۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۰:۰۹
کد خبر: 83298294
T T
۰ نفر

نمایشگاه كتاب تهران یادآور فرهنگ ایثار و شهادت

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۰:۰۹
کد خبر: 83298294
نمایشگاه كتاب تهران یادآور فرهنگ ایثار و شهادت

تهران- ایرنا- نمایشگاه بین المللی كتاب تهران كه از روز چهارم تا چهاردهم اردیبهشت در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می شود با سیری در دوران دفاع مقدس، یاد آور فرهنگ ناب ایثار و شهادت در جای جای نمایشگاه است.

غرفه های ناشران كتاب در حوزه ادبیات دفاع مقدس و فرهنگ مقاومت در سی و دومین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران حاكی از توجه دست اندركاران چاپ و نشر كتاب به نظر مخاطبان جوان برای شناسایی بیشتر شهدا و ایثارگران در دوران انقلاب اسلامی، هشت سال دوران دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم است.
در این دوره از نمایشگاه كه در شبسستان؛ سالن ها و محوطه بیرونی مصلی حضرت امام خمینی (ره) برگزار می شود، غرفه های مربوط به ادبیات دفاع مقدس همچون نشر فاتحان، نشر شاهد، ناشرانی همچون سوره مهر، روایت فتح، انتشارات ایثارگران ارتش، سپاه، بسیج و حوزه های علوم دینی با عرضه كتابهای دفاع مقدس، جوانان و مخاطبان اصلی این حوزه را به غرفه های خود دعوت كرده و با راه اندازی نشست های كارشناسان با مجاهدتهای ایثارگران آشنا كردند.
با حضور در نمایشگاه سی و دوم كتاب تهران ونشست های تخصصی در فرهنگ ایثار و شهادت كه در بسیاری از غرفه های برگزار شد و همچنین استماع نظرات برخی از مدیران، مسئولان، متصدیان و مخاطبان حوزه ادبیات دفاع و مقاومت گفته های این افراد را كه همگی دغدغه حمایت و توجه بیشتر مسئولان فرهنگی كشور و دستگاههای دولتی را داشتند به وفور مشاهده می شد كه هنوز در این حوزه كارهای زیادی بر زمین مانده و برای برداشتن این علم، پرچمدارانی مقاوم، شجاع، مدبر و سختكوش لازم است.

* 30عنوان تازه از كتاب های مركز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس
حسن علایی، مدیر انتشارات مركز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس روز سه شنبه در جمع خبرنگاران در نمایشگاه كتاب تهران گفت: این انتشارات نزدیك به 250 عنوان كتاب چاپ كرده كه در سی و دومین نمایشگاه كتاب تهران 30 عنوان كتاب تازه، ارائه شده است.
وی ضمن معرفی كتاب‌های جدید منتشر شده مركز واقع در شبستان اصلی ورودی 17، راهروی 12، غرفه 8، افزود: «روزشمار جنگ ایران و عراق»، «شناسنامه یگان‌ها»، «اطلس یگان‌ها» و «اطلس جنگ شهرها» از كتاب‌های چاپ اولی‌های انتشارات مركز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس هستند.
علایی درباره پرفروش‌ترین كتاب انتشارات مركز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در نمایشگاه سی ودوم كتاب تهران گفت: «تاریخ تحلیلی جنگ ایران و عراق» به قلم حسین علایی پرفروش‌ترین اثر عرضه شده در این دوره نمایشگاه كتاب است. این كتاب به ابعاد مختلف جنگ، از ابتدای پیروزی انقلاب تا شروع تهاجم عراق، عملیاتها، جنگ شهرها، جنگ نفتكش ها و حملات شیمیایی عراق تا رویداد‌های پایان جنگ می‌پردازد.
مدیر انتشارات مركز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس درباره استقبال مخاطبان از كتابهای فرهنگ دفاع مقدس افزود: طی روزهای گذشته نمایشگاه كتاب، استقبال بسیار خوب بوده و مردم با این حضور، نشان داده‌اند كه همچنان طرفدار كتاب، مطالعه و كتابخوانی هستند، ولی به دلیل مشكلات اقتصادی تاحدی توان مردم در خرید كتاب پایین آمده است.
علایی با اشاره به اینكه در تاریخ ششم و هشتم اردیبهشت‌، مراسم جشن امضا با حضور مؤلفان آثار مربوطه در غرفه مركز اسناد برگزار شد، ادامه داد: در روز 11 اردیبهشت‌ هم نشست نقد و بررسی آثار مركز را با حضور كارشناسان و نقادان حوزه فرهنگ دفاع مقدس خواهیم داشت و در تاریخ 13 اردیبهشت‌ ماه نیز مراسم رونمایی از كتاب در سرای اهل ‌قلم برگزار می شود.
در پنجمین روز از سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران، جشن امضای كتاب «شماره پنج» با حضور نویسنده كتاب مرتضی قاضی برگزار شد. كتاب «شماره پنج، روایت زنان در مقاومت آبادان به روایت فاطمه جوشی» كتاب شایسته تقدیر ویژه جایزه كتاب سال دفاع مقدس در بخش خاطره 1396 شده است.

* برگزاری 6 جشن امضا از ویژه برنامه‌های نشر27 بعثت در نمایشگاه
نشر 27 بعثت در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران با بیش از 80 عنوان كتاب شركت كرده است.
انتشارات 27 بعثت متعلق به لشكر محمد رسول الله سپاه تهران بزرگ با تازه ترین عنوان كتاب های دفاع مقدسی خود در سی و دومین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران شركت كرده است.
رونمایی و ارائه كتابهای «تنهای بی‌خزان» (زندگینامه شهید مدافع حرم مهدی حسینی)، رؤیای آمریكایی، شراره های خورشید، یك روز خوب، مثل عابس، شاعر دشت و هور، تك سوار دشت زید ، دستواره سخن می‌گوید و در هیاهوی سكوت (زندگینامه دانشجوی پیرو خط امام ، حاج عباس ورامینی ) از جمله كتاب های انتشارات 27 بعثت است كه در نمایشگاه عرضه شد.
به نقل از مسئولان غرفه انتشارات 27 كه در شبستان اصلی مصلی، راهرو11 غرفه 15 واقع است كتاب های خداحافظ سالار (سردار شهید همدانی)، آب هرگز نمی‌میرد، معشوق بی نشان و درهیاهوی سكوت تا به امروز از پرفروش ترین تولیدات انتشارات 27 بعثت است.
مؤسسه فرهنگی هنری روایت 27 بعثت در سال 1391 با همت شهید حاج حسین همدانی، سردار كاظمینی، گلعلی بابایی، عسكری، شكری، بهزاد و چند تن دیگر از فعالان حوزه‌ ادبیات دفاع مقدس تأسیس شد كه در دو حوزه تولید كتاب و تولید مستند تلویزیونی فعالیت می‌كند و مأموریت اصلی آن، نشر آثار مرتبط با لشكر 27 محمد رسول‌الله (ص) و سپاه حضرت محمد رسول الله(ص) در دوران دفاع مقدس است.

* 10 سال حضورمستمر انتشارات فاتحان در نمایشگاه
سردار پاسدارعلی ناظری مدیر انتشارات فاتحان درباره حضور در نمایشگاه سی و دوم گفت: انتشارات فاتحان در مدت 10 سال حضور در عرصه‌های گوناگون نشر و تدوین و تألیف آثار مكتوب و حضور نمایشگاهی تلاش كرده ضمن پرداختن به نقش مردم و اقشار گوناگون فعال و حاضر در 8 سال جنگ تحمیلی زوایای پنهان این حضور و نقش آفرینی را با چاپ كتاب‌های تاریخ شفاهی، داستان، رمان، زندگینامه و سایر قالب‌ها و با استفاده از فرصت نمایشگاه‌های بین المللی كتاب و نمایشگاه‌های استانی تبیین كند.
وی از موفقیت های انتشارات فاتحان در تدوین و تألیف و چاپ و عرضه بیش از 200 عنوان كتاب با محوریت نقش مردم در دوران دفاع مقدس طی 10 سال گذشته ذكر كرد و افزود: در این دوره از نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران با عرضه بیش از 96 عنوان كتاب كه 12 عنوان آن چاپ نخست است، حضورداریم.
رئیس هیئت مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس ناظری افزود: دوازده عنوان كتاب در قالب داستانی به زندگی شهدای ورزشكار می‌پردازند.
ناظری یاد آوری كرد: نویسندگان شاخص ادبیات پایداری در این پروژه بزرگ در تألیف این آثار داستانی كه به سیره شهدای ملی پوش ورزشكار از جمله شهید ناصر كاظمی (سردار كردستان)، شهید حسن غازی (كاپیتان سپاهان اصفهان)، شهید مهدی رضایی مجد (كاپیتان تیم ملی جوانان فوتبال ایران) و شهید قوچانی (قهرمان وزنه برداری ) و… می‌پردازند.
وی كتاب عباس دست طلا و یاور صادق را دو اثر پر فروش این انتشارات دانست وافزود: این دواثر مفتخر به تقریظ مقام معظم رهبری هستند و به زندگی شهدای اصناف می‌پردازد.

* كتاب دفاع مقدس ابزار ترویج فرهنگ ایثار
سردار پاسدار احمد حق طلب رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج با اشاره به اینكه رهبر معظم انقلاب در این سال ها به دفعات در رابطه با ترویج فرهنگ كتاب و كتابخوانی فرمایشات ارزشمندی داشته اند، گفت: معظم له فرمودند؛ تلاش كنید كه مفاهیم كتاب های دفاع مقدس به ذهن جوانان منتقل و باید برای این مهم برنامه ریزی شود.
وی با اشاره به اینكه تقریظ بیش از 50 عنوان در حوزه دفاع مقدس از سوی مقام معظم رهبری نشان دهنده عنایت و توجه ایشان به این موضوع است، افزود: اگر جوانان ما امروز برای دفاع از انقلاب اسلامی، مقاومت و دفاع از حرم اهل بیت (ع) هزاران كیلومتر را می پیمایند به دلیل فعالیت هایی است كه در حوزه ترویج این فرهنگ انجام شده است.
سردار حق طلب با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری مبنی بر اینكه دفاع مقدس فرصت تنفس به انقلاب اسلامی را داد، تصریح كرد: امیدواریم از این فرصت به نحو احسن استفاده شود.

* نشر شاهد: انتشار زندگی نامه شهدا
در غرفه نشر شاهد وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران كتابهای متنوعی درباره داستان شهدای دفاع مقدس و انقلاب، مسیر انقلاب با هدایت امام خمینی (ره)، مسئولان شهید دولت و انقلاب اسلامی، زندگینامه سرداران شهید و زندگی شهدای مدافع حرم برای بهره برداری چند نسل از بزرگسال گرفته تا جوان و نوجوان و كودك عرضه شده بود.
رحیم نریمانی مدیركل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران در جمع خبرنگاران ضمن تشریح فعالیت‌های صورت گرفته در نشر شاهد، سایت نوید شاهد و موزه شهدا از ظرفیت اداره كل اسناد و انتشارات بنیاد شهید برای همكاری رسانه‌ای در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت خبر داد.
وی افزود: اداره كل اسناد و انتشارات بنیاد شهید با توجه به ظرفیت بالای اسناد و اطلاعات شهدای دفاع مقدس، شهدای ترور، شهدای مدافع حرم، شهدای انقلاب اسلامی، منبع بسیار عظیمی در جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و رسانه‌ای شدن سیره شهدا در بین جامعه است.
نریمانی گفت: روز چهارشنبه 11 اردیبهشت ماه از ساعت 11 الی 12 مراسم رونمایی از كتاب فرهنگ اعلام شهدای استان تهران با حضور مدیران استانداری و برخی از مسئولان و مدیران بنیاد شهید برگزار خواهد شد.
وی افزود: در این مراسم كه در سالن جلال‌ آل‌احمد در محل نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران برگزار می‌شود، همچنین بنا داریم از نویسندگان حوزه جهاد و شهادت و دفاع مقدس تقدیر كنیم.

* رونمایی از كتاب «انقلاب رو به جلو» در نمایشگاه بین المللی كتاب
كتاب «انقلاب رو به جلو» كه توسط انتشارات موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به چاپ رسیده ، روز 8 اردیبهشت ماه در نمایشگاه بین المللی كتاب تهران رونمایی شد.
این مراسم در غرفه موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس كه در سالن شبستان، راهروی 10، غرفه 18 قرار دارد برگزار شد.

* انتشارات شهید كاظمی 200 عنوان كتاب ارائه كرد
حمید خلیلی مدیر انتشارات سردار شهید احمد كاظمی گفت: كتاب «37 سال قبل» كه درباره حاج احمد متوسلیان است، ان‌شاءالله در روزهای باقیمانده از نمایشگاه كتاب عرضه می‌شود.
وی درباره استقبال مخاطبان در این دوره از نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران افزود: میزان استقبال از آثار این انتشارات خوب بوده و حضور مردم و مخاطبان كیفی شده است و كتاب‌خوان‌ها بیشتر مراجعه می‌كنند.
خلیلی تصریح كرد: انتشارات شهید كاظمی 320 عنوان كتاب دارد كه حدود 200 عنوان را به نمایشگاه برای استفاده مخاطبان آورده است.
وی در زمینه آثار جدید انتشارات شهید كاظمی خاطرنشان كرد: از نمایشگاه سال گذشته تا امسال 75 عنوان كه 35 عنوان برای اولین بار در نمایشگاه امسال عرضه شده است.
مدیر انتشارات شهید كاظمی با بیان اینكه كتاب‌های « یادت باشد، سربلند، از افغانستان تا لندنستان و خط مقدم» از پرفروش‌های امسال ما تا امروز بوده گفت: كتاب «37 سال قبل»، درباره پرونده اسارت جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان تألیف آقای حمید داودآبادی می باشد كه در نمایشگاه كتاب عرضه می شود.

* نشر سوره مهر، استقبال جوانان از فرهنگ ایثار و شهادت
در غرفه سوره مهر وابسته به سازمان هنری سوره، تجمع جوانان در مقابل ویترین كتاب های ادبیات دفاع و مقاومت نشان از توجه جوانان امروز به مجاهدت ها و ایثارگری رزمندگان اسلام را می داد.
جوانان با پرسش های متناوب از متصدیان ارائه كتاب در این غرفه در پی سبقت از یكدیگر برای خرید كتاب های شهدا بودند.
كتابهایی كه اكثر نویسندگان آن هم از جوانانی بودند كه سالهای قبل در نمایشگاه كتاب با زندگینامه شهدا آشنا شده و هر كدام سوژه ای را برای ارزیابی و آغاز نویسندگی آغاز كردند.

* بازدید رهبری از سی و دومین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران
حضرت آیت الله خامنه ای در ساعات آغاز ششمین روز از برپایی این نمایشگاه به بازدید از غرفه ها در سالن ناشران عمومی پرداختند و ضمن تورق برخی كتاب‌ها طی گفت‌وگوی صمیمی با ناشران از مسائل حوزه نشر مطلع شدند.
سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر و رئیس نمایشگاه كتاب و جمعی از اصحاب قلم ایشان را در این بازدید همراهی كردند.
این بازدید در فضای رسانه ای كشور بازتاب گسترده ای داشت به طوری كه اغلب روزنامه های كشور در صفحه نخست خود به این رویداد پرداختند.
ایشان در این بازدید بر لزوم حل مشكل كاغذ ناشران توصیه های مهمی به وزرای ارشاد و صنعت داشتند.
سی و دومین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران كه با حضور ناشران داخلی و خارجی ادامه دارد روز 14 اردیبهشت ماه جاری طی مراسمی با حضور مسئولان كشوری و لشكری به پایان می رسد.
اجتمام*1095*1193