۱۵ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۲۷
کد خبر: 83264673
T T
۰ نفر

اجرای عملیات آبخیزداری اثر سیل را در همدان كاهش داد

۱۵ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۲۷
کد خبر: 83264673
اجرای عملیات آبخیزداری اثر سیل را در همدان كاهش داد

همدان- ایرنا- مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان اظهار داشت: اجرای عملیات‌های آبخیزداری آثار تخریبی سیل را 30 تا 50 درصد در مناطق مختلف استان كاهش داد.

اسفندیار خزایی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان كرد: اجرای عملیات آبخیزداری موجب كنترل سیلاب و كاهش خسارت ها شد.
وی اضافه كرد: به گفته روستاییان و آبخیزنشینان، اجرای سازه های كنترل سیل و رسوب نقش بسزایی در حفظ منابع آب و خاك و جلوگیری از طغیان آب رودخانه ها و مسیل های منتهی به تاسیسات زیربنایی و اراضی كشاورزی شده است.
مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان ادامه داد: اجرای طرح های آبخیزداری نقش مهمی در حفظ آب و خاك و كاهش آثار تخریبی سیل دارد.
خزایی افزود: آبخیزداری فرآیند شناخت، برنامه ریزی، سیاست گذاری و تنظیم مجموعه اقدامات در ارتباط با حفظ و احیای منابع پایه آب و خاك در یك حوضه آبخیز است.
وی مهمترین عوامل تهدیدكننده منابع پایه تولید شامل آب و خاك را سیل، فرسایش خاك، رسوب‌گذاری عنوان كرد.
مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان اضافه كرد: مهمترین هدف آبخیزداری جلوگیری از بروز عوامل تهدید كننده است، چراكه این عوامل موجب كاهش تولید و درآمد و كندی روند توسعه می شود.
خزایی یادآوری كرد: 164 میلیارد و 200 میلیون ریال سال گذشته از محل صندوق توسعه ملی به طرح ‌های آبخیزداری و آبخوان داری این استان اختصاص یافت.
وی افزود: با توجه به عملكرد و اثر بخشی مطلوب اجرای این طرح ها در مهار سیلاب و جلوگیری از طغیان آب رودخانه ها و مسیل ها انتظار می رود كه اعتبارات سال جاری از نظر ریالی بیش از 2 برابر سال گذشته باشد.
مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: طرح های آبخیزداری و آبخوان داری به منظور تغذیه سفره های آبهای زیرزمینی، نفوذ پذیری آب در زمین و تقویت پوشش گیاهی در سال جاری با قوت ادامه می یابد.
خزایی اضافه كرد: با توجه به اهمیت اجرای طرح های منابع طبیعی و آبخیزداری، برنامه ریزی منظم و منسجمی درباره اجرای این طرح ها در استان در دست اجرا است كه امسال با مشاركت مردم، مسئولان و تشكل‌های مردم نهاد این برنامه ها عملی می شود.
به گزارش ایرنا، وسعت اراضی ملی استان همدان بیش از 905 هزار هكتار اعلام می شود كه نزدیك به نیمی از مساحت این استان را شامل می شود.
طرح های آبخیزداری همدان در 17 زیرحوزه آبخیز با هدف برای مدیریت آب‌های سطحی و عملیات آبخیزداری در حال اجرا است.
7526/2090