۸ خرداد ۱۳۹۸، ۱۸:۴۲
کد خبر: 83333038
T T
۰ نفر
پیشنهاد امضای معاهده عدم تعرض نقشه عربستان را برهم زد

تهران – ایرنا – یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران برای امضای معاهده عدم تعرض با کشورهای عربی پیشنهاد به موقع و به جایی بود که تا حد زیادی نقشه های عربستان سعودی را در منطقه برهم زد. اکنون کشورها می توانند به عربستان بگویند اگر شما نگران ایران هستید چرا با آنها این معاهده را امضا نمی کنید؟

«امیر موسوی» روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، با اشاره به برگزاری نشست اضطراری مکه با موضوع ایران گفت: عربستان سعودی و امارات با وجود صرف هزینه های هنگفت و برنامه های بسیار، تلاش هایشان با شکست مواجه شده و برای سرپوش گذاشتن بر ناکامی هایشان و همچنین اعمال دور جدیدی از رویارویی ها علیه ایران و ملت مظلوم یمن، می خواهند دیگر کشورها را با خود همراه کنند.


وی با بیان اینکه ائتلاف سعودی مدعی است که انصارالله  یمن بازوی ایران است و  برنامه های ایران را پیش می برد، اظهار داشت: بیش از چهار سال و دو ماه است که ائتلاف سعودی علیه یمن می جنگد، هر روز هم ۳۰ تا ۷۰ حمله هوایی انجام می دهد  به طوری که منطقه ای را در این کشور باقی نگذاشته که بمباران نکرده باشد اما نه تنها موفقیتی را به دست نیاورده بلکه انصارالله هر روز موفقیت های بیشتر به دست می آورد به گونه ای که هم اکنون موشک هایشان ریاض و ابوظبی را تهدید می کند.


این کارشناس مسائل جهان عرب  با اشاره به این که عربستان سعودی با برگزاری نشست اضطراری مکه تنش ها و بحران ها را در منطقه افزایش می دهد، اظهار داشت: دلیل برگزاری نشست اضطراری مکه به این خاطر است که اهل سنت، شب های قدر را در هفته آخر ماه مبارک رمضان می گیرد و به همین خاطر، سعودی ها می خواهند از فضای معنوی شب های قدر و ماه رمضان آن هم در شهر مکه سوءاستفاده کرده و احساسات را نسبت به خود جلب کنند.


موسوی با اشاره به سفر مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا به امارات خاطرنشان کرد: جان بولتون به امارات رفته و در ابوظبی در حال رایزنی با مقامات اماراتی و سعودی است. در واقع، او با تحریک می خواهد قوت قلبی به آنها بدهد و روحیه شان را افزایش دهد. علاوه بر این من فکر می کنم که او در امارات همراه با عربستان سعودی و امارات در حال تنظیم سند و بیانیه نهایی اجلاس مکه است.


بولتون در امارات می خواهد موازنه ای با سخنان ترامپ در ژاپن ایجاد کند


این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی خاطرنشان کرد: بولتون در سفر به امارات می خواهد موازنه ای پس از سخنان ترامپ در ژاپن نسبت به ایران ایجاد کند تا این گونه ریاض و ابوظبی دلخور و ناراحت نباشند، با این حال با وجود برنامه ریزی های زیاد و صرف هزینه های هنگفت، تلاش های عربستان سعودی و امارات به نتیجه ای نخواهد رسید. موسوی اظهارداشت: پیش از این افرادی مانند صدام، حسنی مبارک، علی زین العابدین، معمر قذافی و... هم بودند و اختلاف میان شان کمتر بود، علیه ایران تلاش هایی را کرده بودند ولی به نتیجه ای نرسیده بودند.


وی با اشاره به نابسامانی هایی که امروز کشورهای عربی با آن دست و پنجه نرم می کنند، گفت: مصر با نابسامانی و آشفتگی روبه رو است. قطر حسابش را از این کشورها جدا کرده است. عمان که با آنها همراه نبوده و نیست. کویت هم هرچند با ریاض مماشات دارد و می خواهد رضایت آنها را هم داشته باشد ولی می خواهد روابط متعادل و دوستانه ای هم با تهران داشته باشد. ترکیه با عربستان سعودی و امارات روابط متشنجی دارد. مالزی ارتش خود را از ائتلاف سعودی بیرون کشیده است و تنها عربستان و امارات به همراه بحرین باقی مانده اند.


 این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به تلاش عربستان سعودی در نشست اضطراری مکه یادآور شد: سعودی ها تلاش می کنند با تطمیع و دادن هدایا از کشورهایی که در نشست مکه حاضر می شوند امضا گرفته و بیانیه ای را علیه ایران بگیرند. همچنین، عربستان تلاش می کند بندی را در این بیانیه بگنجاند که اگر در آینده به ایران حمله کرد، کشورهای اسلامی از هر اقدام ریاض و هم پیمانانش حمایت کنند.


این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: با وجود این تلاش ها، این بیانیه ها و اقدامات بازتاب عملی و تاثیرگذاری نمی تواند داشته باشد. مثلا در سال ۱۹۸۳ میلادی هم نشست کشورهای اسلامی در امان اردن برگزار و بیانیه شدیدی علیه ایران و در حمایت از صدام صادر شد ولی ایران توانست صحنه را عوض کرده و مدیریت امور را در اختیار بگیرد.


پیشنهاد امضای معاهده عدم تعرض نقشه عربستان را برهم زد


موسوی با اشاره به پیشنهاد ایران برای امضای معاهده عدم تعرض به کشورهای حاشیه خلیج فارس عنوان کرد: پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران برای امضای معاهده عدم تعرض که از سوی دکتر ظریف در عراق مطرح شد، پیشنهاد به موقع و به جایی بود که تا حدود زیادی نقشه های عربستان سعودی را در منطقه برهم زد. اکنون کشورها می توانند به عربستان بگویند اگر شما نگران ایران هستید چرا با ایران این معاهده را امضا نمی کنید؟


وی با بیان اینکه امضای معاهده عدم تعرض می تواند مبنا و مقدمه خوبی برای گفت وگو با کشورهای حاشیه خلیج فارس باشد، گفت: این پیشنهاد می تواند مبنایی باشد که عربستان سعودی از رئیس جمهور دعوت کند تا آقایان ظریف و روحانی در اجلاسی با آنها برای رفع اختلافات و مصالحه گفت وگو کنندو زمینه حل بحران منطقه از جمله مسئله یمن فراهم شود.


سیام *م. ا.ت*۲۰۲۱**

اخبار مرتبط