۱۳ بهمن ۱۳۹۷، ۱۰:۰۱
کد خبر: 83193033
T T
۰ نفر
مهارت آموزي و كارآفريني رويكرد مهم در دانشگاه ها

زنجان - ايرنا - دانشگاهها به عنوان اركان مهم در تربيت نيروي انساني ماهر و ورود به بازار كار نقش اساسي دارند كه اين مهم در طول چهل سال گذشته به خوبي نمايان بوده و در دانشگاه جامع علمي و كاربردي با هدف ارتقاي سطح مهارت شاغلان گام هاي موثري را برداشته شده است.

به گزارش ايرنا، دانشگاه جامع علمي كاربردي يكي از دانشگاه هاي وابسته به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري است كه با هدف ارتقاي سطح مهارت شاغلان بخش هاي متفاوت اقتصادي و افزايش مهارت هاي حرفه اي دانش آموختگان مركز آموزش كه فاقد تجربه اجرايي هستند تشكيل و با بكارگيري و سازمان دهي امكانات، منابع مادي و انساني دستگاه هاي اجرايي، نسبت به برگزاري دوره هاي علمي كاربردي در مقاطع كارداني و كارشناسي اقدام مي كند.
دانشگاه جامع علمي كاربردي تنها متولي نظام آموزش عالي علمي كاربردي است كه زير نظر وزارت علوم، تحقيقات و فناوري اداره مي شود.
هدف دانشگاه جامع فراهم آوردن موجباتي است كه مشاركت سازمان ها و دستگاه هاي اجرايي دولتي و غير دولتي را براي آموزش نيروي انساني متخصص و مورد نياز بخش هاي متفاوت اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور است، به شيوه اي كه دانش آموختگان بتوانند براي فعاليتي كه به آن ها محول مي شود . دانش و مهارت لازم را كسب نمايند.
دانشگاه جامع علمي كاربردي در مهر 1371 به تصويب شوراي گسترش آموزش عالي تاسيس و به عنوان يكي از دانشگاه هاي وابسته به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با هدف ارتقاء سطح مهارت شاغلين بخش هاي متفاوت اقتصادي و افزايش مهارت هاي حرفه اي دانش آموختگان از 1373 فعاليت خود را بطور رسمي آغاز كرد كه در حال حاضر در مقاطع كارداني ، كارشناسي و كارشناسي ارشد اقدام مي كند.

**هدف آموزش هاي علمي كاربردي ارتقاي دانش كار و ايجاد مهارت هاي متناسب با حوزه فعاليت شغلي
رئيس دانشگاه جامع علمي و كاربردي استان زنجان در اين ارتباط به خبر نگار ايرنا گفت: دانشگاه جامع مسئوليت برنامه ريزي، سازماندهي، پشتيباني هاي كارشناسي، عملياتي، اطلاعات و سياست گذاري هاي كلان و نيز نظارت و ارزشيابي مراكز و موسسه هاي علمي كاربردي را برعهده دارد.
دكتر حسن طغرانگار افزود: مراكز و موسسه هاي آموزش عالي علمي كاربردي زير نظر دانشگاه، ركن اجرايي آموزش هاي علمي كاربردي و به قصد ارتقاي دانش كار و ايجاد مهارت هاي متناسب با حوزه فعاليت شغلي افراد تاسيس شده است.
وي اظهار داشت: مباني، فلسفه وجودي و ضرورت فعاليت و ارتقاي دانشگاه جامع علمي كاربردي در اسناد بالادستي به خوبي تبيين آموزش نيروي انساني متخصص ماهر و كارآمد متناسب با نيازهاي بازار كار (فعلي و آتي ) اعلام شده است.
اين استاد دانشگاه افزود: ارتقاء توان كارآفريني و ايجاد فرصت هاي شغلي پايدار با تاكيد بر استفاده از توسعه فناوري و اقتصاد دانش بنيان ازجمله اهم موارد مرتبط در سياست هاي كلي اشتغال است.
وي اضافه كرد: همچنين در نقشه جامع علمي كشور مصاديقي همچون 'همسوكردن سياست هاي توسعه صنعتي و اقتصادي كشور، به ويژه برنامه هاي پنجساله توسعه، با سياست هاي كلان توسعه علم و فناوري دركشور' و 'سازماندهي نظام هاي حرفه اي مبتني بردانش علمي و فني براي اداره واحدهاي اقتصادي واجتماعي'، ' نهادينه كردن فرهنگ مهارت گرايي، پژوهش محوري و كارآفريني در نظام علم، فناوري و نوآوري' بسيار حائز اهميت است.
طغرانگار افزود: ضرورت تامين شرايط توسعه كارآفريني، توانمندسازي نيروي كار و ايجاد ارزش افزوده، توليد ثروت و اشتغال مولد' از جمله اهم مواردي است كه از سياست هاي كلي اقتصاد مقاومتي بهره برداري مي شود.
وي يادآوري كرد: از سوي ديگر ضرورت تنظيم رابطه متقابل تحصيل با اشتغال و متناسب سازي سطوح و رشته هاي تحصيلي با نقشه جامع علمي كشور و نيازهاي توليد و اشتغال' مصرح در سياستهاي كلي علم و فناوري است.
وي بيان كرد: توانمندسازي و ارتقاي بهره وري نيروي كار با افزايش انگيزه، مهارت و خلاقيت و ايجاد تناسب بين مراكز آموزشي و پژوهشي با نيازهاي بازار كار' نكته قابل توجه در سياست هاي كلي توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني براي دانشگاه بوده است.
رئيس دانشگاه جامع علمي و كاربردي زنجان گفت: اين مهم در سياست هاي كلي برنامه ششم توسعه با عناويني چون 'بهبود مستمر فضاي كسب و كار و تقويت ساختار رقابتي در بازارها'، 'رشد اقتصادي شتابان و پايدار و اشتغال زا' و 'افزايش سهم آموزش هاي مهارتي در نظام آموزشي كشور' مورد تاكيد مقام معظم رهبري قرار گرفته است.
اين مسئول با اشاره به اهداف و ماموريت هاي دانشگاه جامع علمي و كاربردي ،تربيت و افزايش كارايي و اثر بخشي نيروي انساني مورد نياز در بخش هاي مختلف صنعت، كشاورزي، خدمات و فرهنگ و هنر بر اساس استانداردهاي شغلي، فرهنگ ارزشي- بومي نياز بازار كار داخلي و تقاضاي بازارهاي منطقه اي و بين المللي متناسب با نظام اشتغال كشور را از جمله آن برشمرد.
طغرانگار افزود: گسترش و نهادينه كردن فرهنگ كسب و كار بر پايه استعداد، ذوق، دانش، مهارت، فناوري، تخصص، توانايي و كارآفريني با تقويت باورهاي اعتقادي و اخلاق حرفه اي و توسعه كمي و كيفي آموز ش هاي مهارت و فناوري مبتني بر پژوهش هاي كاربردي و آمايش سرزمين با بهره گيري از ظرفيت بخش هاي مختلف كشور اعم از دولتي، عمومي، تعاوني و خصوصي با رويكرد تقاضا محوري و تعامل مستمر و موثر با نهادهاي بين المللي از ديگر ماموريت هاي ذكر كرد.
وي اظهار داشت: طراحي و تدوين نمونه ها و روش هاي انعطاف پذير در آموز ش هاي مهارتي و فناورانه و نيازسنجي مستمر آموزشي مبتني بر آمايش سرزمين و برنامه ريزي، سازماندهي و هدايت آموزش هاي مهارتي و فناورانه بر اساس تحولات فناوري ومعرفي و هدايت فارغ التحصيلان آموزش مهارتي و فناورانه به بازار كار بر اساس ظرفيت ها و فرصت هاي شغلي بخش دولتي و غير دولتي و توانمندي هاي فارغ التحصيلان از ديگر موضوعات ياد شده در اين بخش است.

** توسعه اشتغال نيازمند توجه به برخي چالش ها
اين استاد دانشگاه ادامه داد:اشتغال يكي از مسايل مهم در برنامه ريزي هاي كلان هر كشور است و توسعه اين مقوله مهم بويژه براي جوانان نيازمند توجه كافي به برخي چالش هاست.
وي اضافه كرد: عدم تعامل كافي بين موسسات آموزشي و بازار كار، نبود فرصت هاي شغلي كافي، ضعف برنامه هاي حمايت از خود اشتغالي، برخي مشكلات مربوط به سازمان يافتگي بازار كار كشور و ضعف هاي مربوط به فعاليت و عملكرد موسسات كاريابي ازجمله مسائلي هستند كه بدون توجه كافي به آنها مقوله مهم اشتغال به سامان نخواهد رسيد.
طغرانگار افزود: بر اين اساس دانشگاههاي نسل سوم بايد در تدبير اين چالش ها نقش و سهم زيادي داشته باشند و بويژه در پيوند ميان آموزش هاي پيش از دانشگاه با نيازهاي بازار كار از رهگذر تربيت نيروهاي مهارت آموخته مسير اشتغال را تقويت نموده و توليد را رونق بخشند.
وي اظهار داشت: مهارت آموزي متقاضيان شغل يكي از گام هاي مهم در مسير اشتغال بشمار مي رود و در اين ميان دانشگاه جامع علمي كاربردي به عنوان نهاد پيش رو در آموزش هاي دانشگاهي مهارت محور، مي تواند نقش محوري را در اين خصوص بر عهده گيرد.
رئيس دانشگاه جامع علمي و كاربردي استان زنجان ادامه داد: هم اكنون و در راستاي اين رسالت كلان ، دانشگاه جامع و به منظور آشنايي مخاطبان بويژه دانش آموزان با ظرفيت هاي شغلي استان و رشته هاي مرتبط با مشاغل تخصصي تدوين شده است.

** كلينيك مشاوره اشتغال راهي براي تبديل ايده به فعاليت شغلي پايدار
طغرانگار با اشاره به فعاليت هاي انجام گرفته در بخش پژوهش ،صنعت و كارآفريني افزود: در اين راستا كلينيك مشاوره اشتغال و كارآفريني دانشگاه جامع علمي كاربردي استان زنجان با هدف ارائه خدمات مشاوره اي در زمينه هاي شغلي و كارآفريني، آموزش كسب و كار، حقوقي، بازاريابي و فروش، مالي، تهيه منابع سرمايه گذاري، تبديل ايده به يك فعاليت شغلي پايدار راه اندازي شده است.
وي اظهار داشت: با برگزاري كارگاه آشنايي با اصول كارآفريني مي توان با ايجاد نگرش كارآفرينانه در دانشجويان به عنوان شرط لازم براي بروز رفتاركارآفرينانه و متعاقب آن خود اشتغالي از سوي آنان گامي هرچند كوچك در تحقق فرمايش مقام معظم رهبري برداشت.
اين استاد دانشگاه ادامه داد: كارگاه آشنايي با مديريت پارك‌هاي علم و فناوري و مراكز رشد پارك علم و فناوري سازماني است كه به وسيله متخصصان حرفه‌اي اداره مي‌شود و هدف اصلي آن افزايش ثروت جامعه از طريق تشويق و ارتقاي فرهنگ نوآوري و افزايش توان رقابت در ميان شركت ها و مؤسساتي است كه متكي بر علم و دانش در محيط پارك فعاليت مي‌كنند.
وي بيان كرد: سمينار آشنايي با پارك هاي علم و فناوري و مراكز رشد ، نشست آشنايي با نظام مهارتي براي دانش آموزان در راستاي آيين نامه نظام آموزش مهارت و فناوري و سياست هاي كلي اشتغال، دانشگاه جامع علمي كاربردي وابسته به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به عنوان دانشگاه نسل سوم با رويكردهاي نظام آموزش عالي مهارتي، دوره هاي آموزشي را به صورت حضوري اجرا مي كند.

** كسب عنوانين خوب توسط دانشجويان علمي و كاربردي زنجان
معاون اجرائي وفرهنگي دانشگاه علمي و كاربردي استان زنجان نيز با اشاره به اينكه دانشجويان اين واحد دانشگاهي از زمان تاسيس تا به اكنون در رقابت هاي مختلفي عنواني متعددي را كسب كرده اند گفت: با برگزاري المپياد فرهنگي ورزشي دانشجويان دختر دانشگاه جامع علمي و كاربردي كشور طي شهريور سال 90 در استان البرز، ورزشكاران اعزامي اين واحد دانشگاه مقام دوم دو ميداني و كاپ ورزشي را از آن خود كردند.
بهروز صالحي افزود: كسب مقام اول فوتسال ، مقام اول كاراته و مقاوم سوم تكواندو پسران اين واحددانشگاهي در المپياد فرهنگي ورزشي دانشجويان پسر علمي و كاربردي كشور در زنجان طي سال 90 از جمله موفقيت هاي ديگر كسب شده است.
وي اظهار داشت: طي تابستان سال 91 با برگزاري المپياد فرهنگي ورزشي دانشجويان پسر( استان اذربايجان غربي) ورزشكاران اين واحد دانشگاهي مقاوم دوم فوتسال را كسب كردند و در شهريور سال 92، نيز تيم اعزامي پسران در المپياد فرهنگي ورزشي دانشجويان پسران در استان اذربايجان شرقي مقاوم اول فوتسال را از آن خود كردند.
صالحي افزود: از زمان تاسيس دانشگاه علمي و كاربردي استان زنجان در سال 75 تا سال 97، تعداد دانشجويان، مراكز و كد رشته هاي با تحولاتي مواجه شده است.
وي بيان كرد: اين در حالي است اين واحد دانشگاهي در زمان تاسيس خود در سال تحصيلي 75- 76، با 19 دانشجود در يك كد رشته كار خود را آغاز كرد كه اين تعداد به تدريج افزايشي يافت تا جايي تعداد مراكز اين دانشگاه در سال 92- 93، به 16 مركز به تعداد 11 هزار و 84 دانشجو در 132 كد رشته دانشگاهي رسيد.
معاون اجرايي و فرهنگي دانشگاه جامع علمي و كاربردي استان زنجان خاطر نشان كرد: پس از فراز و نشيب هاي متعدد هم اكنون چهار هزار دانشجو در 18 مركز تحت پوشش اين واحد دانشگاهي در 98 كد رشته مشغول به تحصيل هستند.
به گفته وي، دانشجويان اين واحد دانشگاهي نشان دادند كه در صورت توجه و حمايت و سرمايه گذاري لازم مي توانند در مسابقات و رقابت هاي مختلف افتخارآفرين باشند كه اين مهم تا كنون به خوبي ملموس بوده است.
9646/8068