به گزارش ایرنا، مهارت آموزی و مهار تفكر مدرك گرایی حلقه گمشده و زمینه ساز ایجاد كسب و كار در كشور است و اكنون كشور به دلیل ترویج فرهنگ غلط پشت میزنشینی با كمبود نیروی كارشناس كاردان مواجه است و این در حالی است كه جوانان از بیكاری گله دارند.
محقق شدن راهبرد پرورش كارشناس كاردان نیازمند هم افزایی و انسجام تمام دستگاه های اجرایی با یكدیگر است.
آموزش و پرورش و دانشگاه ها باید افزون بر آموزش های تئوری، آموزش عملی را كه مدتی است مورد غفلت قرار گرفته به منظور كاهش آمار بیكاری بین دانش آموختگان مدنظر قرار دهند.
به گفته كارشناسان، ماده 21 قانون پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران به طور مفصل تكالیفی برای دولت برای افزایش آموزش های مهارتی تعیین كرده است.
از آخرین مصوبه ها در این بخش می توان به تصویب «نظام آموزش مهارت و فناوری» مصوب سال 1390 و «نظام صلاحیت حرفه ای» مصوب سال 1391 در هیات وزیران اشاره كرد.
در اسفند 1394 نیز طرح نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، اما با وجود بسیاری از زیرساخت ها و قوانین مورد نیاز برای استقرار نظام آموزش های مهارتی در كشور، موضوع آموزش های مهارتی و فنی وحرفه ای آن طور كه باید در جامعه رسوخ نكرده است.
در حال حاضر حدود چهار میلیون و 700 هزار دانشجو در مراكز آموزش عالی كشور و بیش از یكصد و 20 هزار دانشجو در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی استان سمنان تحصیل می كنند و براساس آمار بیش از 40 درصد از جمعیت بیكار سمنان از افراد دانش آموخته دانشگاه ها است.
به گزارش ایرنا، اداره كل فنی و حرفه ای در استان سمنان با 18 مركز آموزش دولتی با شعبه های زیر مجموعه با 327 كارگاه شامل 37 كارگاه جوار صنعت و ضمن كار، 10 كارگاه ثابت شهری، 27 كارگاه سیار شهری، 59 كارگاه سیار روستایی، 18 كارگاه صنایع اصناف، 32 كارگاه جوار دانشگاهی، 42 كارگاه جوار پادگان و 36 كارگاه جوار زندان به مردم این استان به صورت رایگان ارائه خدمت می كند.
یكی از دانش آموختگان دانشگاه سمنان می گوید: اكنون چهار سال از فارغ التحصیلی اش می گذرد و برای پیدا كردن شغل در چندین دوره آموزشی شركت كرده و هنوز بیكار است.
محمد سعیدی، نبود برنامه راه و فقدان آگاهی از نیاز بازار استان سمنان را علت بیكاری، سردرگمی و شركت در دوره های آموزشی مختلف عنوان كرد و افزود: آموزش های دانشگاهی متناسب با نیاز بازار كار نیست و به دلیل فقدان اعتماد صنعت به دانشگاه، امكان شاغل شدن در واحدهای تولیدی بدون سابقه كار نیست.
این دانش آموخته دانشگاه سمنان اظهار داشت: ارائه آموزش های كاربردی در دانشگاه ها و توجه بیشتر به درس های عملی راهكار تقویت اعتماد و ارتباط صنعت با دانشگاه است.
** كمبود كارشناس كاردان مشكل جامعه است
استاندار سمنان با بیان این كه اكنون جامعه با چالش كارشناس بیكار مواجه است، ادامه داد: جامعه به واسطه توسعه كمی دانشگاه ها، مملو از كارشناس است كه فاقد مهارتند و باید تربیت كارشناس كاردان برای تامین نیاز بازار كار مد نظر دانشگاه قرار بگیرد.
علیرضا آشناگر گفت: توسعه آموزش و مهارت آموزی متناسب با نیاز جامعه در شهرستان های این استان راهكار اشتغالزایی است.
استاندار سمنان افزود: ارائه آموزش ها با نیاز جامعه فاصله دارد و مسوولان باید به روز رسانی آموزش ها و ارائه آموزش های كاربردی متناسب با نیاز جامعه را در دستور كار قرار دهند.
** تقویت ارتباط دانشگاه و بازاركار با مهارت آموزی
مدیركل فنی و حرفه ای استان سمنان نیز با بیان این كه اكنون تنها سه دانشگاه استان سمنان دارای مراكز مهارت آموزی جوار دانشگاهی در داخل دانشگاه هستند، ادامه داد: تا پایان سال آینده در تمام دانشگاه های استان مراكز جوار دانشگاهی به منظور تقویت ارتباط دانشگاه با بازاركار به واسطه تقویت مهارت دانشجویان ایجاد می شود.
فاطمه منصوری گفت: یك هزار و 56 دانشجو در 9 ماه ابتدایی امسال از مراكز جوار دانشگاهی و مراكز ثابت فنی و حرفه ای در دانشگاه ها خدمات آموزشی دریافت كردند.
وی افزود: سال گذشته 929 نفر از آموزش های مهارتی جوار دانشگاهی بهره مند شدند و افزایش آمار در مدت مذكور گواه تقویت فرهنگ مهارت آموزی در بین دانشجویان است.
منصوری اظهار داشت: از فروردین تا پایان آذر 97 تعداد 28 هزار نفر شامل دانش آموزان، دانشجویان و دانش آموختگان از خدمات آموزشی فنی و حرفه ای استان سمنان بهرمند شدند.
وی تصریح كرد: 9 هزار و 300 نفر از دانش آموختگان جوینده كار كه از آموزش های فنی و حرفه ای استفاده كردند در زمان حاضر جذب بازار كار شدند.
مدیركل فنی و حرفه ای استان سمنان گفت: این اداره كل بیش از 600 عنوان دوره آموزشی به منظور مهارت افزایی جوانان و زمینه سازی برای ایجاد شغل و ایجاد ارتباط بیشتر بین دانشگاه و صنعت به صورت رایگان برگزار می كند.
**60 درصد به كارگمارده شدگان سمنان فاقد مهارت هستند
مدیركل تعاون، كار و رفاه اجتماعی استان سمنان گفت: در 9 ماه ابتدایی امسال 10 هزار نفر در این استان به كار گمارده شدند كه از این تعداد 5 هزار نفر بیمه شده اجباری رسمی و زیر چتر بیمه تامین اجتماعی هستند.
اسماعیل غنیان ابراز داشت: 40 درصد به كار گمارده شدگان در واحدهای تولیدی این استان دارای مهارت و آموزش دیده اداره كل فنی و حرفه ای هستند.
وی افزود: 60 درصد افراد به كارگمارده شده فاقد مهارت هستند كه به عنوان كارگر ساده مشغول به كار شده اند.
مدیركل تعاون، كار و رفاه اجتماعی استان سمنان خاطر نشان كرد: تدوین سند راهبردی توسعه آموزش های مهارتی استان نقش مهمی در رفع مشكل بیكاری و ایجاد تناسب بین نیاز بازار كار و آموزش ها در استان دارد.
** آموزش كاربردی راهكار رفع بیكاری است
مدیركل امور اقتصادی و دارایی استان سمنان نیز گفت: برآیندها حاكی است اگر آموزش كاربردی باشد افراد به راحتی جذب بازار كار می شوند.
امیر خلیلی خواه افزود: استعدادیابی و استخراج نیاز بازار كار راهكار رفع چالش بیكاری و ایجاد اشتغال پایدار در استان سمنان است.
مدیركل دفتر امور زنان و خانواده استانداری سمنان نیز به ایرنا گفت: مهارت آموزی و ارائه آموزش زمانی منجر به ایجاد اشتغال می شود كه آموزش در هر منطقه متناسب با نیاز منطقه ارائه شود.
زینب كركه آبادی افزود: تدوین سند راهبردی توسعه آموزش های مهارتی در استان سمنان راهكاری موثر در تعیین نقشه راه برای رفع بیكاری است و برای آن كه اثرگذار و كاربردی این سند باشد، ضرورت دارد كه در تهیه سند آموزش مكان محور مدنظر قرار بگیرد.
مدیركل دفتر امور زنان و خانواده استانداری سمنان تصریح كرد: برای اجرای موفق این سند باید مسوول نظارت و اجرای آن متفاوت باشد.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی استان سمنان نیز گفت: مهارت آموزی راهكار ایجاد اشتغال برای جوانان بیكار است و ارائه آموزش های كاربردی از سوی دستگاه های مربوط در رفع بیكاری موثر است.
سید حسن میرعماد افزود: ارائه آموزش های مهارتی به جوانان در دوره سربازی بهترین فرصت برای تربیت و آماده سازی افراد كاردان برای ورود به بازار كار بعد از خدمت سربازی است.
رئیس سازمان جهادكشاورزی استان سمنان ابراز داشت: استفاده از فرصت سربازی برای آموزش به جوانان نقش مهمی در كاهش آمار بیكاری و تقویت نشاط اجتماعی دارد.
رییس جهاد دانشگاهی استان سمنان نیز گفت: زمانی می توان از مهارت آموزی انتظار اشتغال داشت كه آموزش كاربردی و متناسب با نیاز جامعه باشد.
حسن رهایی افزود: آموزش مهارت متناسب با ظرفیت استان سمنان راهكار موثر در كاهش آمار بیكاری است و برای ارائه آموزش متناسب با نیاز جامعه باید سند راهبردی توسعه آموزش های مهارتی تدوین شود.
وی ادامه داد: درون زا بودن و تكیه بر ظرفیت های داخلی و توجه به تمام مسایل جامعه اصل و اساس كاربردی بودن سند راهبردی توسعه آموزش های مهارتی است.
رییس جهاد دانشگاهی استان سمنان با بیان اینكه در كشور نهضت سند نویسی رونق دارد، بیان كرد: در كشور زنجیره سند وجود ندارد و برای موفقیت باید سند نویسی زنجیره ای باشد.
به گزارش ایرنا، مهارت افزایی به عنوان راه بی بدیل توسعه كشور، مقوله ای مغفول مانده است و ضروریست به این مهم توجه ویژه شود و كاهش ساعت كار عملی و كارگاه از 24 ساعت به 12 ساعت با اجرای نظام جدید آموزشی، گواه این گفته است.
از طرفی اگر تحصیلات بر اساس توانایی و استعداد شخص باشد، بی شك دانش آموخته برای جامعه مفید خواهد بود، اما در زمان حاضر خروجی دانشگاه ها نسبت 100 به 10 است به عبارتی از هر یكصد دانش آموخته تنها 10 نفر در رشته تحصیلی خود زبده و اثرگذار می شوند.
بر این اساس، نیازسنجی بازار كار و ارائه آموزش متناسب با نیاز این بازار همچنین تغییر ذائقه جوانان، تشویق و توجیه آن ها برای كسب مهارت راهكار مهارت افزایی، ایجاد اشتغال، رفع مشكل بیكاری و تقویت نشاط اجتماعی است.
7342/7408/6103
سمنان- ایرنا- ارائه آموزش های مهارتی به جوانان متناسب با نیاز جامعه و بازار كار زمینه ساز موفقیت زندگی فردی و اجتماعی و رافع مشكل بیكاری آنهاست و تا زمانی كه به ارتباط جدی آموزش با اقتصاد و اشتغال دقت نشود، شاهد اقتصاد ناپایدار و انبوه كارشناسِ بیكار خواهیم بود.