۸ فروردین ۱۳۹۸، ۱۵:۲۰
کد خبر: 83258015
T T
۰ نفر

جشن نوروزگاه در تربت حيدريه برگزار شد

۸ فروردین ۱۳۹۸، ۱۵:۲۰
کد خبر: 83258015
جشن نوروزگاه در تربت حيدريه برگزار شد

تربت حيدريه- ايرنا- جشن نوروزگاه روز پنجشنبه با هدف معرفي و پاسداشت تاريخ، فرهنگ، هنر و آيين هاي محلي در مزار قطب الدين حيدر تربت حيدريه برگزار شد.

به گزارش ايرنا، در اين مراسم اهالي شهرها و روستاهاي تربت حيدريه به عرضه توانمندي ها و ميراث گذشته و حال خود پرداختند.
از موسيقي مقامي و رقص هاي محلي گرفته تا آش هاي سنتي، خشكبار و شب چره هاي زمستاني و نان هاي محلي در اين مكان تاريخي چشم نوازي مي كرد.
هيات ورزش هاي روستايي و بازيهاي بومي و محلي تربت حيدريه نيز با برگزاري رقابت هاي دوستانه حال و هواي خاصي به اين مراسم داده بود.
علي حسين زاده رئيس اين هيات به خبرنگار ايرنا گفت: در اين مراسم مسابقات يك قل دو قل، تيراندازي با پلخمون و هفت سنگ نيز برگزار شد.
رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري تربت حيدريه نيز به خبرنگار ايرنا گفت: جشن نوروزگاه از جمله برنامه هاي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور است كه با هدف توسعه گردشگري و معرفي ظرفيت ها و جاذبه هاي فرهنگي و تاريخي شهرها و روستاهاي ايران تدارك ديده شده است.
علي محمدي افزود: در تقويم استان خراسان رضوي برپايي جشن نوروزگاه در هفتمين روز نوروز، به تربت حيدريه اختصاص دارد كه اين برنامه به دليل شرايط نامساعد جوي با يك روز تاخير برگزار شد.
وي با بيان اينكه در اين محوطه تاريخي مردم چهار بخش شهري و روستايي تربت حيدريه در قالب 30 غرفه اقدام به برپايي بازارچه توليدات محلي و صنايع دستي كرده اند، اظهار داشت: زعفران، منسوجات ابريشمي، لبنيات محلي و خشكبار از عمده ترين محصولاتي است كه در اين بازارچه ها عرضه شده است.
وي گفت: مجموعه اي از خودروها و موتورسيكلت هاي قديمي موجود در تربت حيدريه نيز امروز در مسير ميدان مركزي به مزار قطب الدين حيدر رژه رفتند.
محمدي افزود: در اين مراسم با آش سنتي از حاضران پذيرايي شد.
تاكنون 250 اثر تاريخي و گردشگري در منطقه تربت حيدريه شناسايي شده است.
از مجموع 70 بناي تاريخي شناسايي شده در تربت حيدريه، 35 بنا و11 تپه و 2 اثر معنوي و ناملموس در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.
در شهرستان تربت حيدريه 10 روستاي هدف گردشگري، اقامتگاه بوم گردي در پنج روستا، پنج سالن غذاخوري بين راهي زير نظر اداره ميراث فرهنگي و پنج دفتر خدمات مسافرتي و زيارتي وجود دارد.
مركز شهرستان 225 هزار نفري تربت حيدريه در 150 كيلومتري جنوب غربي مشهد واقع است.
7079/6121 / 6053