۲ فروردین ۱۳۹۸، ۱۶:۱۳
کد خبر: 83251313
T T
۰ نفر
بیش از 27 هزار گردشگر نوروزی در استان اردبیل اسكان یافتند

اردبیل - ایرنا - مدیركل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل اعلام كرد: از 27 اسفند ماه سال قبل تا پایان اولین روز سال جدید بیش از 27 هزار و 300 گردشگر نوروزی در مراكز اقامتی و هتل های این استان اقامت كرده اند.

نادر فلاحی روز جمعه در حاشیه بازدید از ستاد خدمات سفرهای نوروزی شهرستان سرعین به خبرنگار ایرنا گفت: این میزان حضور گردشگران نوروزی در مراكز اقامتی استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 20 درصد افزایش را نشان می دهد.
وی با اشاره به ادامه بازدیدها و نظارت بر فعالیت ارائه دهندگان خدمات برای مسافران نوروزی و انجام بیش از هزار و 300 بازدید نظارتی بیان كرد: در این مدت 62 هزار نفر بازدید از مراكز تاریخی ، تفریحی و توریستی نیز در سطح استان به ثبت رسیده است.
فلاحی اضافه كرد: در 30 كیلومتری مسیرهای منتهی به شهرهای گردشگرپذیر و با هدف كاهش تصادفات جاده‌ای در ایام نوروز، در 15 نقطه از جاده ‌های استان، ایستگاه و توقفگاه پذیرایی از گردشگران دایر شده است.
وی پیش بینی كرد كه با توجه به مساعد بودن آب و هوا در استان اردبیل در روزهای پیش رو، تعداد مسافران نوروزی استان افزایش چشمگیری داشته باشد.
به گزارش ایرنا ، گردشگرانی كه از مقصد شمال كشور به سمت غرب و شمال غرب كشور و بالعكس برای رسیدن به مقصد از اردبیل گذر می كنند، در مسیر سفر خود توقفی در مناطق مختلف استان داشته و از جاذبه های تاریخی این خطه دیدن می كنند.
مجموعه تاریخی و جهانی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی و نیز بازار تاریخی و چند خانه، پل، حمام و موزه تاریخی نیز كه در مركز شهر اردبیل واقع شده، از جمله مراكز مورد بازدید گردشگران در ایام تعطیلات نوروزی است.
شهر گردشگری سرعین در 27 كیلومتری شهر اردبیل هم كه با دایر بودن 22 واحد چشمه و استخر آبگرم معدنی و طبیعی، به عنوان قطب مجتمع های آبدرمانی كشور محسوب می شود، در نخستین روزهای تعطیلات عید نوروز مملو از جمعیت كثیر مسافران نوروزی شده است.
مكان های مهم گردشگری استان از جمله بقعه تاریخی شیخ صفی الدین اردبیلی در شهر اردبیل، مجتمع ها و استخرهای آبگرم شهرهای سرعین، مشگین شهر، نیر و خلخال و نیز بازارچه مرزی بیله سوار و پل معلق مشگین شهر به همراه 32 واحد اقامتگاه بوم گردی از جمله جاذبه های گردشگری استان اردبیل است كه در ایام نوروز مورد استقبال گردشگران قرار می گیرد.
همچنین مقبره شیخ حیدر، كاروانسرای قانلی بولاغ، سنگ نبشته های ساسانی، مجسمه های سنگی شهر یری، قلعه های دیو، قهقهه و كهنه در مشگین شهر، قیز قلعه سی و شاه تپه سی در گرمی، حمام سنگی در كوثر، قلعه بوینی یوغون در نیر، هفت تپه در خلخال و بناهای باستانی بازمانده از دوره های مختلف در گوشه و كنار این استان نمونه هایی از تاریخ و فرهنگ این دیار است.
دهكده صخره ای باستانی ویند كلخوران، تپه های باستانی آناهیتا، كلیسای مریم مقدس، كاروانسرای شاه عباسی، شیروان دره سی، عمارت آقازاده اردبیلی، منطقه گردشگری كپز و ازناو، منطقه حفاظت شده آق داغ، ژئوپارك دربند مشكول، گیلوان، آبشارهای سردابه، گورگور، شورشور، آق بلاغ (سیبیه خانی)، دیز و نره گر و غارهای تاریخی لاهرود و هفت خانه از دیگر جاذبه های گردشگری قابل توجه در استان اردبیل به شمار می رود.
امسال برای معرفی جاذبه ها و قابلیت های گردشگری استان اردبیل ستاد اجرایی خدمات سفر استان اردبیل در محل نگارخانه بقعه تاریخی شیخ صفی الدین اردبیلی دایر شده و تمام امور مربوط به سفرهای نوروزی استان از این محل مدیریت می شود.
همچنین در این محل نمایشگاه معرفی جاذبه ها و اماكن تفریحی و گردشگری استان اردبیل برپا شده و مسافران و گردشگران مراجعه كننده به بقعه تاریخی شیخ صفی الدین اردبیلی با ویژگی ها و ظرفیت های گردشگری منطقه آشنا شده و راهنمایی لازم برای تعیین مقصد سفر را دریافت می كنند.
این ستاد و نمایشگاه كه با هدف توزیع سفر در سراسر استان اردبیل دایر شده و شعار سفرهای ارزان و آسان با ایجاد شور و نشاط اجتماعی دنبال می شود.
سال گذشته با هماهنگی مدیران استان طرح زمستان بیدار با هدف همه فصلی كردن گردشگری و توسعه سفرهای زمستانی در استان اردبیل به اجرا درآمد كه به گفته جامعه هتلداران استان موجب افزایش ضریب اشغال و استقبال گردشگران و سفر بیشتر ایرانگردان به اردبیل شد.
استان اردبیل دارای 34 واحد هتل، 87 واحد هتل آپارتمان، 143 واحد خانه مسافر، 66 واحد مهمانپذیر، 32 واحد اقامتگاه بوم گردی، پنج واحد كمپ گردشگری با 20 هزار تخت اقامتی است.
1905/6016