۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۱۴
کد خبر: 83310117
T T
۰ نفر

آرشيو مركز اسناد و كتابخانه ملي فارس 20 ميليون سند دارد

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۱۴
کد خبر: 83310117
آرشيو مركز اسناد و كتابخانه ملي فارس 20 ميليون سند دارد

شيراز- ايرنا- رئيس مركز اسناد و كتابخانه ملي فارس اعلام كرد:20ميليون سند در آرشيو مركز اسناد و كتابخانه ملي فارس جمع آوري شده است كه نيمي بر سامانه برخط (آنلاين) سازمان فهرست نويسي شده است و نسخه ديجيتال آن در اختيار پژوهشگران قرار مي گيرد.

به گزارش ايرنا، كوروش كمالي سروستاني شنبه 21 ارديبهشت به مناسبت روز اسناد ملي و ميراث مكتوب در جمع خبرنگاران عنوان كرد: اسناد تاريخي بخشي از محتويات بايگاني هاست كه امروز از مهمترين منابع پژوهش به شمار مي رود و امكان درك تاريخ و شناخت تحولات اجتماعي، اقتصادي، سياسي، اداري، فرهنگي، نظامي و قضاوت را بر پايه اعتبار يقين و اصالت مي بخشند.
رئيس مركز اسناد و كتابخانه ملي فارس با اشاره به تاسيس آرشيو ملي ايران در سال 1342 به دست دكتر سيروس پرهام بيان داشت: سازمان اسناد ملي ايران تا سال 1381 به عنوان سازماني مستقل مشغول فعاليت بود كه بر اساس مصوبه شوراي عالي اداري در سال 1381 با كتابخانه ملي ايران ادغام شد و سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران را شكل داد.
كمالي سروستاني گفت: سازمان اسناد و كتابخانه ملي مركز فارس بيستم مهرماه سال 88 همزمان با يادروز حافظ در زميني به مساحت 37 هزار متر مربع در مجاورت معروف‌ترين بناهاي فرهنگي و تاريخي شيراز، باغ جهان نما و آرامگاه حافظ شيرازي بنا شد.
وي ادامه داد:مشخصه ممتاز اين ساختمان شامل طراحي مخازن تخصصي اسناد، مخازن كتب و منابع غير كتابي با رعايت استانداردهاي آرشيوي و كتابخانه اي و نيز امكان دسترسي برخط به مراكز اطلاع رساني تحت وب و تالار رقمي سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران است.
وي وظيفه مركز اسناد و كتابخانه ملي فارس را برنامه ريزي و مديريت كلان اسناد ملي در استان از مرحله توليد تا بايگاني، راكد سازي، شناسايي، تعيين تكليف، انتقال اسناد واجد ارزش و نگهداري دائم دريافت اسناد اهدايي اماني خريداري اسناد با ارزش با هدف ثبت، ضبط و ارائه در نظام جامع اطلاع رساني برشمرد.
كمالي سروستاني گفت: با هماهنگي ديوان محاسبات اداري دستگاه هاي دولتي موظف به اجراي قانون درخصوص سپردن سند به اين سازمان هستند.
كمالي سروستاني افزود: در همين زمينه مركز فارس در سال جاري به پاس تعامل پويا و پايدار با اين مركز در صيانت از اسناد ملي و حسن اجراي بخشنامه دولت در خصوص تعيين تكليف به سوابق راكد از دو دستگاه برگزيده استان، سازمان قضايي نيروهاي مسلح فارس و اداره كل بيمه سلامت فارس تقدير كرد.
رئيس مركز اسناد و كتابخانه ملي فارس گفت: تشويق و ترغيب دارندگان اسناد براي اهداي مجموعه هاي خود به آرشيو ملي راهكاري است كه براي جلب مشاركت‌هاي عمومي به منظور غنا بخشيدن به اين آرشيو كه هويت تاريخي ماست، در دستور كار است.
كمالي سروستاني همچنين گفت: برخي دارندگان اسناد قديمي خواستار فروش مجموعه خود هستند كه در اين صورت مجموعه توسط كارشناسان متخصص مورد بررسي قرار مي‌گيرد و با تهيه فهرست توصيفي به منظور تعيين قيمت به كميته ويژه خريد اسناد تحويل مي شود.
رئيس مركز اسناد و كتابخانه ملي فارس افزود: پس از تعيين ارزش اسناد ارائه شده براي فروش در صورت رضايت مالك، به قيمت تعيين شده خريداري مي‌شود و پس از ضدعفوني، آماده سازي و ساماندهي آرشيو براي استفاده پژوهشگران در مخازن تحت دما و رطوبت كنترل شده نگهداري مي شود.
رئيس مركز اسناد و كتابخانه ملي فارس از پيشنهادي نام برد كه داده شده تا طي آن آثار هنري شناسنامه دار شوند و به نام مالك مشخص شود تا در صورت فروش، حمل و نقل و قاچاق آن ساماندهي شوند.
وي در عين حال از نبود منعي براي فروش اسناد توسط افراد سخن گفت و افزود: بايد اين را جا انداخت كه هر نسخه خطي جزو نفايس ملي نيست و حتي ترغيب كنيم كه اسناد را بتوانند خريد و فروش كنند.
وي اعلام كرد: قديمي ترين سندي كه در اين مركز نگهداري مي شود متعلق به دوره صفوي است.
كمالي سروستاني با بيان اينكه حفظ اسناد تصويري از جمله عكس و ويدئو هم در حيطه اختيارات مركز اسناد و كتابخانه ملي قرار مي گيرند، گفت: اسناد تصويري به عنوان آرشيو بخش غيرمكتوب به شمار مي روند.
رئيس مركز اسناد و كتابخانه ملي فارس از همه محققان، دانش پژوهان، ايرانيان و ايران دوستان دعوت كرد تا در اهدا، فروش اسناد و نسخ خطي و قديمي به آرشيو ملي و نيز تبليغ تشويق و راهنمايي ديگران در همراهي و پيروي از اين حركت فرهنگي مشاركت كنند.
كمالي سروستاني از همه اشخاص حقيقي و حقوقي كه اسناد و نسخه هاي خطي و قديمي در اختيار دارند دعوت كرد در صورت تمايل و فروش يا اهداي اسناد و نسخ خطي از طريق شماره تلفن 511 63 322 با سازمان اسناد و كتابخانه ملي مركز فارس تماس بگيرند.
وي گفت: تبادل سند ميان مركز و مراكز مشابه بين المللي وجود دارد، تفاهم نامه هايي به صورت طرح ملي در اين حوزه وجود دارد و از جمله تاكنون با كشورهاي روسيه ، انگلستان و فرنسه منعقد شده است كه براي غناي آرشيو ملي تاريخي ايران اهميت دارد.
كمالي سروستاني در بخش ديگري از سخنان خود برنامه هاي اين مركز را به مناسبت روز ملي اسناد و ميراث مكتوب اعلام كرد: به منظور ايجاد ارتباط موثر با دوستداران آرشيو و فراهم سازي زمينه آشنايي با ماهيت و كاركرد آرشيو ملي ميراث مكتوب فارس با نمايش گزيده‌اي از مجموعه اسناد و عكس هاي تاريخ معاصر فارس تا پايان ارديبهشت ماه در اين مجموعه قرار است.
7375/ 1876