۷ خرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۰۷
کد خبر: 83328704
T T
۰ نفر

ابلاغ تصمیم دولت درباره سیل‌زدگان کرمانشاه

۷ خرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۰۷
کد خبر: 83328704
ابلاغ تصمیم دولت درباره سیل‌زدگان کرمانشاه

کرمانشاه- ایرنا- حدود 55 روز پس از سیل کرمانشاه که خسارت‌های زیادی به مردم زد، دولت تصمیم خود را درباره جبران خسارت‌های سیل‌زدگان استان ابلاغ کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه گفت: تصمیمات دولت در باره میزان و نحوه جبران خسارت‌های سیل فروردین امسال به بخش مسکن و کشاورزی استان کرمانشاه، ابلاغ شده است.


جلیل بالایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طبق این تصمیم، تسهیلات بانکی و کمک‌های بلاعوض در بخش مسکن شامل 2 هزار و 185 واحد تخریبی، هزار و 67 واحد تعمیری و  2 هزار و 185 واحد معیشتی (اثاثیه و لوازم خانگی) می‌شود.


او اظهار کرد: صددرصد پیشنهاد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان و بنیاد مسکن کشور در باره واحدهای تخریبی، تعمیری و معیشتی با همان عدد و رقم پیشنهادی تصویب شده است.


به گفته بالایی، میزان خسارت‌های وارده به بخش مسکن و کشاورزی استان هنوز مشخص نشده و در حال ارزیابی و رسیدگی در کمیته‌های شهرستانی است.


به عنوان نمونه کمیته‌ تخصصی بخش کشاورزی از حدود سه هفته پیش در شهرستان هرسین آغاز بکار کرده و به گفته امیر شاه آبادی، فرماندار شهرستان سیل‌زده هرسین «این کمیته در حال برآورد میزان خسارت به صورت روستا به روستا و فرد به فرد است.»


شاه آبادی افزود: نتایج این بررسی در کارگروه شهرستان بررسی و تایید و در نهایت پرونده‌ها به کارگروه استانی ارسال سپس برای پرداخت خسارت به بانک معرفی می‌شوند.


طبق اعلام هیات دولت، وام بلاعوض برای مناطق شهری ۱۲ میلیون تومان و مناطق روستایی ۱۰ میلیون تومان است. همچنین تسهیلات بانکی برای واحدهای کاملا تخریبی شهری، روستایی و تجاری به ترتیب ۵۰، ۴۰ و 45 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.


3679896-6966688.jpg


طبق برنامه اعلام شده، بنیاد مسکن تا پایان تیرماه باید کار تعمیر منازل آسیب‌دیده را به پایان برساند.


علاوه بر خانه‌ها و کشاورزی سیل‌زدگان، طبق ارزیابی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان هم به زیرساخت‌های استان خسارت وارد شده است.


به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه، بالاترین خسارت‌ها در بخش راه اصلی و روستایی و پل‌ها با ۴۶۰ میلیارد، بخش نیرو با ۳۸۹ میلیارد و جهاد کشاورزی با ۳۸۶ میلیارد تومان بوده که برای جبران به دولت منعکس شده است.


البته آنچنان که بالایی گفته است، عدد و رقمی که استان در این زمینه پیشنهاد داده در دولت کاهش پیدا کرده که لازم است استانداری پیگیر آن باشد.


در روز 11 تا 13 فروردین به طور میانگین 77 میلمیتر بارندگی در استان کرمانشاه رخ داد که خسارت‌های سنگینی به مردم و زیرساخت‌های استان وارد کرد.


بیشتر بارش‌ها در شرق استان بود که به رودخانه «گاماسیاب» ریخت و سبب طغیان آن و وقوع سیل در شهرستان های صحنه و هرسین شد.


استان کرمانشاه 2 میلیون جمعیت ساکن در 34 شهر و 2 هزار و 622 روستا دارد.


7444/8066

اخبار مرتبط