۵ فروردین ۱۳۹۸، ۱۰:۰۵
کد خبر: 83253428
T T
۰ نفر

جاذبه هاي قلعه گنج

۵ فروردین ۱۳۹۸، ۱۰:۰۵
کد خبر: 83253428
جاذبه هاي قلعه گنج

جيرفت - ايرنا - شهرستان قلعه گنج، همان شهر نمونه اقتصاد مقاومتي در جنوب استان كرمان از جاذبه هاي گردشگري فوق العاده و طبيعت بسيار بكري برخوردار و اين روزها ميزبان ميهمانان زيادي از سراسر كشور است.

به گزارش ايرنا، شهرستان قلعه گنج مملو از جاذبه هاي ديدني، همراه با طبيعت بكر و اماكن تفريحي متعددي است كه هر ساله مقصد خيل زيادي از گردشگران داخلي و خارجي به شمار مي رود.
نخستين هتل كپري جهان در منطقه قلعه گنج، برگرفته از مصالح بومي منطقه جنوب كرمان و نمادي از آشتي انسان با سنت هاست.
اين هتل سنتي با توجه به ساختار فرهنگي و با بهره گيري از الگوهاي معماري منطقه طراحي شده كه برگرفته از فضاهاي اقامتي بومي منطقه است.
ﺑﺮﺍﯼ ﺳﺎﺧﺖ هر واحد اين هتل از 25 ﺳﺮﺷﺎك ‏(ﭼﻮﺏ ﺩﺭﺧﺖ ﺧﺮﻣﺎ) ﻭ 10 ﭘﯽ ﻭُﺭ ‏(ﺷﺎﺧﻪ ﺩﺭﺧﺘﭽﻪ ﺩﺍﺯ‏) ﭘَﭽﻮﮎ ﻭ ﭼﯽ ﻟﮏ (ريسماني ﮐﻪ ﺍﺯ ﺩﺭﺧﺘﺎﻥ ﺧﺮﻣﺎ ﺗﻬﯿﻪ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ) استفاده شده است.
ﺍﯾﻦ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﺩﺭ ﺍﺑﻌﺪﺍﺩ 2 ﺗﺎ 6 ﻣﺘﺮ ﺳﺎﺧﺘﻪ شده و زماني كه ﺑﺎﺭﺍﻥ ﻣﯽ ﺑﺎﺭﺩ ﺻﺪﺍﯼ ﺷُﺮﺷُﺮ ﺁﺏ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺷﻨﯿﺪﻧﯽ ﺍﺳﺖ، ﺍﯾﻦ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﺷﺒﻬﺎﯼ ﺯﻣﺴﺘﺎﻥ ﺑﻪ ﺧﺼﻮﺹ ﺷﺐ ﯾﻠﺪﺍ ﺷﺎﻫﺪ ﻗﺼﻪ ﺳﺮﺍﯾﯽ ﻣﺮﺩﻡ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﻔﺮﯾﺢ ﻭ ﺳﺮﮔﺮﻣﯽ ﺩﻭﺭ ﻫﻢ ﺟﻤﻊ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ.
**بقعه متبركه و زيارت شاهزاده ابوالقاسم معروف به زيارت بچه، واقع در دهستان سرخ قلعه در فاصله 35 كيلومتري از مركز شهرستان قلعه گنج در مسير قلعه گنج به كهنوج واقع شده و همه ساله در ايام نوروز پذيراي مهمانان و گردشگران داخلي زيادي است.
**روستاي كوهپايه اي كشيت، در زير دامنه كوه هاي شرق قلعه گنج و كوه گنو آرميده است، روستايي با آب و هواي خنك، كوچه باغ هاي ديدني كه چشمه هاي جاري از ميان آنها مي گذرد و انبوه درختان ليمو ترش، خرما و ساير مركبات در باغ هاي آن وجود دارد كه با آب چشمه آبياري مي شود.
چشمه هاي كشيت در تمام ماههاي سال، جاري و ساري است و زيارتگاه شيث نبي در بالادست منازل روستا قرار گرفته است.
مردم و اهالي اين روستا، مهمان نواز و خون گرم هستند و به پاكيزگي و نظافت محيط زيست اطرافشان اهميت مي دهند.
در ورودي اين روستا، خانه هاي بوم گردي با همكاري مديريت هتل كپري قلعه گنج و جمعي از اهالي و زنان خانه دار كشيت احداث شده و پذيراي ميهمانان نوروزي اين روستا هستند.
در نوروز امسال نيز تعداد 6 خانه و مكان بوم گردي با نام هاي ستاره كشيت، بوم گردي اهورا مزدا، بوم گردي پوران، بوم گردي ننه زينب و بوم گردي كشيت احداث شده است.
در اين منازل بوم گردي اغلب صنايع دستي و ابزار آلات قديمي مردمان قلعه گنج همچون مشك آب، مشك دوغ، ظرف هاي مسي، ظروف خانگي قديمي و زيراندازهاي حصيري و بافتني قديمي به نمايش گذاشته شده است.
در اين خانه ها با غذاهاي محلي همچون كشك و بادمجان، بزقورمه و كباب تنوري از مهمانان پذيرايي مي شود.
**دهستان رمشك در فاصله 160 كيلومتري از شهرستان قلعه گنج و در مسير قلعه گنج به نيك شهر قرار گرفته و داراي رودخانه اي بزرگ است كه در بيشتر فصول سال آب آن جاري بوده و در 2 طرف رودخانه، سنگ چين هايي با قدمت چند هزار ساله، درختان خرما و مزارع تنباكو وجود دارد كه بيشتر با آب رودخانه يا چاه موتور پمپ ديزلي آبياري مي شود.
اهالي دهستان رمشك بسيار خون گرم و مهمان نواز هستند و در جنوب كرمان، ادويه هاي رمشكي، برنج، تنباكو و صنايع حصيري رمشكي بسيار معروف هستند.
** دشت و تالاب بين المللي جازموريان نيز در جنوب شرق شهرستان قلعه گنج و در فاصله 45 كيلومتري از مركز اين شهرستان واقع شده است.
20 سال است كه تالاب جازموريان خشك شده و در قديم محل ورود آب رودخانه هاي هليل رود و رودخانه هاي فصلي رودبارزمين بود.
در اين موقع سال كه بارندگي هم شده تمامي جازموريان خالي از سكنه و محل آبگير رودخانه هاي فصلي و مملو از آب است و ورود به اين دشت به علت فرورفتن در گِل ولاي امكانپذير نيست و معمولا پس از گذشت 40 روز از بارندگي، دشت و مناظر آن سرسبز و بسيار ديدني خواهد شد.
جازموريان يكي از بزرگترين مراتع جنوب شرق در ايران به شمار مي رود كه دامداران جنوب كرمان و سيستان و بلوچستان از آن به عنوان چراگاه دام هاي خود استفاده مي كنند.
**تپه تاريخي و باستاني تمگران يا تُم گبران در فاصله 20 كيلومتري از مركز قلعه گنج در مسير قلعه گنج به بخش چاه دادخدا و دهستان رمشك واقع شده است.
باستان شناسان مي گويند اين تپه باستاني مربوط به دوره اشكاني و 2 هزار سال قبل است، تا كنون هيچ كاوش علمي بر روي اين تپه انجام نشده اما چندين ظرف كوچك خشتي و يك مجسمه اسب بي سوار و چندين كوزه بزرگ، از آثار كشف شده در لايه هاي روي اين تپه بوده است و هم اكنون در محل هتل توپ نگهداري مي شود.
**منطقه كوهستاني و ديدني مارز در فاصله 100 كيلومتري از مركز قلعه گنج و در مسير قلعه گنج به جاسك و بشاگرد قرار گرفته و داراي آب و هواي خنك و دره هاي عميق با چشمه سارها و رودخانه هاي جاري است كه با گرم شدن هوا، آب چشمه هاي آن كمتر و يا كلا بي آب مي شود.
بيشتر منازل مسكوني اهالي مارز كپر توپي شكلي است كه از شاخ و برگ درختان خرما درست شده و در تابستان، خنك و زمستان به طريقي است كه با روشن كردن آتش در وسط آن دود ناشي از آتش از لاي شاخ و برگ اين خانه ها عبور مي كند.
شكل و ساختار هتل توپ، از نوع منازل كپري است.
**دره پر آب و عميق شهكهان در فاصله 100 كيلومتري از مركز قلعه گنج و در مسير قلعه گنج به بشاگرد و جاسك واقع شده و چشمه سارها و آب جاري در دره شهكهان حتي در فصل هاي گرم و تابستان نيز جاري است.
دره شهكهان داراي درختان كُنار و كَهور و نخل هاي سر به فلك كشيده و بلندقامت است.
** دره و تنگ سُمسيلي واقع در مسير قلعه گنج به رمشك و در بالادست روستاهاي اردوگاه سلمانيه و چاه المدين و چارتايي واقع شده است، دره اي كه آب رودخانه آن در اين موقع از سال به دليل بارندگي، بيشتر از هر زمان ديگري جاري بوده و در دو طرف آن كوه هاي سربه فلك كشيده و درختان جنگلي انبوه كَهور و كُنار و درختچه هاي داز وجود دارد و همچنين يكي از زيستگاه هاي پلنگ ايراني به شمار مي رود.
**جنگل پايابي در فاصله 12 كيلومتري شمال قلعه گنج، بعد از روستاهاي حسين آباد و چاه صادق قرار گرفته، با انبوه درختان كهور و كنار، يكي از بزرگترين جنگل هاي قلعه گنج است كه بيشترين گونه درخت كهور را در خود جاي داده است و در اين موقع از سال، بسيار ديدني و جذاب است.
** دره بسيار ديدني و جذاب درباغ در شمال غربي قلعه گنج و با فاصله ي 45 كيلومتري از مركز اين شهر، بعد از روستاي چاه دراز واقع شده است، دره اي بسيار عميق در وسط دشت و دامنه كوه با درختاني انبوه و به هم پوشيده شده از گَز، كَهور، كُنار، اَنجير و نخل هاي سر به فلك كشيده، كه رودخانه و چشمه سارهايي ديدني در وسط اين دره قرار دارد و همه ساله در ايام عيد يكي از مناطق ديدني و پر بازديد قلعه گنج به شمار مي رود.
**دشت چاه باغ، در فاصله 15 كيلومتري و در حاشيه جازموريان واقع شده، دشتي با پوشش گياهي بسيار ضعيف و درختچه هاي كوتاه است و كمتر درختي دارد و در مواقع بارش باران پوشيده از آب مي شود و آب آن تا چند روز روي دشت باقي مي ماند و يكي از چراگاه هاي عمده شتر در شهرستان قلعه گنج است.
**مزارع گندم و يونجه در حاشيه رودخانه هليل در روستاهاي ده گود، ريگ متين، چهل مني و عباس آباد در فصل نوروز بسيار سرسبز و ديدني و جذاب هستند و در كنار آن، طغيان هليل رود در مواقع بارندگي در حاشيه اين روستاها بسيار جذاب و ديدني است.
هم اينك، قلعه گنج با تمامي ظرفيت هاي گردشگري خود ميزبان جمع زيادي از گردشگران و مسافران نوروزي است.
از آنجا كه اين منطقه در مسير بندرعباس واقع شده، مسافران مي توانند با تغيير كوچكي در برنامه سفر خود، از جاذبه هايي كه در بالا ذكر كرديم ديدن كنند و يقين داشته باشند كه خاطره خوبي از سفر به قلعه گنج به همراه خواهند برد، اينجا مي توان با تمام وجود، بهار را استشمام كرد.
پس فرصت سفر به قلعه گنج را از دست ندهيد.
گزارش: اديب حيدري