۲۰ فروردین ۱۳۹۸، ۱۲:۱۸
کد خبر: 83270815
T T
۰ نفر

مردم از مصرف قارچ هاي خودرو خودداري كنند

۲۰ فروردین ۱۳۹۸، ۱۲:۱۸
کد خبر: 83270815
مردم از مصرف قارچ هاي خودرو خودداري كنند

ياسوج- ايرنا- معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكي كهگيلويه و بويراحمد گفت: در پي بارندگي در فصل بهار، قارچ هاي زيادي به صورت خودرو در طبيعت رشد مي كنند كه تعدادي از اين قارچ ها سمي هستند بنابراين مردم بايد نسبت به مصرف قارچ هاي خودرو بپرهيزند.

ابراهيم نعيمي روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: بيشتر موارد مسموميت‌هاي گزارش‌شده در اين استان با قارچ‌هاي سمي به علت مصرف تصادفي گونه‌هاي سمي قارچ به‌جاي گونه‌هاي خوراكي آن است.
وي افزود: اين مسموميت بيشتر در افرادي كه در فصول رويش قارچ‌ها در نيمه دوم بهار در كوه هاي استان و حتي زمين هاي كشاورزي نسبت به جمع‌آوري گونه‌هاي سمي قارچ (به گمان خود خوراكي بودن) آن‌ها اقدام مي‌كنند، مشاهده مي‌شود.
نعيمي با اشاره به علايم مسموميت با قارچ‌هاي سمي، بيان كرد: مسموميت بر اثر مصرف قارچ‌هاي سمي داراي طيف وسيعي از نشانه‌هاي باليني بر اساس شدت است.
وي عنوان كرد: اين علائم به ‌صورت بروز اختلالات گوارشي مانند تهوع، استفراغ، اسهال، دردهاي شكمي، زردي چشم و يرقان ديده شده و از لحاظ اختلالات متابوليك سبب كاهش قند خون، اختلالات هورمون‌هاي تيروئيدي و اختلالات عصبي منجر به تشنج، بي‌قراري، توهم و اختلالات كليوي خود را نشان مي دهند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكي كهگيلويه و بويراحمد تصريح كرد: بروز علائم مسموميت استفاده از قارچ هاي سمي بعد از 6 تا 7 ساعت نمايان مي شود و نشانه‌هاي اوليه مسموميت‌هاي تأخيري بيشتر از 6 الي 12 ساعت بعد از مصرف قارچ سمي آغاز شده و با گذشت زمان پيشرفت كرده و ممكن است در طي 2 تا 6 روز بعد باعث مرگ شود.
وي ابراز داشت: در بيش از نيمي از موارد مسموميت‌هاي قارچي، شدت مسموميت خفيف بوده و علايم و نشانه‌هاي باليني در مسموم خودبه‌خود محدود شده و با اين وجود، برخي از گونه‌هاي قارچ‌هاي سمي قادر به ايجاد مسموميت‌هاي شديد بوده و در صورت درمان نشدن مناسب مي‌توانند كشنده باشند.
نعيمي تصريح كرد: رويش گونه‌هاي مختلف قارچ‌هاي سمي در كهگيلويه و بويراحمد كه به‌صورت خودرو به ‌ويژه در نواحي كوهستاني، كوهپايه‌اي و جنگلي وجود دارند، سبب شده كه هرساله گزارش‌هايي به‌صورت موردي از مسموميت‌هاي انفرادي و يا جمعي به‌ويژه در اوايل بهار ارائه شود.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكي كهگيلويه و بويراحمد به مردم توصيه كرد كه از مصرف قارچ‌هاي خودرو و يا جمع‌آوري‌شده توسط افراد عادي و يا قارچ‌هايي كه به‌صورت فله‌اي عرضه مي‌شوند، خودداري كنيد و تنها قارچ‌هايي را كه توسط مراكز مجاز و در بسته بندي‌هاي داراي مجوزهاي سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و پزشكي هستند را مصرف كنند.
نعيمي گفت: شناسايي انواع خوراكي قارچ از انواع سمي تنها بر اساس خصوصيات ظاهري مانند شكل، رنگ، بو، قوام و مزه مشكل بوده و تنها توسط متخصصان و كارشناسان مجرب قارچ‌شناسي و گياه‌شناسي امكان‌پذير است.
وي افزود: بنابراين به توصيه‌هاي برخي از افراد عادي در تشخيص انواع سمي از انواع خوراكي قارچ توجه نكنيد و مصرف قارچ‌ها توسط پرندگان و ساير جانوران اهلي و وحشي نشان‌دهنده غير سمي بودن قارچ براي انسان نيست.
نعيمي ابراز داشت: برخي از روش‌ها و معيارهاي سنتي مانند تغيير رنگ قاشق نقره در اثر تماس با قارچ، يا وجود حشرات در اطراف قارچ و محل رويش قارچ معيار علمي و صحيحي براي تشخيص عدم سميت قارچ در همه موارد نيست و هرگز قارچ‌ها را به‌صورت خام و به مقدار زياد مصرف نكنيد.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكي كهگيلويه و بويراحمد ادامه داد: هرچند در برخي موارد حرارت، برخي از مواد سمي موجود در قارچ‌ها را از بين مي‌برد، با اين‌وجود برخي از سموم موجود در قارچ‌ها مقاوم ‌به‌ گرما بوده و در اثر فرآيندهاي آماده‌سازي غذا مانند كباب كردن، آب پز كردن، سرخ كردن، و بخارپز كردن قادر به تخريب كامل مواد سمي موجود در قارچ نيست.
وي عنوان كرد: در صورت بروز علايم و نشانه‌هاي گوارشي به‌صورت تأخيري (5 تا 12ساعت پس از مصرف خوراكي قارچ) هر چه سريع‌تر بيمار را به مركز درماني تخصصي سم‌شناسي باليني و مسموميت‌ها منتقل كرده و همچنين انتقال سريع بيمار مسموم به يك مركز درماني تخصصي امكان درمان موفقيت‌آميز را افزايش مي‌دهد و هرگونه تأخير در اين امر سبب افزايش احتمال شكست درمان و حتي مرگ بيمار مي‌شود.
نعيمي با اشاره به اينكه در اين موقع از سال اطلاع رساني نحوه تشخيص قارچ هاي سمي براي آگاهي مردم مدام صورت مي گيرد، از مردم خواست: با مشاهده علايم و نشانه‌هاي باليني اوليه به‌ويژه از نوع تأخيري در فردي باسابقه مصرف خوراكي قارچ، از هرگونه خوددرماني و درمان علامتي پرهيز كرده و بيمار را در اسرع وقت به بيمارستان منتقل كنند.
وي همچنين از مردم خواست در صورت امكان، نمونه باقي‌مانده قارچ مصرف‌شده توسط بيمار را نيز براي شناسايي كادر پزشكي در بيمارستان به همراه داشته باشيد.
در ارديبهشت ماه سال گذشته تعداد مسموم شدگان مصرف كننده قارچ سمي در اين استان به 11 نفر رسيد.
9868/6110