۲۳ بهمن ۱۳۹۷، ۸:۳۳
کد خبر: 83206139
T T
۰ نفر
فرسودگی ماشین آلات، چالش راهداران كهگیلویه و بویراحمد

یاسوج - ایرنا - فرسودگی و پر هزینه بودن نگه‌داری ماشین‌آلات، و راه های كوهستانی و برفگیر كهگیلویه وبویراحمد یكی از چالش های جدی راهداران این استان است.

به گزارش ایرنا، فرسودگی ماشین آلات حوزه راه به دلیل ماموریت های متعدد و عمر بالا، از اصلی ترین معضلات در ارائه خدمات است.
كارشناسان حمل و نقل آسان كالا و مسافر برای تحقق رونق صنعت گردشگری، رساندن محصولات تولیدی و صنعتی به بازار مصرف و افزایش ضریب ایمنی را از حداقل مزایای توسعه راه‌های ارتباطی می‌دانند.
تقویت زیرساخت‌های ارتباطی در این میان در استان كهگیلویه و بویراحمد به دلیل كوهستانی بودن، محل اتصال استان‌های مركزی به جنوب كشور و قابلیت‌های صنعت گردشگری و لزوم سرعت بخشیدن به رساندن محصولات به بازارهای مصرف اهمیت دوچندانی دارد.
بارش برف و كولاك در برخی جاده‌های برون شهری در مناطق سردسیری این استان سبب كند شدن تردد خودروها شده و تردد در این جاده‌ها را با مشكل مواجه كرده است.
با شروع بارش برف در محورهای مواصلاتی یاسوج - اقلید گردنه باباحسن ، یاسوج - شیراز گردنه مله شوره ، یاسوج - بابامیدان گردنه مورگاه، یاسوج - چرام گردنه جوخانه و همچنین جاده های شهر مارگون، عبور و مرور در این محورها سخت و نیازمند تامین زیرساخت های راهداری است.
استان كهگیلویه و بویراحمد با توجه به قرار داشتن در دل رشته كوه های زاگرس هزینه های راه سازی و بازگشایی این مسیرها در آن چندین برابر سایر مناطق كشور است.
كارشناسان هزینه هر كیلومتر ساخت راه در كهگیلویه و بویراحمد را 40 میلیارد ریال برآورد می كنند و باتوجه به فرسوده بودن ماشین آلات راهداری این هزینه ها نیز افزایش می یابد.
در حالی كه در برخی استان ها با 10 میلیارد ریال اعتبار می توان یك كیلومتر جاده احداث كرد.
توسعه زیرساخت های حمل و نقل در استان كهگیلویه و بویراحمد به عنوان كریدور اتصال استان های مركزی به جنوب كشور كه سالانه 20 میلیون تردد در جاده های مواصلاتی آن انجام می شود افزون بر رفاه و ایمنی مردم این خطه نقش مهمی در توسعه پایدار در كشور دارد.
هنگامی كه سوز سرمای زمستان و بارش شدید برف در جاده ها غافلگیرت می كند راهداران همان هایی هستند كه زمانی برف و باران از زمین و آسمان می بارد مشغول پاكسازی جاده های می شوند.
در هنگام بارش برف سنگین ، چه شب ها و روزهایی كه بی وقفه و پی درپی در جاده ها برای باز كردن راه های اصلی و فرعی به دور از خانه و خانواده ، تلاش می كنند و گاه خود در این ورطه و ماموریت های سخت، گرفتار نامهربانی های طبیعت شده و جانشان را حین انجام وظیفه برای خدمت به مردم می گذارند.
این سفیران نارنجی پوش گاه در حال پاكسازی حریم راه ها و جاده ها ، گاه در حال تعمیر و نگهداری جاده ها ، گاهی در حال نصب علائم هشداردهنده و بازدارنده از خطر و خط كشی جاده ها و گاه در حال تامین روشنایی جاده ها و تونل و گاهی در بازگشایی جاده ها هستند كه البته این ها فقط بخشی از خدمات آنهاست.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای كهگیلویه گفت: مهمترین معضل راه و ترابری شهرستان فرسوده بودن ناوگان ماشین آلات است كه در فصل زمستان، به دلیل افزایش فعالیت، بیشتر ملموس و مشكل ساز است.
محمد ماهیاری عنوان كرد: با توجه به گستردگی حوزه راهداری، كمبود امكانات و فرسوده بودن وسایل راهداری نیاز است مسئولان استانی نسبت به تأمین نیازهای شهرستان همكاری كنند.
وی امكانات راهداری شهرستان را شامل یك لودر و یك دستگاه گریدر اعلام كرد.
ماهیاری طول راه‌های شهرستان كهگیلویه را یكهزارو 272 كیلومتر اعلام كرد و گفت: از این تعداد 970 كیلومتر راه روستایی است.
وی بیان كرد: سه اكیپ راهداری با امكانات كم در بخش‌های قلعه رئیسی و دیشموك در روزهای بارانی و برفی بازگشایی جاده‌ها را بر عهده دارند.
معاون راهداری اداره كل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای كهگیلویه و بویراحمد تعداد ماشین آلات راهداری استان را 150 دستگاه ذكر كرد و گفت: عمر بیشتر این دستگاه ها بالای 30 سال است.
محمد حسین نصیری راد تصریح كرد:220 راهدار در روزهای برفی و بارانی در 23 راهدارخانه ثابت و سیار با ماشین آلات فرسوده در محورهای مواصلاتی این استان مشغول بازگشایی جاده ها هستند.
وی افزود: در بیشتر مواقع با توجه به كمبود و فرسوده بودن ماشین آلات راهداری از ظرفیت شهرداری ها برای بازگشایی مسیرها استفاده می شود.
نصیری راد تصریح كرد:كهگیلویه و بویراحمد دارای 79 گردنه با 2 هزار و 846 كیلومتر و جاده و 66 نقطه به طول 327 كیلومتر محور برفگیر است.
وی افزود: برفگیر و كوهستانی بودن مسیرهای ارتباطی و عمر بالای ماشین آلات راهداری در فصل زمستان چالش اصلی این نهاد است.
نصیری راد با اشاره به برگزاری نشست با مسئولان سازمان راهداری كشور افزود: با قول مساعد مسئولان راهداری كشور قرار شد یك هزارو 400 دستگاه ماشین آلات راهداری خریداری شود.
وی افزود: از این میزان چهار دستگاه سهم كهگیلویه و بویراحمد است.
نصیری راد تصریح كرد: با همكاری استاندار نیز چهار دستگاه ماشین هایلوكس برای خدمات رسانی بهتر در اختیار راهداران استان قرار داده شد.
این استان با هشت شهرستان، 17 شهر و یكهزارو 674 روستا حدود 6 هزار كیلومتر راه اعم از بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی دارد كه خدمات رسانی بهتر در آستانه عید نوروز نیازمند تامین امكانات راهداری است.
از این میزان 142 كیلومتر بزرگراه، 505 كیلومتر راه اصلی، یكهزار و 238 كیلومتر راه فرعی و مابقی نیز روستایی است.
بیش از 44 درصد جمعیت افزون بر 723 هزار نفری این استان در روستاها ساكن هستند.
كهگیلویه وبویراحمد همچنین دارای یكهزار و 676 روستای دارای سكنه است كه حدود 700 روستای آن بالای 20 خانوار جمعیت دارد.
7531/6110