۱۶ بهمن ۱۳۹۷، ۱۱:۳۰
کد خبر: 83198108
T T
۰ نفر
648 هزار فرصت شغلی پس از انقلاب برای ایثارگران فراهم شد

تهران- ایرنا- معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: 64٨ هزار فرصت شغلی در طول 4٠ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای جامعه ایثارگران فراهم شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، محمود پاكدل روز سه‌شنبه در نشست خبری افزود: در دولت تدبیر و امید نیز ٢٧٠ هزار فرصت شغلی ایجاد برای ایثارگران فراهم شده است امسال نیز ٢٠ هزار شغل برای جویندگان كار در میان خانواده های شهدا و ایثارگران ایجاد شد.
وی به موضوع اشتغال و كارآفرینی ایثارگران اشاره كرد و گفت: در بحث اشتغال در سه زمینه استخدام در دستگاه های اجرایی، استخدام در بخش خصوصی و اشتغال آفرینی انفرادی و تجمیعی و واگذاری تسهیلات اشتغالزایی فعالیت می كنیم و١4 هزار فقره وام خوداشتغالی به ایثارگران داده شده است.
وی تصریح كرد: در حوزه پذیرش و امور اداری بنیاد شهید ٨٠ درصد اعتبارات این نهاد برای پرداخت حقوق، مستمری، كمك معیشت و حق پرستاری هزینه می شود.
معاون بنیاد شهید با بیان اینكه ٣٧٠ هزار نفر مشمول این حوزه هستند، اظهار داشت: در حوزه پذیرش مسأله احراز جانبازان و پذیرش تمام ایثارگران انجام می شود.
پاكدل ادامه داد: امسال حدود پنج هزار پرونده مربوط به جانبازان احراز و رسیدگی شد كه درباره شهدا نیز ٣١٠ پرونده شهادت احراز شده است.
وی درباره كارت شناسایی جدید ایثارگران نیز گفت: مجموعه ایثارگران مشمول طرح تغییر كارت شناسایی را افزایش دادیم به طوری كه ٣٢6 هزار جانباز زیر ٢5 درصد نیز مشمول این طرح هستند و در مجموع ٩٢٠ هزار نفر كارت شناسایی جدید دریافت می‌كنند.
پاكدل اضافه كرد: تاكنون5٨٠ هزار نفر به سامانه الكترونیكی درخواست كارت شناسایی مراجعه كردند كه 4٢٠ هزار كارت صادر شد. ١١٠هزار كارت آماده تحویل به پست است و هفته آینده به در منازل ایثارگران ارسال خواهد شد.
وی درباره طولانی شدن زمان احراز درصد جانبازی نیز گفت: فرایندی را تهیه كرده ایم كه ظرف 6 ماه آینده عملیاتی می شود كه طی آن ایثارگران با ورود به سامانه ایثار بنیاد شهید پس از بررسی كارشناسان، فرم احراز به صورت الكترونیكی برای جانبازان ارسال می شود و تسریع در رسیدگی به پرونده آنها امكانپذیر می شود.
وی درباره رزمندگانی كه مدارك پزشكی برای درصد جانبازی ندارند، اظهار داشت: تاكنون ٢٢ پرونده تهیه شده است اما چون احراز آنها توسط كمیسیون پزشكی نهادهای اعزام كننده است و پس از آن پرونده از كمیسیون پزشكی نیروهای مسلح برای بنیادشهید ارسال می شود. حداقل پنج درصد جانبازی به این افرادی كه هیچ مدركی از رزمندگی خود نداشته باشند داده می شود البته اگر بخواهند می توانند در كمیسیون های پزشكی بنیاد شهید شركت كرده تا در صورت تكمیل مدارك، درصد جانبازی بیشتری را دریافت كنند.
پاكدل درباره كمك معیشت جانبازان معسر نیز گفت: امسال تاكنون هفت هزار و 5٠٠ نفر شناسایی شده اند كه حداقل حقوق كارمندان دولت برای آنها اعمال شده است.
معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید افزود: همچنین حق پرستاری طبق ماده ٢6 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران بر اساس قانون كار به والدین شهدا پرداخت می شود.
وی گفت: همچنین طبق ماده ٢٢ قانون جامع ایثارگران، ایثارگران دارای افراد تحت تكفل با بیماری صعب العلاج از آبان امسال از خدمات بنیاد شهید بهره مند شدند. حدود سه هزار و 4٠٠ نفر مشمول شناسایی شدند كه ماهانه مبلغ ٣٨4 هزار تومان دریافت می‌كنند.
وی درباره سبد حمایتی دولت نیز گفت: ٧٢6 هزار نفر برای دریافت این بسته حمایتی به وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی معرفی شدند كه در نهایت 5٣٣ هزار نفر از این بسته حمایتی بهره مند شدند.
وی به اجرای طرح مددكاری اجتماعی و اجرای طرح سپاس اشاره كرد و افزود: سالانه 4٠٠ هزار بازدید از خانواده های شهدا و ایثارگران انجام شود. امسال تاكنون ٣5٠ هزار بازدید انجام شده است، در بخش مشاوره در ٨٨ مركز مشاوره ای، امسال ٢١٠ خدمت فردی، ٢5 هزار مشاوره گروهی و 6٠ هزار نفر آموزش خانواده را فراگرفته اند.
پاكدل درباره ارائه خدمات به جامعه ایثارگری نیز اظهار داشت: همچنین بنیادشهید برای 850 هزار نفر ازخانواده های شهدا و ایثارگرانی كه در هیچ دستگاهی از بیمه عمر و حوادث بهره مند نبودند خدمات بیمه ای را فراهم كرده است. به 35 هزار و 500 نفر امسال تاكنون تسهیلات 30 میلیون تومانی ازدواج پرداخت شد كه در مجموع حدود هزار میلیارد تومان رقم اعتباری این تسهیلات بوده است.
وی به پرداخت خسارت به زلزله زدگان كرمان و كرمانشاه در سال گذشته نیز اشاره كرد و گفت: 71 میلیارد تومان توسط بیمه البرز به خسارت دیدگان كرمانشاه پرداخت شد.
وی همچنین به برنامه ریزی برای توافق با دولت و سازمان امور استخدامی برای ایجاد شغل جانبازان 70 درصد اشاره كرد و افزود: به همین منظور سهمیه 200 نفر در بند «ج» ماده 87 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران این موضوع آمده است كه قرار است پس از آزمون استخدامی سال 97 دستگاه های اجرایی توافق برای اشتغال 10 هزار و 400 نفر مشمول این طرح به سرانجام برسد.

* سند نگهداری گلزار شهدا تهیه می شود
معاون تعاون و امور اجتماعی بنیادشهید درباره ساماندهی گلزار شهدا نیزگفت: پس از جنگ تحمیلی ساماندهی گلزار شهدا شروع شد و از مجموع 20 هزار و 85 گلزار شهدا، 14 هزار و 745 مورد ساماندهی شده، 564 مورد در دست اقدام و چهار هزار و 800 گلزار هنوز ساماندهی نشده است.
وی ادامه داد: مجموع مزارهای شهدای ساماندهی شده از 223 هزار مزار، 125 هزار آن ساماندهی شده مابقی یا در دست اقدام و یا هنوز انجام نشده است.
وی تصریح كرد: اسناد بالادستی در ارتباط با ساماندهی گلزار شهدا وجود دارد كه طبق اساسنامه بنیادشهید، ماده 11 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، بند «ت» برنامه ششم توسعه و همه سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است.
پاكدل اضافه كرد: به همین منظور كارگروهی برای این موضوع تشكیل شده است و تا قبل از تصمیمات این كارگروه تمام موارد ساماندهی گلزار شهدا متوقف شده است، منویات رهبری برای عدم اجرای همسان سازی گلزار شهدا است و تلاش می شود كه قبور شهدا حفظ و نگهداری شود.
وی با بیان اینكه 30 درصد مزار شهدا هنوز همسان سازی نشده است، اظهار داشت: به همین منظور از ابتدای سال تاكنون درصدد تنظیم سند نگهداری گلزار شهدا هستیم كه مطالعات اولیه آن انجام شده است و برنامه ریزی می شود تا توافق نامه آن تنظیم و تهیه شود.
به گفته وی هنوز آمار دقیقی از تعداد گلزار شهدایی كه باید ساماندهی شود، نداریم، تاكید كرد: كارگروه برای اصلاح گلزار شهدا تصمیم گیری خواهد كرد. با توجه به اینكه بسیاری از گلزارهای شهدا برای برخی مردم استان ها تبدیل به یك مكان فرهنگی و زیارتی شده است دنبال ایجاد بهترین مكان برای مزار شهدا هستیم.
وی تصریح كرد: پس از جنگ تحمیلی تاكنون 710 درصد گلزار شهدا ساماندهی شده است بقیه به دلیل كمبود اعتبار باقیمانده است، اما معتقدیم گلزار شهدا باید دارای سندی باشد چون میراثی برای نسل آینده است كه در سند تمام موارد فرهنگی برای نگهداری و حفظ شكل طبیعی گلزار آورده می شود كه برای این موضوع با یك مركز پژوهشی قرارداد منعقد خواهد شد.
وی تاكید كرد: ما به دغدغه های خانواده های شهدا توجه می كنیم و برای ساماندهی هم از این خانواده ها نظرخواهی می كنیم.
وی در پاسخ به این سوال كه آیا بنیادشهید در پنج حوزه كاری اداره كه تعاون و امور اجتماعی در بخش های حوزه پذیرش، مشاوره و مددكاری، تسهیلات رفاهی، اشتغال و كارآفرینی و مسكن و امور گلزارها به اهداف خود دست یافته است، گفت: در برخی از موارد حتی تا بالای 90 درصد به اهداف خود رسیده ایم، در حوزه اشتغال با ایجاد سالانه 20هزار فرصت شغلی، در حوزه مددكاری با 400 هزار بازدید سالانه از خانواده های شهدا و جانبازان و در حوزه های مختلف نیز به این اهداف دست یافته ایم.

* پرداخت سالانه 100 هزار تسهیلات مسكن به ایثارگران
پاكدل به پرداخت سالانه 100 هزار تسهیلات مسكن به ایثارگران اشاره كرد و گفت: امسال نیز سهمیه 100 هزار نفر تسهیلات مسكن است كه در هفت بانك به متقاضیان داده می شود كه در دهه فجر نیز مراحل معرفی متقاضیان به بانك های عامل در برخی از استان ها نیز قوت بیشتری گرفته است.
به گفته وی، میزان تسهیلات در شهرهای بزرگ و بالای یك میلیون نفر 100 میلیون تومان، شهرهای زیر یك میلیون نفر 77 میلیون تومان، سایر شهرها 66 میلیون تومان و در روستاها 38 میلیون تومان است.
وی تاكید كرد: در حوزه مسكن در عملكرد 40 سالگی انقلاب یك میلیون و 30 هزار نفر تسهیلات مسكن دریافت كرده اند و در دولت تدبیر و امید این رقم 270 هزار و 310 نفر از جامعه ایثارگری است.

* هیچ طرحی برای ساماندهی گلزار بهشت زهرا نداشته ایم
خداكرم كولیوند، مدیركل تامین مسكن و ساماندهی گلزار شهدا بنیادشهید نیز گفت: 155 هزار گلزار شهدا تاكنون ساماندهی شده است و تعداد كمی از آنها یكسان سازی شده و هرآنچه كه بتوانیم در جهت حفظ و نگهداری شكل طبیعی گلزار شهدا تلاش خواهیم كرد.
وی تصریح كرد: درباره بهشت زهرا هیچ برنامه ای برای ساماندهی در دستور كار بنیاد شهید نیست و هیچ طرحی برای ساماندهی این گلزار وجود نداشته است، اكنون حفظ شرایط موجود بهشت زهرا برای ما مهم است. تمام 17 قطعه بهشت زهرا دست نخورده باقیمانده است و البته مسئول گلزار شهدای گمنام سازمان حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس است.
اجتمام * 7268 * 3063