۸ خرداد ۱۳۹۸، ۱۳:۰۴
کد خبر: 83332301
T T
۰ نفر
انتخابات اروپا و مشکل انتخاب ریاست کمیسیون اروپا

تهران - ایرنا - رهبران اتحادیه اروپا به دنبال نتایج انتخابات روز یکشنبه پارلمان اروپا از«دونالد توسک»رئیس شورای اروپا خواستند در رایزنی با رهبران ملی و پارلمانی اروپا به یک جمع بندی درباره نامزدهای پست های کلیدی اتحادیه از جمله ریاست کمیسیون اروپا تا ماه ژوئن (خرداد-تیر) دست یابد.

به گزارش تارنمای «ای یو آبزرور»، انتخابات روزیکشنبه پارلمان اروپا بدون دستیابی به اکثریت روشنی برای تعیین هر یک از نیروهای سیاسی و پست‌های کلیدی این اتحادیه به پایان رسید.


بنابراین، رهبران این اتحادیه روز سه شنبه در نشستی غیر رسمی درباره نتایج انتخابات و فردی که نامزدهای ریاست نهادهای ارشد این اتحادیه را بر عهده خواهد گرفت، رایزنی کردند. درصدر چنین پست‌هایی کمیسیون اروپا است.


رهبران اروپایی توافق کردند مسئولیت نتیجه گیری درباره نامزدهای احتمالی ریاست کمیسیون اروپا، شورای اروپا، بانک‌های مرکزی اروپا و نمایندگی‌های خارجی این اتحادیه را به دونالد توسک محول کنند.


«آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان بعد از نشست روز سه شنبه گفت که توسک نقش هماهنگ کننده را خواهد داشت و دو تن از رهبران ملی از حزب مردم اروپا که دارای گرایشات راست میانه در پارلمان اروپا است و سوسیال دموکرات‌ها و احزاب لیبرال در مذاکرات مربوطه حضور خواهند داشت.


وی گفت، حزب مردم «آندری پلنکوویچ» نخست وزیر کرواسی و «کریساجانیس کارینز» نخست وزیر لتونی را نامزد کرده‌اند و «پدرو سانچز» نخست وزیر اسپانیا و «آنتونیو کوستا» نخست وزیر پرتغال نماینده سوسیالیست‌ها خواهند بود. این در حالیست که «کارلز مایکل» و «مارک روته» نخست وزیران بلژیک و هلند نماینده لیبرال‌ها خواهند بود.


گزارش‌ها درباره مسئولیت جدید توسک ازسوی رهبران اروپا به دنبال آنچه که درباره اختلاف نظر فرانسه و آلمان درباره نامزد ریاست کمیسیون اروپا رسانه‌ای شد، منتشر شده است.


«مانفرد وبر» از حزب راست میانه مردم نامزد مورد حمایت مرکل و رهبران این حزب برای تصدی ریاست کمیسیون اروپا است که با مخالفت «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه مواجه شده است. وی و متحدان لیبرال او در پارلمان اروپا «مارگارت وستاگر» کمیسراتحادیه اروپا از دانمارک را برای ریاست کمیسیون اروپا و جانشینی با ژان کلود یونکر رئیس کنونی این نهاد اروپایی ترجیح می‌دهند.


توسک وعده داده در تعیین نامزدها توازن بین منطقه جغرافیایی، اندازه کشور، جنسیت وائتلافات سیاسی را رعایت خواهد کرد اما در عین حال هشدار دادن یافتن توازن کامل دشوار است.


توسک همچنین گفته که نتایج انتخابات تعیین نامزدها را به روندی دشوار و پیچیده تبدیل کرده است. برگزیت رأی دهندگان را وادار کرد از احزاب حامی اتحادیه حمایت کنند و این روند تبلیغات علیه اتحادیه و اخبار جعلی را واکسینه کرد.


اروپام **۹۱۵۸ ** ۱۵۴۶


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha