۱۴ بهمن ۱۳۹۷، ۸:۰۲
کد خبر: 83194454
T T
۰ نفر
انقلاب، كلاس هاي درس را تا مرزهاي خراسان شمالي كشاند

بجنورد- ايرنا- انقلاب، امكانات آموزشي را در سراسر استان خراسان شمالي حتي در دورترين نقاط و در روستاهاي مرزي راز وجرگلان كشانده شده است و به همين دليل هم اكنون قوميت هاي مختلف نظير تركمن، تات و بلوچ هم از اين نوع امكانات بهره مند هستند.

به گزارش ايرنا، با پيروزي انقلاب اسلامي، نه تنها در زمينه سوادآموزي بلكه در عرصه هاي مختلف آموزشي، اقدامات بسيار چشمگيري در اين استان انجام شده است.
از توسعه فضاي آموزشي و افزايش سرانه ورزشي گرفته تا توجه به ساختار آموزش و پرورش، توجه به وضعيت بهداشتي مدارس و سلامت دانش آموزان همه مرهون آرمان هايي است كه پس از انقلاب در حوزه تعلم و تربيت ايجاد شده است.
اكنون مناطق مختلف استان خراسان شمالي، در دورترين نقاط مرزي از امكانات آموزشي بهره مند شده اند اين در حالي است كه اين خدمات پيش از انقلاب عادلانه توزيع نشده بود و روستاها از خدمات آموزشي بهره چنداني نداشتند.

* ارتقاي سوادآموزي
ارتقاي باسوادي و حركت جهادي براي سواد و آموختن خواندن و نوشتن يكي از دستاوردهاي مهم انقلاب است كه در سايه توجه ويژه مسئولان در جامعه ما به دست آمده است.
معاون سواد آموزي اداره كل آموزش و پرورش خراسان شمالي در اين باره گفت: ميزان باسوادي گروه 6 سال و بالاتر در اين استان در چهل سال گذشته 48.3 درصد رشد داشته است.
مهدي مودي اظهار داشت: ميزان باسوادي در گروه 6 سال و بالاتر از 40 درصد در پيش از انقلاب به 83.3 درصد در سرشماري سال 95 رسيده است و در اين زمينه 43.3 درصد رشد حاصل شده است.
وي افزود: ميزان باسوادي زنان در گروه 6 سال و بالاتر هم با 51.47 درصد رشد از 27.2 درصد قبل از انقلاب به 78.67 درصد رسيده است.
وي خاطرنشان كرد: درصد باسوادي مردان درگروه 6سال و بالاتر استان از 52.4 درصد در قبل از انقلاب به حدود 87.9 درصد رسيده و 35.4 درصد رشد داشته است.
مودي گفت: درصد باسوادي شهري در گروه سني 6 سال و بالاتر از 60.8 درصد در قبل از انقلاب به 89.61 درصد رسيده است و در اين زمينه 28.8 درصد رشد حاصل شده است.
وي با اشاره به رشد 48.4 درصدي در ميزان باسوادي روستاييان استان درگروه سني 6 سال و بالاتر گفت: ميزن باسوادي اين قشر از 26.6 درصد قبل از انقلاب به بيش از 75 درصد در آخرين سرشماري رسيده است.
وي گفت: انجام ده ها طرح محلي و منطقه اي در خصوص توانمندسازي مخاطبين تلاش شده است تا به سوادآموزي و پايداري سواد كمك شود.
معاون سوادآموزي اداره كل آموزش و پرورش خراسان شمالي، اجراي طرح آموزش آي.سي.دي.ال، راه اندازي مراكز يادگيري محلي، حلقه هاي كتابخواني، خواندن با خانواده، زنان، عشاير، پرسش مهر رياست جمهوري و توليد قارچ را از برنامه هاي مكمل براي ارتقاي سوادآموزي در اين معاونت عنوان كرد.

* ارتقاي فضاهاي ورزشي
معاون سلامت و تربيت بدني اداره كل آموزش و پرورش خراسان شمالي هم توجه به موضوع بهداشت و ارتقاي فضاي ورزشي در مدارس را از دستاوردهاي مهم انقلاب برشمرد و گفت: پيش از انقلاب، هيچ مجتمع ورزشي فعال در آموزش و پرورش اين منطقه وجود نداشت اما اكنون 66 مجتمع در اختيار دانش آموزان استان است.
حسن لنگري اظهار داشت: ايجاد سه اردوگاه دانش آموزي و چهار استخر شنا از ديگر دستاوردهايي است كه به بركت اين نظام در آموزش و پرورش استان محقق شده است.
وي با اشاره به توسعه سرانه ورزشي براي دانش آموزان آن را از ديگر اقدامات آموزش و پرورش و از مصاديق توجه مسئولان نظام به سلامت كودكان و نوجوانان عنوان كرد و گفت: اكنون سرانه ورزشي سر پوشيده به كل دانش آموزان 28 سانتيمترمربع است كه رتبه چهار كشوري از آن اين استان بوده و سرانه ورزشي روباز به كل دانش آموزان 18 سانتيمترمربع است كه در اين زمينه رتبه هشت كشوري به اين استان اختصاص يافته است.
معاون سلامت و تربيت بدني اداره كل آموزش و پرورش خراسان شمالي در باره توجه به سلامت دانش آموزان در مدارس گفت: پيش از انقلاب طرح هاي سنجش سلامت تنها 10 درصد از دانش آموزان اين منطقه را تحت پوشش داشت اما اكنون 75 هزار دانش آموز از 169 هزار نفر دانش آموز استان از اين طرح بهره مند هستند.
وي گفت: اكنون طرح بهداشت دهان و دندان 95 هزار و 500 دانش آموز، طرح سفيران سلامت 24 هزار و 500 دانش آموز، جشنواره نوجوان سالم 95 هزار و 500 دانش آموز و برنامه هاي پيشگيرانه آسيب هاي اجتماعي براي دانش آموزان 47 هزار و 750 دانش آموز استان اجرايي شده است.
معاون سلامت و تربيت بدني اداره كل آموزش و پرورش خراسان شمالي افزود: اين در حالي است كه هيچ كدام از اين برنامه ها پيش از انقلاب مورد توجه نبوده است.

* توجه ويژه به ساختار آموزش و پرورش
مديركل آموزش و پرورش خراسان شمالي هم توجه به ساختار اين نهاد را از دستاوردهاي مهم انقلاب عنوان كرد و گفت: شمار ادارات فعال آموزش و پرورش استان پيش از انقلاب تنها سه اداره بود اما اكنون به 9 مورد رسيده است.
عباس سعيدي اظهار داشت: شمار آموزشگاه هاي ابتدايي از 613 باب به يكهزار و 203 باب، آموزشگاه هاي متوسطه اول از 48 مورد به 459 باب و آموزشگاه هاي متوسطه دوم از 15 باب به 167 باب رسيده است.
وي خاطرنشان كرد: آموزشگاه هاي فني و كاردانش پيش از انقلاب ايجاد نشده بود اما اكنون 121 آموزشگاه داير است.
وي گفت: شمار كلاس درس دوره ابتدايي از يكهزار و 830 كلاس در سال تحصيلي 56-57 به چهار هزار و 805 كلاس رسيده و شمار كلاس درس متوسطه اول از 243 به يكهزار و 901 و همچنين شمار كلاس درس متوسطه دوم از 134 به 888 كلاس ارتقا يافته است.
سعيدي گفت: اكنون 668 كلاس درس براي رشته هاي فني و كاردانش در استان داير است.
وي با اشاره به افزايش چشمگير شمار دانش آموزان و تلاش براي پوشش حداكثري در انقلاب گفت: در اين چهل سال شمار دانش آموزان ابتدايي از 53 هزار و 601 نفر به 99 هزار و 723 نفر، دانش آموزان متوسطه اول از 10 هزار و 171 نفر به 39 هزار و 641 نفر و دانش آموزان متوسطه دوم از پنج هزار و 72 نفر به 19 هزار و 636 نفر رسيده است.
مدير كل آموزش و پرورش خراسان شمالي خاطرنشان كرد: اكنون 10 هزار و 147 نفر دانش آموزان فني و كاردانش، مشغول به تحصيل هستند كه پيش از انقلاب اين رشته ها داير نبوده است.
وي افزايش شمار كاركنان را از ديگر اقدامات براي توسعه خدمات آموزشي برشمرد و اظهار داشت: شمار كاركنان دوره ابتدايي استان از 2 هزار و 129 نفر در پيش از انقلاب به پنج هزار و 961 نفر رسيده و شمار كاركنان متوسطه اول از 454 نفر به سه هزار و 357 نفر ارتقا يافته است.
مدير كل آموزش و پرورش خراسان شمالي اظهار داشت: شمار كاركنان متوسطه دوم هم از 195 نفر در چهار دهه گذشته به سه هزار و 505 نفر افزايش يافته و شمار كاركنان اداري هم از 175 نفر به 611 نفر رسيده است.
در سال تحصيلي جاري، 169 هزار و 155 نفر دانش آموز در اين استان مشغول به تحصيل هستند كه اين رقم معادل 1.2 درصد دانش آموزان كشور است.
اكنون تراكم دانش آموزان در مدارس دولتي در كلاس درس 20.7 نفر است.
در استان 13 هزار و 468 به عنوان كاركنان آموزشي به صورت رسمي، آزمايشي و پيماني مشغول به خدمت هستند كه اين رقم معادل 1.5 درصد از كاركنان كشور است.
7185/6042