۱۵ بهمن ۱۳۹۷، ۲۰:۱۲
کد خبر: 83197470
T T
۰ نفر
عزم منطقه آزاد ماكو براي گسترش و تعميق روابط تجاري با تركيه

اروميه - ايرنا - معاون اقتصادي و سرمايه گذاري سازمان منطقه آزاد ماكو گفت:‌ با توجه به سابقه همكاري ترابزون و منطقه آزاد ماكو هم‌اكنون فعالان اقتصادي و گردشگري اين كشور خواستار گسترش و تعميق روابط تجاري و سرمايه‌گذاري‌هاي اقتصادي و گردشگري در بخش‌هاي مختلف اين منطقه هستند.

به گزارش ايرنا، ابراهيم جليلي روز دوشنبه در جمع فعالان اقتصادي ترابزون تركيه اظهار داشت:‌ از مهم‌ترين زمينه‌هاي همكاري بين منطقه آزاد ماكو و بندر ترابزون، توسعه تجارت بين 2 منطقه و بهره مندي از ظرفيت تجاري طرفين و سرمايه گذاري در حوزه لجستيك بوده و ماكو مي تواند نقش بندر خشك ترابزون را ايفا كند.
وي به فرصت هاي سرمايه گذاري در پنج حوزه لجستيك، گردشگري،‌ صنايع و معادن،‌ كشاورزي و بازرگاني اشاره كرد و افزود: قيمت هاي مناسب انرژي و نيروي كار كافي و متخصص، مزيت ها و مشوق هاي قانوني، معافيت هاي مالياتي و گمركي نيز فرصت خوبي ايجاد كرده تا سرمايه گذاران تركيه به سرمايه گذاري و تجارت مشترك در منطقه آزاد ماكو ترغيب شوند.
معاون اقتصادي و سرمايه گذاري سازمان منطقه آزاد ماكو خواستار همكاري گردشگري تركيه و منطقه آزاد ماكو شده و گنجاندن اين منطقه در برنامه تورگردانان تركيه‌اي شد و بيان كرد: ترابزون و ماكو مي‌توانند با اجراي بسته‌هاي گردشگري تركيبي توريست‌هايي را كه به اين كشور ها سفر مي‌كنند، به جاذبه هاي گردشگري يكديگر معرفي و سفر را تسهيل كنند.
يك فعال اقتصادي نيز در اين نشست گفت: شهر ترابزون تركيه بين راه ابريشم ميان استانبول و منطقه آزاد ماكو قرار دارد و سال‌ها مركز تجاري بين‌المللي مهم اين منطقه بوده است.
رجب بوركان افزود:‌ اين بندر با كوتاه كردن مسير هزار كيلومتري و كاهش مصرف سوخت گازوييل و استهلاك كاميون در مسير بلغارستان كشور روماني از طريق دريا توجيه اقتصادي خوبي براي حمل كالا دارد و بايد تلاش كنيم هر روز راه جديدتري پيدا كنيم.
در اين نشست فعالان اقتصادي ترابزون نيز به معرفي امكانات، مزيت ها، تسهيلات و ظرفيت هاي بندر تجاري ترابزون پرداخته و آمادگي ناوگان تركيه براي ارسال كالاهاي ترانزيتي به كشور ايران را اعلام نمودند.
در پايان جلسه بر همكاري مشترك در زمينه هاي توليد خصوصا توليد محصولات غذايي و كشاورزي، توسعه گردشگري و انجام پروژه هاي عمراني تاكيد شد.
7132/2093