتی در ساختار ژنتیكی و پروتئینی خود به اشكال جدیدی درآید كه در مقابل واكسن مقاوم است.
قاسمی می افزاید: رعایت بهداشت فردی از جمله اینكه افراد دستان خود را با آب و صابون بشویند مهمترین عامل پیشگیری از انتقال ویروس این بیماری است زیرا شایع‌ترین راه ابتلا به آنفلوانزا لمس چشم، دهان، بینی، با دستان آلوده به ویروس است، باید از فردی كه به آنفلوانزا مبتلا شده حداقل یك تا دو متر فاصله گرفته شود.
وی اظهار می دارد: كسی كه به آنفلوانزا مبتلا شده بهتر است در خانه بماند و با حضور خود در مدرسه یا محل كار دیگران را بیمار نكنند، هنگام عطسه و سرفه فرد بیمار باید جلوی دهان خود را با دستمال‌ كاغذی بگیرد تا قطره‌های آلوده به ویروس در فضا پخش نشوند.

*مصرف خودسرانه آنتی بیوتیك ها ممنوع
وی خاطرنشان می كند: استفاده سرخود و بی‌رویه از آنتی‌بیوتیك‌ها می‌تواند سبب افزایش مقاومت دارویی در افراد شود و باید بر اساس تجویز پزشك باشد.
این متخصص بیماریهای عفونی ادامه می دهد: بیمار می‌تواند از داروهایی مانند استامینوفن برای كاهش تب، سردرد و دردهای عضلانی استفاده كند البته مصرف آسپرین در افراد زیر 18 سال ممكن است به اختلال شدید عصبی منجر شود، بنابراین از تجویز آن به كودكان باید دوری كرد.

* نوشیدنی های گرم بخورید
نرگس صفوی، متخصص تغذیه نیز درباره تغذیه در مبتلایان به آنفلوانزا به خبرنگار ایرنا می گوید: آنفلوانزا بیماری است كه از طریق تب باعث تعریق زیاد و خشك شدن آب بدن می‌شود، بیمار باید آب، آبمیوه و نوشیدنی‌های بیشتری دریافت كند.
وی ادامه می دهد: در مواردی كه سرفه‌ها شدید و آزار دهنده است، مصرف نوشیدنی‌های شیرین و گرم نیز اثر بسیار خوبی دارد.
صفوی با بیان اینكه مصرف سیگار باعث بدتر شدن علائم بیماری آنفلوانزا می‌شود، به افراد توصیه می كند از محیط‌ هایی كه پر از دود سیگار است، دوری شود.
این متخصص تغذیه اظهار می دارد: این بیماران باید غذاهای جامد را كم مصرف كنند و آبمیوه و سبزی های بیشتری بخورند. آب میوه باعث می شود دمای بدن به حالت طبیعی برگردد.
صفوی با بیان اینكه مصرف شیر برای بیماری آنفلوانزا مفید است، تصریح می كند: افراد باید در طول ابتلا به این بیماری فلفل، ادویه، ترشی، چای پررنگ، قهوه و غذاهای كنسرو شده را نخورند و سوپ، سیر در غذاهای پخته شده و مایعات را جایگزین كنند.

آنفلوانزا انواع و «سوش های» مختلفی دارد و هر سال نوعی از این ویروس ها شیوع بیشتری پیدا می كنند، برخی انواع ویروس آنفلوانزا مانند آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با سوش H5N1 است كه بیشتر در بین پرندگان شایع است و البته قابل انتقال به انسان نیز هست، انتقال این ویروس از پرنده به انسان می تواند بسیار خطرناك و مرگ آور باشد و گر چه موارد انسانی ابتلا به این ویروس هنوز محدود است و در تعدادی از كشورها مشاهده شده است اما اغلب افراد مبتلا به این ویروس جان خود را از دست داده اند.
در كشور ما البته در سال 85 مواردی از ابتلای تعدادی از قوها در شمال كشور به این ویروس مشاهده شد اما در گزارش های رسمی موارد ابتلای انسانی آن اعلام نشد.
با این حال بیماری آنفلوانزا در انواع خفیف تر از جمله ویروس H1N1 كه به آنفلونزای خوكی معروف است، در سال های اخیر در كشور ما و بسیاری از كشورهای دیگر مشاهده می شود به طوری كه اكنون این ویروس جزو آنفلوانزاهای فصلی شناخته می شود كه هر سال تعدادی مبتلا و در مواردی تعدادی مرگ را رقم می زند.
محمد مهدی گویا، رئیس مركز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در پی اعلام شیوع این بیماری در برخی كشورهای همسایه از جمله گرجستان در ماه های اخیر اعلام كرد كه ابتلا به این ویروس در فصل سرما موضوع جدیدی نیست و تاكید كرد: هیچ اتفاق غیرعادی و غیرمعمولی درباره آنفلوآنزا و انواع آن، از جمله نوع H1N1 (آنفلوانزای خوكی) در كشور رخ نداده است. این نوع آنفلوآنزا هر سال در همین بازه زمانی در نیمكره شمالی از جمله ایران شایع می شود.
به گفته او آنفلوآنزای خوكی یك نوع آنفلوآنزای معمولی است كه به آن آنفلوآنزای فصلی می گوییم و موضوع جدیدی نیست.
وی ادامه داد: در كشور ما این آنفلوآنزا در برخی استان ها شایع است و موارد ابتلا به این نوع از آنفلوآنزا وجود دارد، اما هیچ اتفاق خاص و جدیدی در این زمینه رخ نداده است.

* آنفلوانزا قابل كنترل نیست، قابل تخفیف است
رئیس مركز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت اظهار داشت: درباره آنفلوآنزا نمی توان گفت كه قابل كنترل است، بلكه باید بگوییم كه قابل تخفیف است. یعنی اگر مردم رعایت كنند و در برخورد با بیمار مبتلا به آنفلوآنزا مراقب باشند و كسی كه به این بیماری مبتلا است با سرفه، عطسه، دست دادن و غیره، بیماری خود را به دیگران منتقل نكند، می توان آن را خفیف تر كرد.
گویا افزود: كسانی كه ممكن است در معرض انواع آنفلوانزا باشند باید در اوایل فصل پاییز واكسن تزریق كنند. مجموعه این موارد می تواند منجر به خفیف تر شدن موارد آنفلوانزا در جامعه شود، اما هیچ وقت نمی توان گفت كه آنفلوانزا از بین می رود و به هر حال عده ای به این بیماری مبتلا می شوند. مهم این است كه موارد ابتلا به بیماری آنفلوانزا، موارد بستری در بیمارستان و موارد مرگ ناشی از آن كاهش پیدا كند. زیرا نمی توان اقدامی انجام داد كه آنفلوانزا اصلا وارد كشور نشود.

* فوت ناشی از آنفلوانزا
وی بدون اعلام آمار موارد فوت ناشی از آنفلوانزا در سال گذشته و امسال گفت: موارد مرگ ناشی از آنفلوانزا هر سال اتفاق می افتد. افرادی كه سن بالا دارند و واكسن آنفلوانزا تزریق نمی كنند و همچنین كسانی كه بیماری قلبی و ریوی شدید دارند و مبتلا به انواع شدید بیماری آنفلوانزا می شوند و دیر به پزشك مراجعه می كنند، از جمله این موارد فوتی هستند.
اجتمام *9022 * 3063
۰ نفر